نظام آموزشی و پرورشی کشور نیازمند تغییرات بنیادین است

وزیر آموزش و پرورش گفت: راه تنفس آموزش و پرورش از مسیر تغییرات، هموار خواهد شد؛ در همین راستا نظام آموزشی و پرورشی کشور در صورتی که بخواهد در آینده کشور موثر واقع شود، باید در خود تغییرات بنیادین ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در اولین همایش تبیین برنامه ویژه مدرسه (بوم) که در باشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش در حال برگزاری است، اظهار کرد: در واقع برنامه ویژه مدرسه، از سال‌های گذشته مطرح شده و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اقدامات و برنامه هایی نیز در این راستا انجام داده بود که متاسفانه به دلیل بی توجهی برخی مسئولان و تغییرات پی در پی، به سرانجام نرسید.

وی ادامه داد: در این زمینه متخصصان و صاحب نظران بخش های مدیریت سازمانی، مهم‌ترین آفت هر سازمان که منجر به نابودی آن می شود، این است که نتوانند به خوبی نیازها و چالش های خود را شناسایی و خود را با آن انطباق دهند؛ زیرا منطبق شدن هر سازمانی با نیازهای خویش، شرط ادامه مسیر و حیات آن است.

بطحایی تصریح کرد: البته در این راستا صاحب نظران حوزه های مدیریتی، کتاب‌ها و سخنرانی‌های متعددی را در حوزه تغییر تالیف و تبیین کردند؛ اما قطعا کافی نبوده است.

وی افزود: زمانی که تغییر شرط لازمه بقا برای یک سازمان باشد، در صورتی که آن نظام آموزشی درک واقع‌بینانه و درستی از تغییر نداشته باشد و خود را با آن منطبق نکند، قطعا محکوم به هلاکت خواهند بود.

بطحایی در ادامه گفت: باید بدانیم که راه تنفس آموزش و پرورش از مسیر تغییرات هموار خواهد شد و نظام آموزشی و پرورشی کشور اگر بخواهد در آینده کشور موثر واقع شود، باید در خود تغییرات بنیادین ایجاد کند.

وی بیان کرد: وقتی می بینیم که امروزه دانش آموزان ما به زور و بدون اشتیاق به مدرسه می آیند، به این علت است که تغییرات لازم با توجه نیازها اجرایی نشده است. در چنین شرایطی می گوییم آموزش و پرورش ما، ورشکسته است.

بطحایی ادامه داد: قدیمی‌ها می گفتند با حلوا حلوا کردن که دهن شیرین نمی شود، با این روندی که پیش گرفته ایم قطعا به اهداف و تحولات موردنظر دست نخواهیم یافت.

وی افزود: موضوع مهارت محوری باید به یادگیری بچه ها وصل شود و برنامه ویژه مدرسه برای یکپارچه شدن یک شروع بسیار مبارک است.

بطحایی خاطرنشان کرد: همگی باید به ارزش و اهمیت والای مدرسه ایمان بیاوریم و باور کنیم راه نجات آموزش و پرورش از طریق مدرسه امکان پذیر است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: برای مثال زمانی که ما در حال رفتن به بهشت زهرا هستیم معمولا در هنگام رفتن، گل‌فروش‌‌ها را می بینیم و درهنگام برگشت، میوه‌فروش‌ها هستند که قطعا اگر جای این‌ دو عوض شود، دیگر کسی نه گل می خرد نه میوه زیرا هیچ کدام از آن ها در محل و شرایط مناسبی که موردنظر عموم مردم است، حضور ندارند. این مثال برای نظام آموزشی و پرورشی ما نیز صدق می کند زیرا در بسیاری از مواقع نیز مسیر رفت و برگشت ما درست نیست و سرجای اصلی خود قرار نگرفته ایم.

بطحایی بیان کرد: در همین راستا ما سند برنامه درس ملی داریم که در آن بر یک سری از این نوع تغییرات و چرخش‌ها تأکید شده است. باید به این نکته نیز توجه کنیم که زمان بررسی و مطالعه به پایان رسیده و حالا فقط بر روی عمل خود تمرکز کنیم که این اتفاق با مشارکت همه ارکان میسر خواهد بود.

وی افزود: باید بدانیم که مدرسه محوری، راه نجات آموزش و پرورش است،‌در حال حاضر زمان دستور دادن از بالا به پایین در نظام آموزش و پرورش و مدارس ما به پایان رسیده است.

بطحایی خاطرنشان کرد: این تاسف آور است که مدرسه ای در طول یک سال ۱۰۰۰ و روزانه ۵ بخشنامه ابلاغی دریافت کرده است، این یعنی ما مدرسه را موجودی کر و کور و گنگ می پنداریم که باید برای تحرک و فعالیت حتما دست آن را بگیریم اما باید بدانیم که مدرسه و در مجموع نظام آموزش و پرورش ما از این طریق، متحول نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: از این پس قرار است که فقط بخشنامه هایی به مدارس ابلاغ شود که با تایید و امضای وزیر و مدیرکل تهیه شده باشد.

بطحایی اظهار کرد: در واقع که نظام آموزش و پرورش ما زمانی نجات پیدا می کند که مدارس روی پای خود بایستند.

وی افزود: مهم ترین موضوع در گام اول این است که بر انتصاب، نظارت و تشویق مدیران مدرسه تمرکز کنیم زیرا مدیر و در ادامه معلم کلید اصلی عبور از موانع هستند.

بطحایی در ادامه تاکید کرد: برنامه بوم مهمترین عامل موفقیت مدرسه است و همه مسئولان لازم است تا از طریق برقراری ارتباط مستقیم و مناسب با مدیر و دیگر ارکان مدرسه، مشکلات را شناسایی و برای آن راهکار مناسب را ارائه دهند زیرا شرایط و نیازهای هر مدرسه ممکن است متفاوت باشد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: همچنین زبان فارسی ما در دبستان های مناطق دوزبان با تهدید روبروست که در راستای حل آن، بنا داریم تا در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی کرده و در نهایت با سیاستی مناسب آن را رفع کنیم.
انتهای پیام/

کد خبر: 999022

وب گردی

وب گردی