آرشیو ملی هنر راه‌اندازی می‌شود

رئیس کتابخانه ملی گفت: طی نظرسنجی در میان دانشگاه‌های سطح شهر تهران مشخص شد ۵۴ درصد اساتید ما با کتابخانه ملی در تعامل نیستند.

به گزارش ایسکانیوز، اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی طی یک نشست خبری به تشریح روند آنچه در سال ۹۷ سپری شده اشاره کرد و گفت: کتابخانه ملی برای تحقق رویکرد در سال ۹۷ یعنی نقطه عزیمت مواردی را مدنظر قرار داد و ماموریت‌هایی را برای خود تعریف کرد و در این راستا افزایش خدمات رسانی به مخاطبین و مراجعین در اولویت قرار داشت.

* آرشیو ملی هنر راه اندازی می‌شود

وی افزود: در میان وظایف سازمان حفظ خط و زبان فارسی در سطح جهان برای ما در اولویت بود و برای اینکه این ماموریت را به نحو درستی پیش ببریم لازم بود اقداماتی را در زمینه توسعه این مسئله انجام دهیم. مهمترین اقدام اینکه در عرصه کتاب و سند به عنوان میراث مکتوب ایرانیان تلاش کردیم تا با بهبود در رویه در عرصه کتابداری و اسناد کار را پیش ببریم.

رئیس کتابخانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی و تهیه سامانه‌هایی چون حمد و سامان اشاره و تصریح کرد: طرح جامع اسناد الکترونیک ملی از طرح‌های مهم سازمان است چرا که دستگاه‌های دولتی دارای اتوماسیون هستند و درون سازمان‌ها اسنادی تولید می‌شود که برای آیندگان مهم است.

بروجردی با بیان اینکه آرشیو ملی هنر به زودی راه‌اندازی خواهد شد،‌گفت: این آرشیو جزو برنامه‌های سال ۹۸ ماست و برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران شکل می‌گیرد و میزبان این آرشیو شهر شیراز خواهد بود. چرا که به عنوان مرکز ملی هنر ایران شناخته می‌شود.

وی در ادامه به دیگر سیاست‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در جهت سیاست‌های دولت و برای عرصه مدیریت رنج سنی مدیران را به سمت جوانگرایی سوق دادیم و از ۴۷ به ۴۴ سال رسیدیم.

* 54 درصد اساتید با کتابخانه ملی تعامل ندارند!

رئیس کتابخانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود به یک نظرسنجی در میان دانشگاه‌های تهران اشاره و توضیح داد:‌طی این نظرسنجی متوجه شدیم ۵۴ درصد از اساتید ما با کتابخانه ملی در تعامل نیستند و ارتباطی با کتابخانه ملی برقرار نمی‌کنند. این نقطه ضعف است لذا با ایجاد تفاهم نامه‌هایی تعامل‌هایی با آنها برقرار کردیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: نخستین گام ما ایجاد یک بایگانی راکد برای سازمان بود که از ابتدای تأسیس تاکنون، آن را نداشتیم به همین دلیل امسال با مذاکره‌ای که با استانداری تهران داشتیم، ۸۰۰۰ متر زمین در محدوده پردیس در اختیار ما قرار دادند که مراحل ثبت و ساخت این بایگانی در آن در حال اجراست. همچنین سازمان ابتدایی سازمان در خیابان ۳۰ تیر که بیش از ۸۱ سال عمر دارد و تا امسال در اختیار موزه کتابت و نشر کتابخانه مجلس شورای اسلامی بود، در حال تخلیه شدن است و به زودی تبدیل به موزه کتاب خواهد شد که در آن بسیاری از کتاب‌های نفیس توسط ما به نمایش درخواهد آمد.

بروجردی ادامه داد: امسال در ۱۴ استان کشور به شکل عملیاتی ساختمان‌های مناسبی را در اختیار مرکز اسناد قرار دادیم و درباره سایر استان‌ها نیز در حال مذاکره هستیم. همچنین سیستم اعلام و اطفای حریق برای ساختمان آرشیو ملی ایران که تاکنون وجود نداشته است، در سال جاری اجرایی شد.

* خدمات سامانه «رسا»

بروجردی به موضوع تحول در بخش دیجیتال مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران اشاره کرد و گفت: مهمترین سامانه ما برای خدمات‌دهی در این حوزه، سامانه «رسا» بود که در ۸ ماه گذشته اطلاعات آن در حال به‌روزرسانی بوده است و فکر می‌کنیم تا نیمه سال آینده تکمیل به‌روزرسانی آن زمان خواهد برد. سامانه دیگری را نیز با عنوان «سامان» سامانه اسناد ملی ایران در رأس احداث داریم که مناقصه آن تا پایان اسفندماه سال جاری، برگزار و تا یک و نیم سال آینده ایجاد می‌شود. همچنین سامانه «حمد» (حافظه ملی دیجیتال) نیز تا پایان امسال مناقصه خود را برگزار خواهد کرد و مراحل احداث آن آغاز خواهد شد. از طریق این سامانه‌ها، مردم می‌توانند از منازل و مراکزی خارج از این سازمان، به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و شعار ما که «کتابخانه ملی در هر خانه است»، محقق خواهد شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه به پیگیری طرح جامع اسناد الکترونیک ملی اشاره کرد و گفت: بسیاری از اسناد تولید شده در دستگاه‌های دولتی، نیاز به آرشیو شدن دارند و برای این کار، ما باید به استانداردسازی در پنج حوزه دست می‌زدیم که از این میان در حوزه تولید منابع اسنادی، تعیین تکلیف و طبقه‌بندی و نگهداری این اسناد، استانداردهای لازم، تعریف و ایجاد شده است. همچنین استانداردهای لازم در حوزه دیجیتالی کردن اسناد و ایجاد ایمیل‌های دولتی نیز در دست اجرا است.

* چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری پرسنل و پایش منابع موجود در کتابخانه ملی

بروجردی درباره موضوع چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری پرسنل و پایش منابع موجود در کتابخانه ملی با بیان اینکه ما در سازمان دبیرخانه‌ای با عنوان «کمیته حافظه جهانی» داریم که بخشی از سازمان یونسکو امسال است. تصریح کرد: از این کمیته مصوبه‌ای گرفتیم که شعب استانی دبیرخانه برپا شود و مسئولیت آن نیز به عهده استانداران قرار داده شود. بر این اساس امسال پنج کارگاه در پنج استان با محوریت شناسایی و نگهداری منابع اسنادی برگزار شد.

وی در ادامه از راه‌اندازی جشنواره‌ای با عنوان «منابع» در سال آینده خبر داد که طی آن برای نابینایان، مقالات و منابع اسنادی، تهیه و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

در پایان بخش نخست این نشست خبری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از وجود ۹ میلیون منبع کتابخانه‌ای و ۳ میلیون منبع به شکل کتاب و ۵ میلیون منبع در قالب مقالات و نشریات در این مرکز خبر داد و افزود: ۴۰۰ میلیون برگ سند و ۲.۵ میلیون منبع دیجیتال در کتابخانه در دست بررسی و آرشیوسازی است.

* در پاسخ به فارس: درخواست کردیم در کتابخانه ملی اتاق و محلی داشته باشند برای رجوع دانشجویان به این اساتید

بروجردی در پاسخ به سوال فارس درباره چاره‌اندیشی جهت ارتباط اساتید دانشگاه با کتابخانه ملی اظهار داشت: کتابخانه ملی خانه دوم پژوهشگران است، از این رو تعاملی را با دانشگاه‌ها و شخص اساتید برقرار کرده‌ایم؛ درخواست کردیم در کتابخانه ملی اتاق و محلی داشته باشند برای رجوع دانشجویان به این اساتید؛ از این رو این فضا شکل گرفته است و از ابتدای سال آینده اساتید در کتابخانه مستقر شده و بر حسب تخصص اعلام عمومی خواهد شد تا پاسخگوی درخواست پژوهشگران باشند.

وی ادامه داد: ۵۴ درصد اساتید کمتر با کتابخانه ملی ارتباط دارند و به این علت است که دانشگاه را به عنوان پایگاه خود می‌شناسند؛ ضروری است کتابخانه ملی حلقه وصلی بین اساتید همه دانشگاه‌ها باشد؛ حتی اساتید بازنشته از این رو نخبگان می‌توانند از فضای وجود اساتید بهره‌مند شوند.

* اسناد محرمانه در آرشیو ملی

وی در پاسخ به سوال دوم فارس پیرامون اسناد محرمانه کتابخانه ملی هم بیان داشت: اسناد محرمانه در آرشیو ملی ایران وجود دارد، اما قابل دسترسی برای همه مردم نیست،؛ ۳ پایگاه برای اسناد در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که ارتباط سازمان یافته با کتابخانه ملی ندارند. اول وزارت اطلاعات، دوم وزارت امورخارجه و سوم وزارت دفاع و نیروهای مسلح است، که برخی اسنادشان محرمانه است. تعاملی با اینها داشتیم اینکه در نمایش دادن برخی از این اسناد کار مشترک کنیم و نمایشگاه اخیر دفاع مقدس نیز در این راستا بود.

وی در بخش دیگر از عدم افزایش حق عضویت در این کتابخانه برای سال ۹۸ خبرداد.

* ثبت جهانی مثنوی

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پاسخ به سؤالی درباره حواشی ایجاد شده در خصوص ثبت جهانی مثنوی معنوی نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران مسئله ثبت جهانی مثنوی معنوی را مطرح کرد اما کشورهای ترکیه، افغانستان و تاجیکستان، هر سه مدعی بودند که این اثر باید به شکل مشترک در یونسکو ثبت شود که ما نیز از آن استقبال کردیم. در جریان ثبت مشترک آن در یونسکو، کشور ترکیه خواستار این مسئله شد که تمامی اسناد مکتوب مرتبط با مولانا به شکل مشترک ثبت شود. با وجود آنکه ما اعلام کردیم این مسئله تعارضی با ثبت معنوی ندارد، مورد توافق طرفین قرار نگرفته است.

* اعلام ساعات کار فعالیت کتابخانه ملی در نوروز

خسروی معاون امور کتابخانه‌ای سازمان درباره ساعت فعالیت این مرکز در ایام نوروز نیز گفت: روز ۲۹ اسفندماه سازمان و کتابخانه تا ساعت ۱۷ عصر فعالیت خواهد داشت و روز اول فروردین ماه نیز تعطیل خواهد بود. فعالیت ما از روز دوم فروردین ماه آغاز شده و تا ساعت ۱۹ ادامه خواهد داشت. همچنین شیفت شب نیز در ایام نوروز از ساعت ۲۱ آغاز می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری از ایجاد سامانه‌ای با عنوان «کتاب‌های خطی فارسی در جهان» خبر داد که به گفته وی، شامل فهرست‌نویسی ۶۰۰ هزار عنوان نسخه خطی خواهد شد. بخش نسخه‌های ایرانی این سامانه تماماً فهرست‌نویسی شده و بخش خارج از ایران آن در دستور کار قرار دارد.

* جلسه با شهرداری برا تسهیل در رفت و آمد به کتابخانه ملی

وی از برگزاری جلساتی با شورای شهر و شهرداری به منظور ایجاد پل هوایی میان ساختمان آرشیو و کتابخانه در دو سوی اتوبان حقانی و نیز برقراری یک سیستم حمل و نقل میان ایستگاه مترو و کتابخانه خبر داد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 999336

وب گردی

وب گردی