تمدن اسلامی با بیش از ۱۴ هزار متن پزشکی، نقش مهمی در طب سنتی دارد

رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حکیم ابوریحان بیرونی از جمله جامع‌ترین دانشمندان تراز اول تمدن اسلامی بود.

به گزارش ایسکانیوز، نشست خبری همایش بین‌المللی هزاره ابوریحان بیرونی با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیأت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، مهدی محقق رئیس هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی عصر روز شنبه 18 اسفندماه در محل انجمن برگزار شد.
دکتر ولایتی در این نشست ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات استاد گرانمایه محقق و بلخاری در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینکه جرج سارتن یکی از نویسندگان تاریخ علم هر بخش از قرون مختلف اسلامی را به نام برجسته‌ترین دانشمند آن قرن معرفی می کرد، گفت: سارتن در نام‌گذاری قرن پنجم، بین شیخ‌الرئیس و ابوریحان بیرونی تردید داشت که در نهایت حکیم ابوریحان بیرونی را به خاطر این که اهل تجربه و دقت بود و تا از مطلبی اطمینان حاصل نمی کرد، آن را نمی‌پذیرفت، به این حکیم بزرگ اختصاص داد.
رئیس هیأت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: حکیم ابوریحان بیرونی به زبان‌های متعددی همچون سانسکریت، فارسی، عربی و خوارزمی (شعبه ای از زبان فارسی) و یونانی تسلط کامل داشت و تألیفات و کتاب‌های این حکیم بسیار ارزشمند و از کتب فلسفی معنوی برجسته است.
دکتر ولایتی با تأکید بر اینکه حکیم ابوریحان بیرونی منجم، ریاضیدان و تقویم شناس برجسته و بزرگی بود، گفت: محمود غزنوی تصمیم به قتل او به خاطر تشیع و ارادتش به اهل بیت (ع) داشت؛ اما از آنجایی که ابوریحان بیرونی منجمی بزرگ بود و به احکام نجوم اشراف کامل داشت، از تصمیم خود منصرف شد و او را همراه خود به غزنین برد و ابوریحان بیرونی نیز در این سفر ضمن فراگیری زبان سانسکریت و علوم روز موفق به نگارش کتاب های ارزشمندی گردید.
رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه حکیم ابوریحان بیرونی از جمله جامع‌ترین دانشمندان تراز اول تمدن اسلامی بود، اظهار داشت: اگر بخواهیم 5 دانشمند جامع الاطراف که در تمدن اسلامی جامع عمل می‌کنند نام ببریم، قطعاً باید یکی از آنها ابوریحان بیرونی باشد که به اهل بیت(ع) علاقه داشت.
دکتر ولایتی اظهار داشت: مسلمانان هزار سال پرچمدار تمدن بودند و در قرون وسطی که اروپایی‌ها در تاریکی بودند، مسلمانان 1100 ریاضی دان در تاریخ تمدن اسلام و 14 هزار متن پزشکی که نقش مهمی در طب داشت، داشتند.
دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این نشست گفت: بنا بر روایات و تحقیقات اخیر حکیم ابوریحان بیرونی دوم رجب سال 440 هجری قمری وداع گفتند که به تاریخ امروز هزارمین سال درگذشت این دانشمند برجسته است.
وی افزود: از آنجایی که دکتر ولایتی دغدغه احیاء و حفظ تمدن ایرانی اسلامی را دارند، تصمیم گرفتیم با استفاده از امکانات عظیم دانشگاه آزاد اسلامی و پتانسیل های بالقوه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، همایش بین‌المللی هزار ابوریحان بیرونی را در سال 98 برگزار کنیم.
دکتر بلخاری ادامه داد: تجدید چاپ کتاب‌های حکیم ابوریحان بیرونی، ساخت پیکره و تندیس، ساخت و بازسازی مقبره بزرگان و دانشمندان از جمله اقداماتی است که در راستای حفظ تمدن اسلامی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 998987

وب گردی

وب گردی