خود‌کم‌بینی دانشجویان، عامل اصلی «کلیشه اندیشی» در دانشگاه هاست

رئیس هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، گفت: فقدان جرئت و خودکم‌بینی در دانشجویان، اصلی‌ترین عامل در گرایش به کلیشه اندیشی در دانشگاه هاست.

آیت الله علی اکبر رشاد رئیس هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به مسئله «کلیشه اندیشی» در دانشگاه‌ها اظهار کرد: اصلی ترین مشکل در این راستا، مسئله روانی دانشجویان است و مشکلات سخت افزاری، نرم افزاری و قانونی در مسئله کلیشه گرایی دخیل نیستند.

وی افزود: فقدان جرئت و خودکمبینی در دانشجویان اصلیترین عامل در گرایش به کلیشه اندیشی در دانشگاههاست.

رشاد تصریح کرد: امروز دانشجویان کشور دچار خودکم‌بینی هستند و به بیان دیگر خودشان را باور ندارند؛ یکی دیگر از عوامل مهم، کمبود اعتماد به نفس در بدنه جریان دانشجویی و حوزوی است. در واقع دانشجویان خودشان را کم می بینند و فکر می کنند که تفکر و اندیشه دیگران بر اندیشه آن ها برتر است و اولویت دارد.

رئیس هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی اذعان داشت: اگر دانشجویان از حصار خود‌کم‌بینی و کمبود اعتماد به نفس خارج شوند، جرئت نظر دادن، ایده پردازی، نظریه پردازی و نقد را پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان نباید فکر کنند که نظریات و ایده های یک استاد وحی منزل است و نمی توانند هیچ گونه خدشه ای به آن وارد کنند؛ بلکه باید جرئت نقد و مناظره را داشته باشند و بتوانند با تکیه بر توان علمی خود، طرف مقابل را به چالش بکشند.

رشاد با بیان این که ایده پردازی دانشجویان باید بر مبنای نظریات علمی و در چهارچوب منطق باشد گفت: نوآوری و نظریه پردازی در انحصار هیچ قوم و قبیله ای نیست و خداوند متعال به تمامی انسان ها استعداد نوآوری را عطا کرده است؛ کافی است که انسان جرئت داشته باشد که با نگاه نقادانه و علمی دیدگاه های خود را بیان کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 999283

وب گردی

وب گردی