چالش‌هایی که شرکت‌های استارت‌آپی پشت سرگذاشتند

در سال‌های اخیر، غول‌های انرژی جهان جزو پیشگامان تقویت اکوسیستم استارت‌آپی این حوزه بوده‌اند. در نگاه نخست استارت‌آپ‌ها بیش از آن‌که به عنوان رقیب شرکت‌های برزگ حوزه انرژی مطرح شوند همکارانی قابل اتکا و البیته جذاب برای سرمایه‌گذاری و تملک به حساب می‌آیند.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، در سال‌های اخیر، غول‌های انرژی جهان جزو پیشگامان تقویت اکوسیستم استارت‌آپی این حوزه بوده‌اند. در نگاه نخست استارت‌آپ‌ها بیش از آن‌که به عنوان رقیب شرکت‌های برزگ حوزه انرژی مطرح شوند همکارانی قابل اتکا و البیته جذاب برای سرمایه‌گذاری و تملک به حساب می‌آیند. در واقع شکل‌گیری اکوسیستم استارت‌آپی حول شرکت‌های بزرگ حوزه انرژی، موضوعی قابل مشاهده و دارای روندی روبه رشد بوده است.

شرکت‌های بزرگ، بزرگترین سرمایه‌گذاران استارت‌آپی‌های انرژی

شرکت نفت توتال از سال 2008 تا کنون در 20 استارت‌آپ انرژی سرمایه‌گذاری کرده است. حوزه فعالیت این استارت‌آپ‌ها ذخیره‌سازی انرژی، تولید پراکنده و انرژی خورشیدی بوده است.

می‌توان گفت انرژی بسترساز تمام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری جوامع مدرن است. نمی‌توان به بحث توسعه پایدار پرداخت و از برنامه‌ریزی چشم‌پوشی کرد.

وابستگی شدید تولید انرژی در ایران به سوخت‌های فسیلی به همراه بازده پایین و آلایندگی آن، لزوم افزایش بهره‌وری و ایجاد تنوع در منابع و مکان‌های تولید و توزیع انرژی، لزوم تولید و توزیع انرژی با هزینه و بهره‌وری مناسب در مناطق دوردست و محروم، لزوم ارائه راه‌حل‌های نوآورانه در جهت پاسخ‌گویی به تغییرات اقلیمی و چالش‌های آن، لزوم افزایش هوشمندی و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش‌های خانگی، صنعتی و حمل و نقل و بهره‌گیری موثر از جمع‌آوری و تحلیل کلان داده‌ها به منظور مدیریت و برنامه‌ریزی بهینه حوزه انرژی از عمده چالش‌ها و فرصت‌های حوزه انرژی است.

عمده وابستگی شدید تولید انرژی در ایران به سوخت‌های فسیلی به همراه بازده پایین و آلایندگی آن بیشتر به محدود بودن منابع نفت وگاز، وابستگی زیرساخت موجود به سوخت‌های فسیلی، بازده پایین نیروگاه‌های سوخت فسیلی و آلایندگی بالای سوخت‌های فسیلی برمی‌گردد که برای برون‌رفت از این چالش‌ها باید به سمت توسعه و بهینه‌سازی شیوه‌های جایگزین تولید انرژی، برقی‌سازی(حمل و نقل و گرمایش و پخت وپز)، استفاده از فراورده‌های جانبی در تولید انرژی همچون آب گرم استخراج شده همراه نفت، استفاده از فناوری‌های تولید همزمان برق، سرما و حرارت در نیروگاه‌های حرارتی استحصال گاز کربنیک تولید انواع کودهای شیمیایی و گوگرد و استفاده از تکنولوژی تصفیه آلاینده‌های نیروگاهی و کاتالیزورهای بهینه‌سازی احتراق استحصال گازکربنیک استفاده از مالیات کربن حرکت کرد.

نبود سیستم هوشمند مدیریت توزیع، نبود تولید پراکنده و ریزشبکه‌ها،عدم بهره برداری از منابع تجدیدپذیر و تلفات بالای شبکه انتقال و توزیع موجود باعث شده که با افزایش بهره وری و ایجاد تنوع در منابع و مکان‌های تولید و توزیع انرژی مواجه شویم. همچنین استفاده از فناوری تحلیل کلان داده‌ها و هوش مصنوعی برای مدیریت هوشمند شبکه توزیع، ایجاد شبکه تولید و ذخیره‌سازی در خانه‌های دارای موقعیت تولید انرژی پاک، توسعه فناوری‌های تولی انرژی از منابع تجدیدپذیر و کاهش تلفات انرژی از طریق بررسی الگو ورودی و خروجی سیستم توزیع از جمله راهکارهایی است که می توان این بخش را مدیریت کرد. همچنین تولید و توزیع انرژی با هزینه و بهره‌وری مناسب در مناطق دوردست و محروم با مسائل نبود زیرساخت تبادل مستقیم انرژی، نبود تولید پراکنده و ریزشبکه‌ها، هزینه بالای ذخیره‌سازی انرژی و سختی انتقال انرژی به مناطق صعب‌العبور مواجه است که برای حل این مسائل راهکارهای تولید و فروش مستقیم انرژی در سطح محله، ایجاد شبکه تولید و ذخیره‌سازی در خانه‌های دارای موقعیت تولید انرژی پاک، نصب و نگهداری باتری‌های هوشمند برای ذخیره محلی برق مازداد در زمان افت مصرف و نصب و نگهداری تکنولوژی‌های ریزشبکه‌های تولید خورشیدی و بادی محلی ارائه می‌شود.

همچنین بهره‌گیری موثر از جمع‌آوری و تحلیل کلان داده‌ها به منظور مدیریت و برنامه‌ریزی بهینه حوزه انرژی از جمله مباحث دیگری است که این بخش نیز با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند. در اینجا می‌توان به عنوان نمونه به چند تا از چالش‌ها اشاره کرد و از جمله این چالش‌ها نبود بستر هماهنگی مدیریت و برنامه‌ریزی حوزه انرژی، عدم دسترسی به هنگام به داده‌ها و بخش مصرف و عدم استفاده از سیستم‌های به روز مدیریت اطلاعات است. در این میان برای راهایی از این معضلات راهکایی از جمله پیاده‌سازی سیستم یکپارچه مطالعاتی با تمرکز بر شناسایی اثرات بلندمدت فرآیندهای کنونی تولید انرژی، استفاده از تکنولوژی زنجیره بلوک برای تشخیص میزان مصرف و پرت انرژی و استفاده از سنسورهای هوشمند، اعلام به‌هنگام خرابی و وجود بحران در شبکه انتقال و توزیع اشاره می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 998933

وب گردی

وب گردی