حمایت از 200 طرح پژوهشی حوزه علوم و فناوری‌های شناختی

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتشار 8 فراخوان تا کنون از بیش از 200 طرح پژوهشی در این حوزه حمایت کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتشار هشت فراخوان بیش از دویست طرح پژوهشی و مطالعاتی درحوزه علوم و فناوری های شناختی را در مراکز علمی کشور تحت پوشش حمایت های خود قرار داده است.

حسین عزیزی عضو بخش پژوهش ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی اعلام کرد: از میان این تعداد طرح های تحقیقاتی درحوزه های علوم شناختی تحت حمایت این ستاد، بیش از 40 طرح تکمیل و به نتیجه رسیده و یکصد و 60 طرح پژوهشی دیگر نیز درحال اجرا است.

به گفته وی، از میان طرح های پژوهشی بخشی از دستاوردهای طرح پیشران پژوهشی درحوزه نورواپتیک و تصویربرداری از مغز در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی و مورد بهره برداری قرارگرفت.

وی همچنین بیان کرد: این ستاد در راستای اهداف و سیاست های راهبردی برای دستیابی به دانش، خدمات و فناوری های شناختی درکشور، نهمین فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی را در ماه های آبان و آذر برگزار کرد و جلسات داوری و بررسی اولیه طرح های دریافتی این فراخوان نیز در دی ماه سال جاری انجام شد.

عزیزی یادآور شد: در این جلسات بیش از70 طرح دریافتی از نظر محتوای علمی و همسویی با اولویت های ستاد و نیازهای کشور در حوزه شناختی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نهایی حمایت از این طرح ها قبل از پایان سال جاری به اطلاع مجریان پیشنهاد دهنده طرح ها خواهد رسید.

وی همچنین عنوان کرد: در نهمین فراخوان طرح های پژوهشی درحوزه های روانشناسی شناختی، مدل سازی شناختی، بازتوانی شناختی، علوم اعصاب شناختی، فن آوری شناختی، آموزش و پرورش شناختی، فلسفه، زبانشناسی شناختی، روانسنجی و نگاشت مغز توسط محققان، اساتید و متخصصان برای بررسی و بهره مندی از چتر حمایتی از40 مرکز دانشگاهی در سراسرکشور به ستاد علوم شناختی ارسال شد.

کارشناس ارشد گروه پژوهش فن آوری و زیر ساخت ستاد توسعه علوم شناختی همچنین اضافه کرد: یکی از ویژگی های اساسی در بررسی طرح های پژوهشی امکان رسیدن به دستاوردهای کاربردی ملموس درحوزه علوم شناختی بویژه در حوزه های سلامت، خدمات و فناوری های شناختی است.

وی خاطرنشان کرد: طرح های پژوهشی دراین فراخوان ها در زمینه پژوهش های کاربردی و بنیادی شناختی مبتنی بر نگاشت مغز، پژوهش در حوزه بالینی و علوم اعصاب شناختی، فناوری شناختی برای ارزیابی و بازتوانی شناختی، توسعه فناوری های شناختی مرتبط با ارتباط بین مغز و ماشین و مغز با مغز، مدل سازی شناختی، توسعه و بومی سازی و هنجاریابی آزمون های ارزیابی شناختی، روانشناسی شناختی، توسعه روش ها و ابزارهای توانبخشی شناختی، توسعه ابزارها و فن آوری های مطالعه رفتار زمانی–شبکه ای مغز، پژوهش های کاربردی و بنیادی در آموزش و پرورش شناختی، مدیریت شناختی و اقتصاد شناختی قرار داشتند.

عزیزی یادآور شد: ستاد در راستای سیاست های خود می کوشد با حمایت از طرح های پژوهشی زمینه ترویج دانش علوم شناختی در سطح کشور هر چه بیشتر فراهم و انگیزه فعالیت های علمی و تحقیقاتی در حوزه های علوم و فناوری های شناختی‌ گسترش یابد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی ستاد از حمایت از طرح های پژوهشی در حوزه علوم شناختی، دستیابی به فناوری و خدمات شناختی برای مردم در کشور است، گفت: با رویکردهای شناختی می توان تغییرات بزرگی در جامعه بوجود آورد و با بهره گیری از دانش، تخصص و مهارت نخبگان و محققان این حوزه، زیرساخت های نوین فناوری و خدمات شناختی را در کشور ایجاد کرد.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف ستاد توسعه علوم شناختی ایجاد و فعالیت گروه های "پیشران" برای تسریع در اجرای طرح های پژوهشی و زمینه سازی برای بومی سازی تولید، ساخت و تامین تجهیزات و فناوری های شناختی است، گفت: بر اساس این راهبرد، تاکنون چهار گروه "پیشران" در مراکز تحقیقاتی -دانشگاهی تشکیل شد که فعالیت این گروه ها منجر به تولید فناوری های بومی و خدمات شناختی می شود.

عزیزی ساخت انواع دستگاه های ثبت سیگنال های مغزی و تحریک مغزی از جمله دستآورهای اجرای طرح های تحقیقاتی در امر تولید و ساخت فن آوری های شناختی در داخل کشور است و افزود: تلاش ها برای دستیابی به تامین نیازهای داخلی و کاهش وابستگی ها با اجرای دقیق طرح های تحقیقاتی همراه با ارزیابی و نظارت مستمر بر اجرای این طرح ها به عنوان یک اولویت و راهبرد از سوی ستاد توسعه علوم شناختی با جدیت ادامه دارد.

وی همچنین اعتمادسازی در میان محققان و نخبگان برای اجرای طرح های تحقیقاتی و حمایت های گسترده از فعالیت های آنان را از برنامه های عملی ستاد توسعه علوم شناختی یاد کرد و گفت: تبادل دیدگاه ها میان مجریان و ناظران طرح های تحقیقاتی برای پیشرفت طرح ها بطور جدی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998960

وب گردی

وب گردی