دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دانشگاه‌های مالزی تفاهم نامه امضا کردند

دو قرارداد همکاری پژوهشی بین دانشکده علوم اجتماعی و دانشگاه‌های مالزی با حضور دبیرکل آموزش عالی مالزی در دانشکده علوم اجتماعی امضا شد.

به گزارش روابط عمومی به نقل از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، داتین سیتی هَمیشا، دبیرکل آموزش عالی وزارت علوم کشور مالزی، به همراه داتوک رستم یحیی، سفیر مالزی در ایران و نیز هیأتی عالی‌رتبه از وزارت علوم و دانشگاه‌های برتر مالزی روز پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ از دانشکده علوم اجتماعی بازدید کردند.
در این نشست علاوه بر هیأت رئیسه دانشکده، علیزاده، مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم و پورفتح، رئیس مرکز همکاری‌های کاربردی دانشگاه تهران نیز حضور داشتند.
علیزاده سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی با بیان ظرفیت‌ها و سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی ایران برای جذب دانشجو و همکاری‌های آموزشی پژوهشی دوجانبه و چندجانبه میان ایران و مالزی آمادگی دانشگاه‌های ایرانی برای توسعه هرگونه همکاری بین دو کشور به خصوص در قالب تبادل دانشجویان بورسیه، تبادل اعضای هیأت علمی برای فرصت مطالعاتی و نیز انجام تحقیقات مشترک بین دو کشور را اعلام کرد.
در ادامه این نشست دکتر قنبری مشاور بین‌الملل دانشکده به ارائه گزارشی از فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و بین‌المللی دانشگاه تهران و نیز آماری از همکاری‌های علمی و تحقیقاتی بین دو کشور ایران و مالزی به‌ویژه در حوزه تولید مقاله علمی توسط پژوهشگران ایرانی و مالزیایی اشاره کرد و آن را پتانسیلی طلایی نامید که دو کشور کمتر به آن توجه کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۲ تا پایان ۲۰۱۷ بیش از ۵ هزار سند علمی مشترک بین پژوهشگران ایرانی و مالزیایی تولید و منتشر شده است، تصریح کرد: «همین امر باعث تبدیل شدن مالزی به سومین شریک بین‌المللی ایران در تولید اسناد علمی و تبدیل شدن ایران به چهارمین شریک بین‌المللی مالزی در تولید اسناد علمی در سطح جهان شده است.
وی همچنین با اعلام اینکه بیش از ۱۰ هزار محقق از دو کشور در تولید این میزان سند علمی نقش داشته‌اند خاطرنشان ساخت که وجود چنین پتانسیل علمی-دانشگاهی بین دو کشور ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه همکاری‌ها محسوب می‌شود.
دکتر همیشا سفر به تهران و دیدار از دانشگاه تهران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و تمایل وزارت علوم مالزی را برای آغاز و ادامه هرچه بیشتر همکاری‌های آموزشی میان دو کشور اعلام کرد.
وی همچنین تاکید کرد که سیاست دولت مالزی ترویج گفت‌وگو و تلاش برای رسیدن به نگرش مشترک از طریق پژوهش‌های آکادمیک میان کشورهای مسلمان است، چرا که دولتمردان متوجه شده‌اند که برای قدم برداشتن در راه صلح و همبستگی و اهمیت دادن به آرای اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی از ارزش بالایی برخوردار است.
در پایان این دیدار، همچنین دو قرارداد همکاری پژوهشی میان دانشگاه پوترا (یو.پی.ام) و اوتارا (یو.یو.ام) مالزی و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به ترتیب در حوزه «تدوین الگوی مناسب از مسئولیت‌پذیری اجتماعی» و نیز «سواد رسانه‌ای» امضا شد.
در جمع بندی نشست مقرر شد موضوع همکاری‌های بالقوه میان دانشکده علوم اجتماعی و دانشگاه‌های برتر مالزی در حوزه راه‌اندازی دوره‌های مشترک در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، تبادل دانشجو، پژوهش مشترک میان استادان، برگزاری کنفرانس و دوره‌های کارشناسی ارشد مشترک مورد توجه و اجرا قرار گیرد.
از دیگر اعضای هیأت مالزیایی شاهین‌الدین شریف، مدیر کل خدمات جهانی آموزش مالزی، پروفسور ایوب احمد، معاون رئیس دانشگاه اوتارا، دکتر محمد رشدان، مدیر آموزش مالزی در دوبی، پروفسور ایدروس طالب، معاون نوآوری و پژوهش دانشگاه پوترای مالزی، دکتر زینال طالب، رئیس مرکز بین‌المللی دانشگاه پوترا، دکتر حمیدی از دانشگاه یو.کی.ام، و آقایان محمد عظمی و حسنی ابراهیم از سفارت مالزی بودند.

کد خبر: 999043

وب گردی

وب گردی