کرسی نظریه پردازی ترویجی معنایی حیات طیبه برگزار شد

 کرسی نظریه پردازی ترویجی «تبیین شبکه معنایی حیات طیبه با استفاده از تمثیل درخت در قرآن کریم بر اساس سوره مبارکه المیزان» در واحد بوشهر برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، قدیر خواجه پور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر به عنوان نظریه پرداز در کرسی ترویجی «تبیین شبکه معنایی حیات طیبه با استفاده از تمثیل درخت در قرآن کریم بر اساس سوره مبارکه المیزان» با بیان اینکه بازنمایی شبکه گسترده ای از مفاهیم از طریق تمثیلات، یکی از روش های تصویرگری قرآن است، گفت: از میان تمثیلات قرآن کریم، درخت به عنوان یکی از قوی ترین نمادهای ساختار طبیعت، به گونه ای متفاوت و متنوع نسبت به دیگر تمثبلات در قرآن مورد استفاده قرار گرفته است.
خواجه پور تصریح کرد: مفاهیم تربیتی قرآن با ترکیب بنیادی ترین مفاهیم در خصوص حیات انسانی نظیر عقل، عمل، ایمان، علم، تقوا و ... که شاکله های مختلفی از شخصیت انسان را به نمایش می گذارد، بخشی از این تصویرگری را تشکیل می دهد.
عضو هیئت علمی واحد بوشهر با بیان اینکه این تحقیق، مفهوم حیات طیبه را در گستره شبکه ای از مفاهیم تربیتی فرض کرد و افزود: در تحقیق پیش رو با استفاده از روش تحلیل مفهومی، به طرح شبکه مفهومی «عمل» به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین تربیتی در حیات طیبه با تکیه به تفسیر المیزان پرداخته شده است.

وی ادامه داد: با به‌کارگیری روش نشانه شناسی، به تحلیل نحوه بازنمایی شبکه فوق از طریق تمثیلات درخت اشاره شده و یافته های این تحقیق نشان داد، قرآن کریم با به‌کارگیری تمثیلات گیاه با سه واژه نبات، شجره و زرع به تبیین جریانات تحولات سطوح مختلف رشد از جنبه های فردی تا اجتماعی، ترسیم حیات طیبه را به عنوان هدف نهایی تربیت پرداخته است.
در ادامه این کرسی نظریه پردازی، داوران به نقد مباحث مطرح شده پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 999191

وب گردی

وب گردی