آیت الله علی اکبر رشاد رئیس هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به مسئله «کلیشه اندیشی» در دانشگاهها اظهار کرد: اصلی ترین مشکل در این راستا، مسئله روانی دانشجویان است و مشکلات سخت افزاری، نرم افزاری و قانونی در مسئله کلیشه گرایی دخیل نیستند.
وی افزود: فقدان جرئت و خودکمبینی در دانشجویان اصلیترین عامل در گرایش به کلیشه اندیشی در دانشگاههاست.
رشاد تصریح کرد: امروز دانشجویان کشور دچار خودکمبینی هستند و به بیان دیگر خودشان را باور ندارند؛ یکی دیگر از عوامل مهم، کمبود اعتماد به نفس در بدنه جریان دانشجویی و حوزوی است. در واقع دانشجویان خودشان را کم می بینند و فکر می کنند که تفکر و اندیشه دیگران بر اندیشه آن ها برتر است و اولویت دارد.
رئیس هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی اذعان داشت: اگر دانشجویان از حصار خودکمبینی و کمبود اعتماد به نفس خارج شوند، جرئت نظر دادن، ایده پردازی، نظریه پردازی و نقد را پیدا خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان نباید فکر کنند که نظریات و ایده های یک استاد وحی منزل است و نمی توانند هیچ گونه خدشه ای به آن وارد کنند؛ بلکه باید جرئت نقد و مناظره را داشته باشند و بتوانند با تکیه بر توان علمی خود، طرف مقابل را به چالش بکشند.
رشاد با بیان این که ایده پردازی دانشجویان باید بر مبنای نظریات علمی و در چهارچوب منطق باشد گفت: نوآوری و نظریه پردازی در انحصار هیچ قوم و قبیله ای نیست و خداوند متعال به تمامی انسان ها استعداد نوآوری را عطا کرده است؛ کافی است که انسان جرئت داشته باشد که با نگاه نقادانه و علمی دیدگاه های خود را بیان کند.
انتهای پیام/