تعداد شهرهای فاقد کتابخانه تا سال ۱۴۰۰ به صفر می‌رسد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:۲۵۶ شهر کشور در سال ۹۳ به کلی فاقد کتابخانه عمومی بوده‌اند که با تلاش نهاد در سال ۹۷ این تعداد به ۱۳۰ شهر کاهش یافته است و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ تعداد شهرهای فاقد کتابخانه به صفر برسد.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالروز تأسیس نهادبا حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چهره‌های برجسته حوزه تصویرسازی وکارتون، مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابداران کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.
طی برنامه ریزی های انجام شده در حاشیه این مراسم، اختتامیه چهارمین «دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب» نیز با معرفی ۳ اثر به‌عنوان آثار برگزیده و ۵ اثر به‌عنوان آثار قابل‌تقدیر برگزار می‌شود.
علیرضامختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم اظهار داشت: اولین قانون مستقل مربوط به کتابخانه های عمومی در سال ۱۳۴۴ به تصویب مجلس رسید اما ابهامات و اشکالات اجرای آن قانون سبب شد تا عملا در سال ۱۳۵۲ با وضع برخی مواد در قوانین دیگر، عملا آن قانون کارکرد خود را از دست بدهد.
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اداره کتابخانه های عمومی عملا تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. اما علیرغم گسترش کمّی کتابخانه ها، برخی نواقص و کمبودها، اداره کتابخانه های عمومی کشور را با مشکل روبرو ساخت و سرانجام به پیشنهاد دولت قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور در هفدهم اسفند ۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن تاریخ دوره جدید کتابخانه های عمومی کشور آغاز شد.
دبیرکل نهاد گفت: تعداد کتابخانه های عمومی در سال ۱۳۵۶، ۳۷۳ کتابخانه، و در سال ۱۳۸۲ که لایحه دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود ۱۴۵۹ کتابخانه و در پانزدهمین سالگرد تصویب قانون جدید کتابخانه ها در سال ۱۳۹۷ به ۳۴۴۵ کتابخانه عمومی رسیده است. رشد تعداد کتابخانه های عمومی نسبت به سال قبل از پیروزی انقلاب رشد ۹برابری را نشان می دهد. و در ۱۵ سال گذشته رشد ۱۳۶ درصدی در تعداد، ۱۳۱ درصدی در زیر بنا و ۳۷۷ درصدی در کتابداران و ۷۳ درصدی مراجعان دستاوردهای دوره ۱۵ ساله این نهاد است.
وی گفت: آنچه در سال های اخیر براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز برنامه های مورد نظر جناب دکتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات امنا نهاد و نیز مصوبات هیات امنا به عنوان محورهای اصلی فعالیت نهاد قرار گرفته بدین شرح است:
۱- تبدیل کتابخانه از مرکز امانت کتابخانه به پایگاه فرهنگی اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی، و استفاده از ظرفیت گسترده کتابخانه های عمومی به عنوان مرکزی برای تعامل و گفتگو، رشد آگاهی های اجتماعی-فرهنگی و نقش آفرینی به عنوان مرکز تبادل اطلاعات و آگاهی های فردی و اجتماعی.
۲- نقش آفرینی مثبت و موثر کتابخانه ها در ارتقای سلامت اجتماعی خصوصا با توجه به برخی آسیب های اجتماعی موجود با اولویت مناطق دارای ویژگی های خاص.
۳- توجه ویژه به کودکان و نوجوانان به عنوان نسل آینده و امید کشور که در گام دوم انقلاب اسلامی منابع اصلی انسانی کشور را در عرصه های مختلف تشکیل می دهند.
۴- مبتنی ساختن تمام فعالیت های نهاد کتابخانه های عمومی در عرصه ساخت و تاسیس، تجهیز ، تامین منابع، برنامه های فرهنگی و مانند آن به پژوهش ها و تحقیقات علمی صورت گرفته در داخل و خارج کشور و ارزیابی برنامه ها و عملکرد ها با شاخص های علمی دقیق و نیز بومی ساختن برخی دستاوردهای جهانی در عرصه کتابداری و کتابخانه ها برای اثر بخشی بهتر و بیشتر در کشور.
۵- تاکید بر ارتقای سطح علمی، فرهنگی و مهارتی کتابداران به عنوان، رکن اصلی در کتابخانه های عمومی کشور و برگزاری دوره ها و جلسات حضوری و غیر حضوری مهارت های کتابداران.
۶- شکستن ساختارهای اداری و دست و پاگیر و روی آوردن به فعالیت های جهادی برای تحقق برنامه های فرهنگی و رسیدگی به مناطق محروم کشور از جمله در برنامه مدرسه جهادی خواندن ، رسیدگی به شهرهای دارای اولویت از نظر ارتقای سلامت و کاهش آسیب های اجتماعی.
۷- مشارکت و همکاری با دستگاه ها و نهادهای مهم اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصاد، عمرانی و نیز خیرین عزیز برای تسریع در گسترش کتابخانه ها و امکان دسترسی عادلانه همه مردم شریف کشور به کتابخانه های عمومی.
۸- تلاش برای تحقق تاسیس کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه.
مختارپور متذکر شد: از ۱۲۴۵ شهر کشور در سال ۱۳۹۳، ۲۵۶ شهر به کلی فاقد کتابخانه عمومی بوده اند که با تلاش نهاد کتابخانه ها عمومی در سال ۱۳۹۷ این تعداد به ۱۳۰ شهر کاهش یافته و امیدواریم با همکاری همه نهاد های دولتی و عمومی و نیز مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۴۰۰ تعداد شهرهای فاقد کتابخانه به صفر برسد. ان شاءالله.
وی در ادامه، سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور را به همه کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی، به هیات امنا و مخصوصا وزیر ارشاد که همواره پشتیبانی این نهاد بوده اند، به اساتید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و به همه اهالی حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابداری تبریک گفت.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: همچنین امروز اختتامیه چهارمین جشنواره دوسالانه کارتون کتاب است. استفاده از ظرفیت این هنر که از زمان پیدایش مطبوعات نقش مهمی در انتقال مفاهیم ایفا کرده و با ظهور رسانه های مجازی تاثیر آن به مراتب از نظر کمی و کیفی گسترش یافته در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز قابل توجه است.
مختارپور در پایان خاطرنشان کرد: از فعالان عرصه فضای مجازی، و نیز نهادهای موثر در تبلیغات محیطی شهرها و اماکن و مراکز فرهنگی کشور تقاضا دارم تا نسبت به ترویج و انتشار آثار برجسته این جشنواره مساعدت نمایند و از برادر گرامی جناب آقای سیدمسعود شجاعی طباطبایی که دبیری این جشنواره را پذیرفته و به نحوه شایسته ای چهارمین دوره دوسالانه کارتون کتاب را برگزار کردند قدردانی می کنم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 999231

وب گردی

وب گردی