دنیای صنعتی دیوانه ساکت می شود

محققان دانشگاه بوستون طی تحقیقاتی دریافته اند که یک ساختار باز و حلقه ای با مشخصات ریاضی کامل می تواند صداها را بدون مسدود کردن جریان هوا، ساکت کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه بوستون اعلام کرده اند یک ساختار باز و حلقه ای با مشخصات ریاضی کامل طراحی و اختراع کرده اند که می تواند جلوی آلودگی های صوتی را بدون مسدود کردن جریان هوا بگیرد.

موانع صدایی که امروزه در اتوبان ها و مکان های مختلف استفاده می شوند، به معنای واقعی کلمه ضخامت دیواره هایی سنگین را دارند. اگر چه ساختار سرد و خشن آنها باعث سرکوب شدن صدا شده و به مردم کمک می کند تا در اوج ساعات ترافیکی از شر سر و صدای مزاحم بوق و ترافیک ماشین ها در امان باشند اما عبور جریان هوا از آنها نیز امری حیاتی است.

این موانع صوتی که به آنها « پنل های صدا » یا « عایق های آگوستیکی » نیز گفته می شود، علاوه بر کمک به مردم برای فرار از صداهای مزاحم ترافیکی، در دیوارهای سالن های کنسرت نیز نگهداری و استفاده می شوند.

طراحان و سازندگان این ساختار جدید صوتی، به نگرانی مردم از موانع صدا که امروزه برای کاهش آلودگی صوتی از ترافیک استفاده می شود اشاره کرده و می گویند که علاوه بر کارایی، به ارتقاء زیبایی شناسی این ساختارها نیز نظر داشته اند: «ساختار ما فوق العاده سبک وزن، باز و زیبا است. هر قطعه می تواند به عنوان یک کاشی یا آجر به کار رود در حالی که به منظور ایجاد یک دیوار برای افزایشنفوذ و لغو صدا استفاده می شود.

در حال حاضر که نمونه اولیه این دیواره ها، آزمایش شده و کارایی خود را به اثبات رسانده است، محققان از این طریق می توانند به برخی از ایده های بزرگ در مورد چگونگی استفاده از مواد متمرکز آکوستیک و خاموش کردن صدا جامه عمل پوشانده و قدمی بزرگ به سوی ساختن دنیای واقعی ساکت تر بردارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998981

وب گردی

وب گردی