آموزش دانشجویان رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد، در بیمارستان‌های واحد مشهد و شاهرود

ایجاد بیمارستان در دانشگاه آزاد اسلامی، علاوه بر ارائه تسهیلات به کارکنان دانشگاه، منجر به ارائه خدمات درمانی و پزشکی به عموم مردم می‌شود که پاسخگوی نیازهای آموزشی دانشجویان رشته‌‌های پزشکی این دانشگاه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی از آغاز تاسیس تا به امروز، ثمرات بسیاری در عرصه آموزش عالی کشور داشته است و علاوه بر گستردگی در کل کشور و فراهم کردن امکان تحصیل در دورترین و محروم‌‌ترین نقاط ایران، منجر به عدالت آموزشی در کشور شده است.

اثرگذاری این دانشگاه بزرگ، همپای دانشگاه‌‌های دولتی در کل کشور بوده که تنها منجر به عدالت آموزشی نشده است؛ بلکه دانشگاه آزاد اسلامی با تاسیس بیمارستان در شهرهای مختلف وابسته به واحدهای این دانشگاه، خدمات رسانی مناسبی در عرصه پزشکی و درمان کشور آغاز کرده است.

حضور موثر دانشگاه آزاد علاوه بر افزایش فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی و گسترش سطح تحصیلات عالیه در کشور، ثمرات انکار‌ناپذیری هم در آموزش عالی کشور داشته است. بدون تردید، اهداف ایجاد این دانشگاه با افزایش تسهیلات و خدمات رسانی همه جانبه در دانشگاه آزاد اسلامی تحقق یافته است. در همین راستا و برای بررسی دستاوردهای این دانشگاه، در عرصه خدمات رسانی پزشکی و درمان به چگونگی ایجاد بیمارستان در واحدهای مشهد و شاهرود را بررسی کردیم که مشروح آن به شرح زیر است:

دانشگاه آزاد اسلامى مشهد داراى دو بیمارستان متعلق به خود (بیمارستان آریا و 22 بهمن) و دو بیمارستان قراردادى ( بیمارستان 17 شهریور و بیمارستان فارابى ) بوده و آموزش بالینى دانشجویان رشته‌‌های پزشکی را در 4 بیمارستان فوق انجام مى‌دهد.

بیمارستان و زایشگاه آریا

این بیمارستان در مرکز شهر مشهد واقع شده که داراى 120 تخت فعال بوده و بخش‌هاى فعال بیمارستان شامل قلب و سى سى یو، بخش اورژانس، بخش داخلى، بخش جراحى مردان( جراحى‌‌هاى فوق تخصصى اعصاب، پلاستیک و اطفال)، بخش جراحى زنان، بخش ارتوپدى، گوش و حلق و بینى، چشم، اورولوژى، اعصاب و بخش اتاق عمل با انجام اعمال جراحی تخصصی فیکو، لاپاراسکوپی، آتروسکوپی و درمانگاه‌‌‌‌های اختصاصی گوش، حلق، چشم، جراحی، پوست، ارتوپدی، قلب و نیز درمانگاه هیومیوپاتی، روان‌شناسی و بخش زایشگاه همراه با انجام زایمان بی درد است.

واحدهاى پاراکلینیکى شامل آزمایشگاه کلینیکال، پاتولوژى، رادیولوژى، اندوسکپى، برونکوسکوپى، سونوگرافى و اکوکاردیوگرافى و تست ورزش است.

بیمارستان 22 بهمن

بیمارستان 22 بهمن در شمال شرق مشهد در منطقه پر جمعیت تلگرد مقابل بوستان بسیج قرارگرفته و داراى پروانه 175 تخت بیمارستان است.

این بیمارستان، داراى 12 درمانگاه تخصصى شامل پوست، گوش و حلق و بینى، اعصاب، عفونى، روانپزشکى، ارتوپدى، زنان، داخلى، چشم، جراحى عمومى، جراحى مغز و اعصاب و 3 درمانگاه فوق تخصصى شامل جراحى پلاستیک و جراحى کودکان و نوزادان و همچنین بخش‌ها و قسمت‌هاى اورژانس، اطاق‌هاى عمل، روانپزشکی، زایشگاه، ICU نوزادان، ICU بزرگسالان بخش‌هاى بسترى، آزمایشگاه و پاتولوژى، رادیولوژى و سونوگرافی، اکوى داپلرعروق، CT اسکن اسپیرال، دندانپزشکى، روانشناسى، فیزیوتراپى است.

بیمارستان 17 شهریور

این بیمارستان که در خیابان کوهسنگى مشهد واقع شده، متعلق به تأمین اجتماعى بوده و مطابق قرارداد دانشگاه با این سازمان، دانشجویان پزشکى، پرستارى و مامایى و پیراپزشکى در این بیمارستان آموزش مى‌بینند. بیمارستان 17 شهریور داراى بیش از 400 تخت است و از بیمارستان‌هاى مجهز و پرمراجعه شهر مشهد محسوب می‌شود.

بیمارستان فارابى

این بیمارستان که در بلوار وکیل آباد مشهد واقع گردیده متعلق به تأمین اجتماعی بوده و مطابق قرارداد دانشگاه با این سازمان، دانشجویان پزشکى، پرستارى، مامایى و پیراپزشکى در این بیمارستان آموزش مى‌بینند. بیمارستان فارابى داراى 220 تخت بوده و جزو بیمارستان‌هاى مجهز و پرمراجعه شهر مشهد است.

گفتنی است، بیمارستان 22 بهمن در ارزشیابی دانشگاه علوم پزشکی و رعایت موارد بیمارستانی رتبه دوم کشوری را در بین 12 بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی کسب کرده است. امروز در کارنامه دانشگاه آزاد اسلامی دو بیمارستان 22 بهمن و آریا کارنامه قابل قبولی دارند.

بیمارستان خاتم الانبیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود

بیمارستان خاتم الانبیا واحد شاهرود، دارای 96 تخت‌خواب فعال و مصوب بوده که با هفت بخش تخصصی بستری و 13 بخش تخصصی پاراکلینیکی در کنار دیگر بخش‌‌‌های کلینیکی درمانگاه تخصصی و واحد اورژانس به بیماران ارائه خدمت می‌کند که به منظور تشخیص و درمان بیماری‌های مغز و اعصاب، اطفال، زنان، جراحی، داخلی، چشم، نوزادان، قلب، NICU، زایمان، ICU ،CCU همچنین آموزش دانشجویان رشته‌های پزشکی، پرستاری، علوم آزمایشگاه و هوشبری ایجاد شده است.

زمین این بیمارستان 72 هزار متر مربع مساحت و زیربنای آن 11 هزار متر مربع است. این مرکز به دلیل هتلینگ و خدمت رسانی صادقانه به مراجعین سرپایی و بستری در سرویس داخلی، جراحی، اطفال، مغز و اعصاب، نوزادان، NICU ، ICU، CCU، قلب بوده که برخی از شهرهای مجاور را تحت پوشش قرار داده و به دلیل آموزشی بودن، تنها بیمارستان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در استان سمنان است که با توجه به ظرفیت موجود و تعیین شده از طرف سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، جهت تحصیل و فراگیری دانش پزشکی و پیرا‌پزشکی پذیرش می‌دهد.

این بیمارستان در سال 1370 با عنوان گروه پزشکی رازی توسط بخش خصوصی تاسیس و راه اندازی شد و پس از 14 ماه فعالیت آن متوقف گردید. این مرکز درمانی در سال 1379 توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود خریداری و در سال 1380 با نام بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) بهربرداری مجدد گردید. در ابتدای تاسیس شامل بخش‌های جراحی، اتاق عمل، اورژانس، زایمان و نوزادان بوده است که بعداً بخش‌های داخلی‌، زنان، اطفال، CCU ،ICU ،NICU، چشم، قلب، نورولوژی، ENT راه اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

درمانگاه بیمارستان ( کلینیک ) نزدیک به 10 سال است که فعالانه درحال خدمات رسانی بوده و خدمات رسانی این بخش شامل: کلینیک زنان، چشم، اطفال و نوزادان، قلب، داخلی، غدد، ENT، نورولوژی، آندوسکوپی، کولونوسکوپی، اسپیرومتری، غربالگری دیابت است.

در این مرکز امکانات تشخیصی نظیر MRI ،CT اسکن اسپیرال، آزمایشگاه مجهز ، پاتولوژی، سونوگرافی رادیوگرافیبا سیستم دیجیتالی ( D.D.R)، ماموگرافی ( دیجیتال)، OPG ( دیجیتال)، اکوگرافی، EEG ،EMG ،MCV نیز فعال گردیده و مورد استفاده برای عموم می باشد.

گفتنی است، ایجاد بیمارستان در دانشگاه آزاد، علاوه بر ارائه تسهیلات به کارکنان دانشگاه، منجر به ارائه خدمات درمانی و پزشکی به عموم مردم خواهد شد، به این ترتیب، بیمارستان‌های متصل به دانشگاه آزاد در سراسر کشور، علاوه بر ایفای نقش موثر در عرصه بهداشت و درمان پاسخگوی نیازهای آموزشی دانشجویان رشته‌‌های پزشکی خواهند بود و این گستردگی دانشگاه آزاد در ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی در کشور، دستاوردی بزرگ برای این دانشگاه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 999049

وب گردی

وب گردی