مدارس هوشمند؛ مهد دانش‌آموزانی برای آینده

با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن در تمامی ابعاد زندگی افراد، وجوب استفاده از آن در برنامه‌های آموزشی مدارس بیش از پیش لازم به نظر می رسد. در این راستا برخی از کشورها سعی در بهره گیری از این مزیت برای بالابردن سطح آموزشی خود دارند و به نتایج خوبی نیز در این زمینه دست یافته‌اند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، آن چیزی که به عنوان پایه‌های اولیه آموزشی در سال های آغازین مورد توجه قرار می‌گیرد در ادامه روند تحصیلی بسیار مهم و تاثیرگذار است. از این رو بحث آموزش در مدارس بسیار مهم و حیاتی است.

آموزش کیفی در مدارس منجر به سودمندی های زیادی در دوران دانشگاه و برای اجتماع می شود. هدف از آموزش مدارس این است که به یک کودک در بسیاری از زمینه های زندگی کمک شود.

سرمایه گذاری روی سرمایه انسانی تغییر اجتماعی را ایجاد می‌کند و فرصت هایی را برای کسانی که در کشورهای در حال توسعه هستند، جهت تحقق بخشیدن به تمام توان خود و تربیت رهبران نسل آینده به ارمغان می آورد.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر جامعه آموزشی، لزوم ورود این مسئله به مدارس و آموزش ابتدایی بیش از پیش نمایان می‌شود.

برای بررسی نتایج پیاده سازی چنین طرح هایی، به بررسی کشور امارات متحده عربی و نتایج استفاده از تکنولوژی در آن‌ می پردازیم.

برنامه های آموزشی امارات متحده عربی

امارات به عنوان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس برنامه‌های آموزشی خود را متناسب با این تکنولوژی پیش برده تا دانش آموزان را برای آینده آماده سازد.

مدارس K12 در امارات متحده عربی نمونه هایی از مدارس هستند که به آرامی در حال توسعه مهارت های قابل انتقال و ایجاد مهارت در میان دانش آموزان هستند.

این نهادها توسط دولت امارات متحده عربی حمایت می شوند که 5 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در زیرساخت های پیشرفته مدارس در شش سال آینده اختصاص داده است.

«شیخ محمد بن راشد المکتوم» نخست‌وزیر (رئیس مجلس وزیران) و نایب رئیس امارات متحده عربی و همچنین حاکم دبی، اخیرا پیشرفت مدل مدرسه امارات را بررسی کرده است. این مدل در 800 مدرسه دولتی و خصوصی در سراسر امارات متحده عربی اجرا می شود تا نسل هایی را که قادر به پیشبرد آینده امارات متحده عربی هستند، آماده کند.

هدف این است که متناسب با نیازهای بازار کار، یک برنامه آموزشی مدرن که زمینه‌های مختلف تحصیلی را فراهم می‌کند را مورد توجه قرار دهیم، همچنین تمرکز بر فعالیت های تفریحی برای اطمینان از توجه هر چه بیشتر به پیشرفت دانش آموزان، مهم است.

بازتاب این موضوع، از طریق استفاده از فن آوری پیشرفته و روش‌های نوین آموزش، یک محیط یادگیری را در مدارس امارات متحده عربی ایجاد می کند تا دانش آموزان را درگیر و آنها را تشویق کند که فکر بازتری داشته باشند.

دولت امارات متحده عربی نیز برای توسعه دوره‌های جدید مدرک حرفه ای جهت جذب دانشجویان بیشتر اماراتی به عنوان بخشی از استراتژی اماراتی تلاش می کند.

علاوه بر این، دولت به طور خاص بر توسعه مؤسسات آموزشی تربیتی متمرکز است تا تقاضای صنایع را در مورد کارگران ماهر جوابگو باشد؛ زیرا این مسئله بخشی از مأموریت آنها برای چشم انداز 2021 و سایر برنامه هایی است که متکی بر تنوع اقتصادی است.

چشم انداز آموزش و پرورش در امارات متحدۀ عربی به سرعت در حال افزایش است و تأکید بیشتری بر یادگیری مبتنی بر برنامه درسی تا پیشرفت حرفه‌ای دانش آموزان دارد.

درک این که جهان امروز رقابتی و نیازمند کارکنانی است که پویا و سازگار باشند باعث می شود تا مدارس به دنبال اتخاذ شیوه‌های یادگیری و تدریسی باشند تا دانشجویان را برای محل کار آماده کنند.

نظرات کارشناسان

«جاسمین آناند» مدرس مدرسه « Springdales» در دبی بر این عقیده است یادگیری عمیق می تواند خیلی بیشتر از گرفتن امتحان بر روی نوآوری تأثیر بگذارد و با توجه پیشرفت تکنولوژی، مدارس قادر به در اختیار داشتن ابزار نوآورانه و تعاملی برای تشویق دانش آموزان جوان در بالا بردن مهارت های دیجیتالی مفید برای آینده، خواهند بود.

به عنوان مثال، مدرسه بین المللی رافلز(RIS) از هوش مصنوعی (AI) به عنوان یک بستر برای تکمیل آموزش و یادگیری در کلاس استفاده می کند.

به گفته «تیم ریچاردسون» مدرس این مدرسه بین المللی پلت فرم‌های AI برای شناسایی چگونگی یادگیری موثر هر دانش آموز و پر کردن شکاف هایی که افراد ممکن است در یادگیری داشته باشند، به کار می رود.

علاوه بر درک فناوری، RIS سال گذشته نیز دوره های BTEC (شورای آموزش و پرورش و فناوری اطلاعات) را با یک برنامه مطالعاتی ارائه دادند که دروس تئوری را با یک برنامه یادگیری در دنیای واقعی ارتباط می دهد.

مدرسه علمی بین المللی سوئیس در دبی (SISD) برای تمامی دانش آموزان پایه 4 به بعد، دسترسی به ابزارهای بهره وری مبتنی بر ابر مایکروسافت مانند ایمیل، ورد، اکسل و پاورپوینت را فراهم کرده است.

«امیر یزدان پناه» رئیس نوآوری فناوری در SISD در این مرکز به دنبال ارائه پروژه هایی است که با همکاری معلمان، بخش نوآوری فناوری، طراحی، توسعه و اجرای محتوای آموزشی، دوره ها و پروژه‌هایی که منجر به یکپارچگی کامل STEM می شود را طراحی و اجرا کند.

بنابراین معلمان نیز با استفاده از فناوری قادر به درک نیازهای دانش آموزان و شناسایی مناطق مشکوک هستند، بدین ترتیب دانش آموزان می‌توانند در مناطقی که ضعف دارند به طور موثرتری پیشرفت کنند.

«دیوید هیکس» مدیر کل، آکادمی بین المللی آل برشا دبی، بر این باور است که استفاده از تجزیه و تحلیل عمیق عملکرد دانش آموزان از طریق ابزارهای تحلیلی مانند صفحات گسترده و پایگاه های داده کمک می کند تا زمینه‌های قدرت و ضعف را شناسایی و سپس روی آنها تمرکز کرد.

به گفته «نیل اوتز» معاون رئیس مدرسه انگلیسی دبی، در این مدرسه برنامه ای تحت عنوان(BYOD Bring Your Own Device، ابزار خودتان را بیاورید) یک تجربه یادگیری سازنده و نوآورانه را به وجود می‌آورد، که مهم‌ترین آن آماده سازی جوانان برای آینده است. در این مدرسه با امکان دسترسی به اشتراک Office 365 به دانش آموزان این فرصت داده می شود تا ابزارهای صنعتی را برای کار با هر دو مرحله اولیه و ثانویه در دسترس داشته باشند.

نتیجه‌گیری و ارائه راهکار

از مواردی که در این گزارش ذکر شد، این بر می‌آید که استفاده از فناوری های پیشرفته و نوین باعث ایجاد محیطی پویا خواهد شد. در کنار این موارد دولت نیز باید به دنبال توسعه موسسات متمرکز برای پاسخ به نیاز صنعت باشد، مراکزی که دانش آموزان که همان دانشجویان و نیروهای کار آینده هستند را به گونه ای تربیت کند که در بدو ورود به دنیای کار و صنعت نیرویی کارآمد و موثر باشند.

بنابر نظرات افرادی که در این مدارس تجربه کار دارند استفاده از روش های یادگیری عمیق و هوش مصنوعی برای یافتن یادگیری موثر در دانش آموزان، دسترسی دانش آموزان به تکنولوژی‌های مبتنی بر ابر و توجه به برنامه‌های تفریحی در کنار برنامه‌های درسی برای آماده‌سازی یک دانش آموز برای آینده مهم است.

علاوه بر این استفاده از تکنولوژی و فناوری باعث می شود که معلمان نیز بتوانند نیازهای دانش‌آموزان را درک و با توجه به نیازهای آن‌ها به یادگیری موثرتر کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 999208

وب گردی

وب گردی