تشکیل 10 کارگروه برنامه علمی پدافند غیرعامل در واحد تهران شمال

اولین پنل تخصصی ارائه الگوی مدیریت و ارزیابی ریسک با رویکرد پدافند غیرعامل با حضور مسئولان پدافند غیرعامل و کارشناسان و استادان دانشگاه، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، جلالی، رئیس پدافند غیر عامل کشور، در آغاز سخنان خود در این نشست علمی گفت: اینکه دکتر طهرانچی رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر خالدی، رئیس واحد تهران شمال به موضوع پدافند غیرعامل به عنوان یک ضرورت ملی پرداخته اند، از دو جنبه حائز اهمیت است: اول توجه و اهتمام به نظرات و منویات مقام معظم رهبری در خصوص نقش دانشگاه در این حوزه و دوم اینکه پرداختن به پدافند غیرعامل، پرداختن به موضوعات علمی و فناوری های نوین است که خاستگاه آنها دانشگاه، هیات علمی دانشگاهها و دانشجویان زبده است.

جلالی با بیان اینکه امیدواریم که با همت دانشگاه و حمایت سازمان پدافند غیرعامل بتوانیم این رویکرد را که رویکرد بسیار خوب و ارزشمندی است، رشد داده و آن را به نتایج خوبی در راستای حل مشکلات و چالش های کلان کشور برسانیم، گفت: در سند راهبردی پدافند غیرعامل کشور، اصول و ارزش هایی را تبیین کرده ایم که باید در تحقیقات علمی و دانشگاهی مورد توجه قرار گیرند.

وی در بحث ارزش ها، الهام گیری از مفاهیم دینی و قرآنی و تدابیر مقام معظم رهبری و رهنودهای امام راحل (ره) را یکی از این اصول مهم ذکر کرد و یکی دیگر از این اصول را عدم اعتماد به رویکردهای خارجی خواند..

سردار جلالی با ذکر این نکته که آمریکایی ها برای کنترل رویکردهای علمی در دنیا، طرح هایی دارند که در ظاهر بسیار علمی و قشنگ و نظام مند هستند، گفت: هدف غایی و پشت پرده این طرح ها، این است که دشمن از طریق آن دنیا را پایش، کنترل و مدیریت کند.

رئیس پدافند غیرعامل در ادامه به ذکر نمونه هایی از این طرح ها پرداخت و گفت: به عنوان نمونه دشمن برای رصد موضوع تولید علم و دانش و اطلاع از رشد و تنوع آنها در کشورهای مختلف جهان، سازوکاری به نام ISI درست کرده است تا از طریق آن تولید دانش و جهت دهی به زمینه های تولید دانش را در جهان مدیریت کند. وی ادامه داد: به همین دلیل در شورای عالی انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدند که در مسائل علمی و پژوهشی به جای ISI از یک سازوکار بومی به نامISC استفاده کنیم تا در ارزیابی و نظام ارتقای اساتید به جای ISIاز آن استفاده کنیم و بیش از این، مدیریت دانش خود را به بیرونی ها نسپاریم.

سردار جلالی در ادامه با تشریح برخی موضوعات مشابه جهانی از جمله سیستم مدیریت کنترل بیماری ها، سیستم ISO، بلاکچین شدن تلگرام و ارز دیجیتالی پرداخت و پذیرش محض این امور - بدون اینکه آسیب شناسی شوند- را برای کشور تهدید دانست و گفت: ما انتظار داریم که در سطح دانشگاهها فریب ظاهر علمی این امور را نخوریم و اجازه ندهیم که آنها دانش ما را مدیریت و راهبری کنند.

دکتر جلالی در خصوص استفاده محدود از دانش جهانی عنوان کرد: اینکه ما بدانیم دنیا در یک زمینه خاص چه کرده است، خوب است؛ اما در حد تاریخچه آن کار و افزایش معلومات و آگاهی ما نسبت به آن موضوع، نه به منظور کپی سازی صرف و بومی کردن محضِ آن.

رئیس پدافند غیرعامل با خاطرنشان کردن این نکته که هر کشوری که با تهدیدات بیشتری مواجه باشد و در راستای رفع آن مشکلات تلاش کند، سطح علمی آن کشور بالاتر خواهد رفت، گفت: اگر ما بتوانیم با موفقیت تهدیدات دشمنان را رفع کنیم یعنی در حوزه علم و دانش از آنها برتر هستیم.

سردار جلالی در پایان با ذکر اینکه کشور ما به دلیل مواجه بودن با تهدیدات فراوان و تلاش قاطعانه برای رفع آنها، در حوزه های علمی به سمت جلو پیش می رود، اعلام کرد: با بررسی مسائل و مشکلات و تهدیدهای کشور در قالب برنامه های پدافند غیرعامل ما می توانیم علاوه بر موفقیت در برابر تهدیدهای دشمنان، میانبری به لبه دانش دنیا بزنیم و در حوزه های مختلف به قطب های علمی دنیا تبدیل شویم.

پیش از سخنان دکتر جلالی، حمیدرضا خالدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ضمن تشکر از همکاران محترم واحد تهران شمال که در قالب کارگروههای علمی فعالیت های علمی این واحد دانشگاهی را به عنوان قطب علمی پدافند غیرعامل و علوم و فناوری همگرا پیش می برند، از سازمانها و مراکزی مانند سازمان پدافند غیرعامل که آنها را حمایت و کمک می کنند، تشکر ویژه کرد.

خالدی با اعلام اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، 10 کارگروه ذیل برنامه علمی پدافند غیرعامل تشکیل شده است که تاکنون نشست های علمی و تخصصی فشرده و سنگینی را با متخصصین و کارشناسان حوزه های مختلف خصوصا سازمان پدافند غیرعامل داشته اند، گفت: در بعضی از این کارگروه ها ما تدوین نظام موضوعات را نیز انجام داده ایم و ان شاءالله به زودی بتوانیم به مرحله تولید علم در راستای مصونیت سازی و پایداری کشور در مقابل تهدیدات برسیم.

دکتر خالدی با اعلام اینکه به عنوان نمونه در کارگروه ارزیابی و مدیریت ریسک 403 نظام موضوعات استخراج شده است که به زودی در قالب پژوهش ها و پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت، گفت: متاسفانه ما در کشور بین مراکز اجرایی و مراکز علمی خلاء جدی داریم و هنوز موفق نشده ایم که سیاستهای اجرایی را بر مبنای یافته های علمی و دانشگاهی تدوین کرده و پیش ببریم.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در آینده نزدیک نقش نخبگان در مدیریت کشور پررنگ تر و اثرگذارتر شود، گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه مهم "گام دوم انقلاب" که در 22 بهمن امسال صادر فرمودند تاکید ویژه ای بر نقش دانشگاهها، دانشجویان، نخبگان و جوانان در ادامه مسیر استوار انقلاب اسلامی داشتند و این خود نویدبخش استفاده از ظرفیت های عظیم نخبگان دانشگاهی در تدوین برنامه های اجرایی کشور است.

در اولین پنل تخصصی ارائه الگوی مدیریت و ارزیابی ریسک با رویکرد پدافند غیرعامل که با حضور سردار دکتر جلالی، رئیس پدافند غیرعامل کشور، دکتر خالدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، استادان و رؤسای کارگرو های برنامه علمی این واحد دانشگاهی و مسئولان و کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد، 4 سخنرانی کلیدی در حوزه های مختلف مدیریت و ارزیابی ریسک ارائه شد و در پایان سردار دکتر جلالی به جمع بندی و ارائه نظرات پرداختند.

دکتر امیر غلامی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و رئیس کارگروه اقتصاد و مدیریت برنامه علمی این واحد دانشگاهی به ارائه مشخصه های مهم ریسک در اقتصاد پرداخت و با تکیه بر منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و در راستای سیاست های سازمان پدافند غیرعامل به تبیین 5 چالش اصلی احصاء شده در این کارگروه که با شاخص های مهم ریسک اقتصادی پیوند خورده است، پرداخت و نظام موضوعاتی که با رویکرد حل مسئله شاخص های تاب آوری اقتصاد در جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری استخراج شده است را تشریح کرد.

دکتر مهدی امینیان ا عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر و رئیس کارگروه سایبری و فضای مجازی برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال نیز در این پنلِ تخصصی، به بررسی رویکردهای نوین در محافظت از زیرساخت های حیاتیِ اطلاعاتی پرداخت و یکی از مطالب مهم در بحث پدافند غیرعامل را مبحث حفاظت از زیرساخت های حیاتی یا CIP ذکر کرد و با نگاهی به اهمیت ساختارهای CII و تعاریف مرتبط با آن، کارها و تحقیقات جدید انجام شده در این حوزه در دنیا را مورد بررسی قرار داد.

در ادامه این پنل، دکتر وحید برادران عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع و عضو کارگروه کالبدی و زیربنایی واحد تهران شمال، به ارائه گزارش عملکرد این کارگروه در حوزه مدیریت ریسک در شهرک های صنعتی پرداخت و ضمن برشمردن اهمیت حوزه صنعت در اقتصاد کشور، یکی از مهمترین چالش های پدافند غیرعامل در بخش صنایع را مدیریت تهدیدها و آسیب های دشمن در شهرکهای صنعتی ذکر کرد. وی در ادامه به تبیین چارچوب و نقشه راه علمی و منطبق با طرح نظام موضوعات دانشگاه شامل الزامات، مراحل شناسایی و مدیریت ریسک های شهرک های صنعتی کشور پرداخت و پس از معرفی مجموعه ای از موضوعات پژوهشی منطبق با مدل پیشنهادی، مسیر تبدیل چالش مدیریت ریسک به نظام موضوعات این بخش را تشریح کرد.

در خاتمه این پنل تخصصی، دکتر مهناز میرزا ابراهیم طهرانی، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست و رئیس کارگروه مدیریت و ارزیابی ریسک برنامه علمی واحد تهران شمال، به ارائه عملکرد این کارگروه پرداخت و با عنوان کردن این مطلب که دارایی های اساسی یک کشور به عنوان اولین هدف در تهاجم محسوب می شوند، گفت: ارزیابی تهدیدها و سطح آسیب پذیری دارایی های اساسی، یکی از دغدغه های اصلی و همیشگی مسئولان حوزه امنیت در یک کشور است. وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 130 نوعِ مختلفِ کیفی و کمی روش ازیابی ریسک در دنیا وجود دارد که این روش ها معمولا برای شناسایی، کنترل و کاهش پیامدهای خطرات به کار می رود، نقشه راه کارگروه ارزیابی و مدیریت ریسک و همچنین دستاوردهای این کارگروه را تشریح کرد.

کد خبر: 998910

وب گردی

وب گردی