تجهیزات غیرایمن مدارس رصد و اصلاح می شوند/ هنوز خاطره تلخ حادثه مدرسه زاهدان را فراموش نکرده‌ایم

وزیر آموزش و پرورش، گفت: امسال طرحی را برای رصد مستمر ایمنی مدارس به اجرا درآوردیم که بر اساس این طرح، مدارس به سه دسته ایمن، تا حدودی ایمن و غیرایمن تقسیم‌بندی می‌‌شوند و به تدریج از مدارس غیر ایمن شروع می‌کنیم تا تجهیزات و تأسیسات تمامی مدارس را اصلاح کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران و در حاشیه مانور آمادگی مقابله با مخاطرات حریق و پیشگیری از حوادث چهار شنبه آخر سال که در دبستان دخترانه شهید بهشتی واقع در منطقه یک تهران برگزار شد، اظهار کرد: می توان گفت که با پیچیده شدن شرایط اجتماعی کشور و مسائلی که در جامعه و شهرهای مختلف به ویژه شهرهای پرجمعیت کشور وجود دارد، حتماً مدارس به عنوان یکی از واحد‌های اصلی اجتماعی در معرض خطرات متعددی قرار دارند.

وی ادامه داد: با توجه به این که مدارس ما تجربه خوبی را در مانور زلزله داشته‌اند لازم است در سایر زمینه‌ها از جمله آتش‌سوزی نیز مانورهای جذابی در مدارس برگزار شود. در حال حاضر در اغلب مدارس شاهد این هستیم که دانش آموزان و معلمان به دلیل ناآشنا بودن و نداشتن اطلاعات در خصوص مسائل ایمنی با خطرات زیادی مواجه هستند و قطعا باید این کارهای پسندیده‌ای که سازمان آتش‌نشانی با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام می‌دهد، جدی‌تر از گذشته ادامه یابد؛ زیرا در کاهش آسیب‌هایی که می تواند در حوادث غیرمترقبه برای دانش آموزان اتفاق بیفتد، تاثیرگذار باشد.

بطحایی تصریح کرد: این مانور در بسیاری از مدارس سراسر کشور انجام می‌شود؛ اما نکته قابل توجه این است که در همه 100 هزار مدرسه و برای تمام ۱۴ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی این آموزش‌ها برگزار شود و همچنین به طور مرتب این آموزش‌ها به‌ روز شوند.

وی افزود: از تمام رسانه‌های ارتباط جمعی به ویژه رسانه ملی درخواست می‌کنم که مثل همیشه به ما کمک کنند این آموزش‌ها فقط از عهده آموزش و پرورش یا آتش‌نشانی برنمی‌آید بلکه همه دستگاه‌های اطلاع‌ رسانی و رسانه‌ها به ما کمک کنند تا این آموزش‌ها ارائه شود، این آموزش‌ها فقط در زمینه زلزله‌ و آتش‌سوزی نیست بلکه در زمینه‌های دیگری نیز بچه‌ها، خانواده‌ها و فرهنگیان باید با روش‌های مقابله با خطرات آن آشنا شوند.

بطحایی در ادامه گفت: همچنین ما در بحث تجهیزات هم با مشکلاتی مواجه هستیم؛ همانطور که آتش‌نشانی برای برگزاری این مانور به دلیل احساس مسئولیتی که دارد، از تمام تجهیزات خود نهایت استفاده را می کند، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی نیز حضور فعال و مستمری داشته باشند.

وی بیان کرد: استفاده از یک زنگ خطر برای اعلام حریق، هزینه‌ زیادی ندارد؛ اما در برخی مواقع حتی یک کپسول آتش نشانی هم می‌تواند جان ‌دانش‌آموزان را نجات دهد؛ حتی یک دوربین مدار بسته در مدرسه می‌تواند از ورود یک فرد ناشایست و ناخلف به محیط آموزشی جلوگیری کند، در این راستا از همکارانم در معاونت سلامت خواهشمندم این مسائل را پیگیری کنند.


بطحایی افزود: همچنین امسال طرحی را برای رصد مستمر ایمنی مدارس به اجرا درآوردیم که بر اساس این طرح، مدارس به سه دسته ایمن، تا حدودی ایمن و غیر ایمن تقسیم‌بندی می‌‌شوند و به تدریج از مدارس غیر ایمن شروع می‌کنیم تا تجهیزات و تأسیسات تمامی مدارس را اصلاح کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: هنوز حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان را فراموش نکرده ایم و در هنگام برگزاری این مانور، حتی یک لحظه هم نتوانستم اتفاقی که در مدرسه زاهدان افتاد و بچه‌هایی که در آن مدرسه سوختند و خانواده‌ها و جامعه ما را داغدار کردند را از ذهنم بیرون ببرم. شاید اگر این مانورها و این آموزش‌ها و این تجهیزات در مدارس ما وجود داشت، با این داغ بسیار بزرگ و طاقت‌فرسا در نظام آموزش و پرورش مواجه نمی‌شدیم که در این راستا باید تلاش کنیم، تا این خطرات از مدارس ما دور بماند.
انتهای پیام/

کد خبر: 999306

وب گردی

وب گردی