۳۰ درصد ظرفیت بلیت‌های نوروزی خالی است

معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه ۲ میلیون و ۱۰ هزار نفر صندلی قطار برای ایام نوروز فراهم شد، گفت: تا کنون ۷۰ درصد بلیت‌های نوروزی پیش‌فروش شده و ۳۰ درصد ظرفیت هنوز خالی است.

به گزارش ایسکانیوز، میرحسن موسوی در حاشیه مراسم رونمایی از قطار پنج ستاره نور و اعزام ۶۰۰ زوج به مشهد مقدس با این قطارها اظهار داشت: سیاست‌‌های راه‌آهن همواره ارتقای کیفیت و کمیت در قطارهای مسافری است.

وی گفت: پیش از این تعدادی از ناوگان‌ بالای ۵۵ سال، ۴۵ سال و ۳۰ سال از ناوگان خارج شد اما با این حال امسال ۱۳.۸درصد رشد جابه‌جایی مسافر داریم و ۲۷ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شده است که ۱۹.۸ درصد در بخش حومه‌ای و ۱۱.۷ درصد در بخش بین‌شهری رشد داشته‌ایم.

وی گفت: در بخش ارتقای کیفیت ناوگان مذاکراتی با شرکت‌ها انجام شد و آنها بدون دریافت تسهیلات نسبت به بازسازی و نوسازی ناوگان اقدام کردند

معاون مسافری راه‌آهن افزود: در بخش ارتقای کیفیت خدمات قطارهای مسافربری به رتبه‌بندی قطارها توجه کردیم، مطالعات تطبیقی با کشورهای پیشرفته و همسایه انجام شد و به جمع‌بندی رسیدیم قطارها طبق مشخصات خود واگن‌های مسافری و خدمات راهبری و تجهیز قطارهای مسافری به ۲ ، ۳، ۴ و ۵ ستاره تقسیم‌بندی شد.

وی گفت:‌ امسال برای ایام پیک نوروز رتبه‌بندی قطارها عملیاتی شد و در حال حاضر در سایت راه‌آهن و روی بلیت‌ها ستاره و درجه قطارها درج شده ضمن اینکه تصاویر قطارها هم نمایش شده است و مسافر از حقوق خود کاملاً آگاه است.

معاون مسافری راه‌آهن افزود: شرکت‌های مسافری به خاطر برند خودشان و تسهیلات راه‌آهن برای قطارهای ۵ ستاره، تلاش می‌کنند نسبت به ارتقای درجه و رتبه قطارهای خود اقدام کنند.

وی گفت: هدف ما این است که قطارهای تقسیم‌بندی شده برای مردم مشخص شود که در چهار تخته ۳،۴ و ۵ ستاره داریم، در شش تخته، ۲ و ۳ ستاره داریم و در قطارهای صندلی و تندرو، ۳، ۴ و ۵ ستاره داریم.

موسوی گفت: برای نوروز ۹۸ تعداد ۲ میلیون و ۱۰ هزار نفر صندلی ایجاد کردیم و تا امروز ۷۰ درصد بلیت‌ها پیش‌فروش شده و۳۰ درصد بلیت‌های نوروزی مانده است.

وی افزود: در خدمات ایستگاهی، احداث، بهسازی، بازسازی و نوسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی در ایستگاه‌ها انجام شد و در مسیرهای تهران و مشهد سکوها اصلاح شده است.

* سقف قیمتی برای قطارهای ۵ ستاره نداریم

موسوی با بیان اینکه از سال ۹۴ تا کنون افزایش قیمت نداشته‌ایم، گفت: تیرماه ۹۷ فقط ۱۰ درصد به نرخ بلیت قطارها افزوده شد و با مساعدت شرکت‌ها نوروز امسال هم افزایش قیمتی اعمال نشد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰ رام از قطارهای مسافری ما ۵ ستاره است که طبق دستورالعمل سال ۹۴ با توجه به سرمایه‌گذاری شرکت‌ها، قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره براساس تقاضا و عرضه است و سقف ندارد اما با شرکت‌ها توافق کرده‌ایم حداقل قیمت قطارهای ۵ ستاره بیش از سه برابر قیمت قطارهای ۴ تخته ۴ ستاره در آن مسیر نباشد.

معاون مسافری راه‌آهن گفت: شرکت‌ها امسال ۵۳ میلیارد تومان در ارائه بلیت‌ها تخفیف اعمال کرده‌اند تا بتوانند نسبت به جذب مسافر اقدام کنند و این شامل حال قطارهای ۵ ستاره هم بوده است.

وی گفت: اقتصاد مسافری ریلی در اقتصاد ملی سودده است صرفه‌جویی سوخت، تلفات پایین و آسیب زیست‌محیطی بسیار کمی دارد اما برای شرکـت‌ها سودده نیست و اقتصاد ضعیفی است.

موسوی افزود: راه‌آهن به خاطر همین اقتصاد ضعیف هزینه حق دسترسی شرکت‌های ریلی به ریل را حذف کرده است و ۵۰ درصد هزینه اجاره لوکوموتیو را نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ تلاش می‌کنیم تسهیلات ارزان‌قیمت برای بازسازی و خرید ناوگان در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.

معاون مسافری راه‌آهن درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های ریلی گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین قطعات یدکی واگن‌های مسافری مستلزم تصویب هیأت وزیران است و مقرر است در کارگروه اصلی مطرح شود.

موسوی یادآور شد: هزینه ارزی شرکـت‌های ریلی و حومه‌ای جمعاً ۳۰ میلیون دلار است.

وی افزود: به عنوان مثال ترانست‌ها تا ۴۰ درصد هزینه ارزی دارند.

معاون مسافری راه‌آهن درباره اساسنامه شرکت‌های حومه‌ای به فارس گفت: طبق تکلیف ماده ۵۲ قانون برنامه ششم این اساسنامه تهیه شد. در کمیسیون‌های تخصصی هیأت دولت مطرح شد به کمیسیون اصلی رفت و به تصویب رسید و در هیأت وزیران هم تصویب شده است و منتظر ابلاغ هستیم تا شرکت‌ قطارهای حومه‌ای ذیل راه‌آهن احداث شود و هدف آن توجه به مسافر و خطوط مستقل حومه‌ای است.

موسوی افزود: با تأسیس این شرکت اعتبارات ملی و اعتبارات درآمد هزینه‌ای تأمین خواهد شد و بودجه جابه‌جایی مسافر به بخش حومه‌ای هم اختصاص می‌یابد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 999243

وب گردی

وب گردی