توسعه هوش مصنوعی به کمک واسط‌های مغز و رایانه در ایران

در حال حاضر بیشترین کاربرد واسط های مغز و رایانه برای درمان بیماری ها است اما یک استارتاپ پا را فراتر گذاشته و از این فناوری برای توسعه الگوریتم های هوش مصنوعی بهره برده است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، بدن انسان را همچون یک ساختمان در نظر بگیرید. نورون ها (سلول های عصبی) با تشکیل شبکه عصبی نقش سیم کشی این ساختمان را دارند. پس این نورون ها هستند که پیام الکتریکی ایجاد شده توسط محرک را دریافت می کنند و به مراکز عصبی می رسانند.

حال اگر وسیله ای سیگنال های مغزی یا میدان الکتریکی حاصل از فعالیت نورون ها را دریافت و ثبت می کرد با تحلیل این سیگنال ها اطلاعات شگفت انگیزی به دستمان می رسید. اطلاعاتی که برای درمان بیماری هایی می توان از آنها بهره برد. محققان با ساخت واسط های مغز و رایانه این امکان را فراهم کرده اند. در حال حاضر محققان موفق به ساخت رابط های مغز و رایانه شدند که کاربرد آنها برای درمان بیماری هایی همچون آلزایمر و کمک به توانمندسازی معلولان است.

اما استارتاپی در کشور پا را فراتر گذاشته و از این فناوری برای توسعه مدل هایی مکمل برای الگوریتم های هوش مصنوعی استفاده کرده است. با این اقدام می توان امیدوار بود که در آینده، داشتن هوشی مصنوعی با قابلیت های ادراکی و رفتاری انسان میسر شود.

این استارتاپ‌با استفاده از فناوری رابط مغز و رایانه با تمرکز بر توانمندسازی الگوریتم های هوش مصنوعی در حوزه یادگیری ماشین مغزسان فعال است.

به گفته مجتبی ربیعی مدیر این استارتاپ، استفاده از داده های فیزیولوژیکی مغز زنده درحال کار، برای ساخت مدل های Data Driven برای استفاده در الگوریتم های هوش مصنوعی فعالیتی است که ما انجام می دهیم. همچنین این شرکت در حال حاضر با تمرکز بر بازار ارزیابی اثربخشی محتوای تبلیغاتی، با استفاده از تکنولوژی مذکور به بررسی الگوهای اثربخشی یک محتوا در هنگام دریافت آن توسط مخاطب می پردازد.

وی همچنین بیان کرد: پس به این وسیله طراح یا تولید کننده محتوا می تواند با اندازه گیری اثراتی که محتوا در مغز مخاطب به جای می گذارد، از چگونگی فرآیند شناختی درگیر در زمان دریافت محتوا و کیفیت آن اطمینان پیدا کند.

ربیعی به فعالیت های مرکز فناوری های همگرا معاونت علمی در این حوزه اشاره کرد و اقدامات این مرکز را در توسعه و پیشرفت این فناوری و تعامل فعالان این حوزه تاثیرگذار دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 999276

وب گردی

وب گردی