چرا برنامه های تحصیل در خارج در ژاپن محبوبتر شده اند؟

ژاپن به عنوان یک کشور آسیایی با کشورهایی چون چین و سنگاپور بر سر جذب دانشجویان خارجی در حال رقابت است. این کشور همچنین دانشجویان خود را برای تحصیل در خارج از کشور و ایجاد دیدگاه‌های بین المللی در آن‌ها تشویق می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک دهه است که ژاپن از فرصت‌ تحصیلی کوتاه مدت در خارج از کشور بهره می برد و حتی بیشتر از آن نیز رشد خواهد کرد.

آخرین آمار از سازمان خدمات دانشجویی ژاپن نشان می دهد که 105،000 دانشجو ژاپنی در سال 2017 در یک برنامه تحصیلی در خارج از کشور ثبت نام کرده اند که نشان دهنده افزایش 9 درصدی نسبت به سال قبل است.

به طور کلی از دانشجویان انتظار می‌رود که بتوانند انگلیسی صحبت کنند و روش تفکر بین المللی را نیز بدست آورند.

مردم و جامعه ژاپن همچنان در راه بین المللی شدن هستند. بنابراین دولت ژاپن مواردی چون تحصیل در خارج از کشور(حتی کوتاه مدت) را برای به دست آوردن تفکر بین المللی تشویق می کنند.

آمار از محبوبیت تحرکات کوتاه مدت در ژاپن حکایت دارد که از سال 2003 به طور پیوسته رشد کرده است. از آن زمان، مطالعه کوتاه مدت دراین کشور با رشد 430 درصدی همراه بوده است.

شورای بریتانیا گزارش داده است که دانشگاه چیبا در ژاپن از سال 2020 برنامه تحصیل کوتاه مدت در خارج را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

این دوره تحصیل در خارج از کشور از یک هفته تا دو ماه به طول خواهد انجامید. دانشجویان برای این دوره از تحصیل هزینه‌های اضافی پرداخت نمی کنند زیرا این هزینه‌ها توسط دانشگاه تامین خواهند شد.

این مسئله پس از موفقیت یک برنامه آزمایشی در سال 2016 که طی آن تحصیل برای دانشجویان کالج هنر و علوم لیبرال دانشگاه چیبا اجباری شد، مورد توجه قرار گرفت.

تخمین زده می‌شود که از سال 2023، حدود 10 هزار دانشجوی کارشناسی و 3500 دانشجوی کارشناسی ارشد، از این تجربه تحصیلی برخوردار شوند.

طبق گفته The Pie News، دانشگاه چیبا در سال‌های اخیر، با توسعه ومعرفی برنامه‌های الکترونیکی تسهیل کننده تحصیل در خارج از کشور، ایجاد مشارکت با نهادهای خارجی و نیز برگزاری توافق نامه‌های بورس دانشجویی با حدود 300 موسسه در این راه قدم برداشته است.

سال گذشته گزارش شد که دانشگاه تسوکوبا بعد از درخواست نخست وزیر مالزی به دنبال باز کردن یک شعبه در این کشور است.

به نظر می‌رسد بین المللی بودن، گزینه بقای بالقوه است زیرا دانشگاه‌های ژاپنی در رتبه بندی جهانی و آسیایی قرار دارند و انگیزه آن‌ها برای افزایش تعداد دانشجویان بین المللی، دسترسی خارجی به برنامه‌های مبادله دانشجویان و تقویت همکاری با نهادهای خارج از کشور است.

کانا ستوچی، مسئول بخش آموزشگاه‌های بین المللی در وزارت آموزش و پرورش ژاپن، به « University World News» گفت که تسوکوبا تا کنون تنها موسسه ای است که با این وزارت جهت مشاوره برای راه اندازی در خارج از کشور تماس گرفته است.

این موضوع پس از تغییر سیاست دولت ژاپن برای حمایت از شاخه های خارج از کشور قوت گرفت. ستوچی افزود در حال حاضر به دنبال افزایش میزان برنامه‌های دانشجویان بین المللی و گسترش برنامه‌های مختلف و منعطف برای آن ها، تا سال 2040 است.

با وجود حمایت دوجانبه از سوی هر دو کشور ژاپن و مالزی، این روند فرایند پیچیده‌ای است و چالش‌های بسیاری برای غلبه بر آن می تواند وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 999415

وب گردی

وب گردی