بیانیه گام دوم پشتوانه‌ای برای اجرای الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت است

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بیانیه گام دوم پشتوانه‌ای برای اجرای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد باقر خرمشاد استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در دو سطح کلان و خرد قابل تحلیل است.

وی افزود: این بیانیه کار شده، فکر شده و عبارت پردازی، سازمان دهی و هدف گذاری های لازم بر روی آن انجام شده است، به گونه‌ای دیگر می توان گفت از مجموعه عبارت ها و تقسیم بندی های دقیق و اصولی تشکیل شده است.

خرمشاد ادامه داد: نکته دوم این است که این بیانیه توسط فردی حکیم نوشته شده چرا که سخنان حکمت آمیز در آن بسیار زیاد است؛ حکیمانه بودن این بیانیه در حوزه فلسفی و ادبی نوشته شده که از قدرت خاصی برخوردار است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: عباراتی از قبیل این که «انقلاب اسلامی همچون پدیده ای و با اراده آماده تصحیص خطاهای خویش است» از جمله عبارات حکیمانه این بیانیه محسوب می شود. در واقع جمهوری اسلامی نقدها را فرصتی برای گوشزد کردن به عالمان بی عمل می داند که اقدامات خود را اصلاح کنند.

وی گفت: در این بیانیه تاکید شده است که جمهوری اسلامی متحجر نیست؛ در واقع در برابر پدیده های نو متحجرانه عمل نمی کند اما به اصول و مبانی خود پایبند و به مرزهای خود در مقابل دشمنان حساس است.

خرمشاد با اشاره فهم میان بایدها و واقعیت‌ها که در بیانیه بر آن تاکید شده است اذعان داشت: در این بیانیه تاکید شده است که بایستی در عین درک فاصله میان بایدها و واقعیت‌ها، به فکر اصلاح وضع موجود باشیم تا فاصله میان بایدها و واقعیت ها را کم کنیم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به شناخت صحیح گذشته و مطالعه تاریخ خاطر نشان کرد: در این بیانیه تاکید شده است که اگر شناخت دقیق و درستی از گذشته نداشته باشیم، افراد دروغگو به راحتی می توانند تاریخ را تحریف کنند.

وی اذعان داشت: در بیانیه گام دوم گفته شده است که استفاده نکردن از ظرفیت های عظیم و طبیعی کشور اشتباه بزرگی بوده است؛ اما در عین حال راه حل این مشکل را اعتماد به نیروی جوانان می داند.

خرمشادی تاکید کرد: این بیانیه پشتوانه‌ای برای اجرای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در کشور است؛ اگر نویسندگان الگو به این بیانیه توجه داشته باشند، می توانند اشکالات آن الگو را بر طرف کنند و راه بهتری برای ایران بگشایند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب، مانیفست به روز شده برای اسلام سیاسی است؛ مهم ترین رکن حکومت اسلامی، اسلام سیاسی است که در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز قرار دارد.

وی با بیان این که بیانیه گام دوم، بنیاد و سندی برای روشن فکری دینی است گفت: این موضوع در حوزه علمیه نیز وجود دارد؛ اشخاصی مانند شهید مطهری نمادهای روشن فکری دینی در حوزه هستند‌.

خرمشادی اضافه کرد: این بیانیه تحلیل واقع بینانه و علمی از انقلاب اسلامی ارائه داده است؛ همچنین تلاش می کند که نسخه ای امیدوارانه و سازنده برای آینده کشور تنظیم کند. این بیانیه در شرایطی که دشمنان در حال ناامید سازی هستند، سعی در ارائه آینده ای روشن و درخشان از انقلاب دارد.

این استاد دانشگاه در پایات بیان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب دارای متنی جوانگراست به طوری که تحول را به وسیله جوانان مطالبه می کند. متنی است که یعنی چرخش و گردش نخبگان را به خوبی تبیین می کند. در واقع باید انتقال نسلی میان نخبگان جدید و قدیم‌ رخ دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 999046

وب گردی

وب گردی