برخی از رشته‌های دانشگاهی، برای فارغ‌التحصیلان دختر بازار کار ندارند

فارغ التحصیل مهندسی صنایع چوب گرایش مبلمان دانشگاه تهران گفت: سیاست گذاران نظام آموزش عالی کشور قبل از اینکه اقدام به پذیرش دانشجو برای یک رشته در دانشگاه می کنند، بهتر است در نظر بگیرند که بازار کار دارد یا خیر.

مائده علیزاده کارآفرین دانشگاهی و فارغ التحصیل مهندسی صنایع چوب، گرایش مبلمان از دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به نداشتن آینده شغلی این رشته تحصیلی در ایران بیان کرد: دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی برای کسب درآمد راهی جز ورود به کارگاه های چوب بری یا مبلمان سازی ندارند که این محیط ها مختص آقایان است.

این کارآفرین دانشگاهی با انتقاد از عدم فرهنگ سازی اشتغال بانوان در برخی از مشاغل و محیط های کار، عنوان کرد: هنوز جامعه ما پذیرای حضور بانوان در برخی از محیط های کاری نیست و این برای فارغ التحصیلان برخی از رشته‌ها از جمله رشته های مهندسی، مشکلاتی را به وجود می آورد.

وی با اشاره به عدم هماهنگی بین سیاست گذاران رشته های دانشگاهی و بازار کسب و کار، تشریح کرد: سیاست گذاران نظام آموزش عالی کشور قبل از اینکه اقدام به پذیرش دانشجو برای یک رشته در دانشگاه کنند، بهتر است در نظر بگیرند که بازار کار دارد یا خیر. اگر ندارد هزینه مالی و زمانی برای دانشجویان ایجاد نکنند.

علیزاده اضافه کرد: زمانیکه به نتیجه رسیدم که امکان اشتغال در بازار کار چوب برای من به عنوان یک خانم وجود ندارد، برای درآمدزایی تصمیم به انجام کارهای کارآفرینانه گرفتم.

این فارغ التحصیل دانشگاه تهران اظهار کرد: کارآفرینی را از محیط دانشگاه آغاز کردم، با کرایه غرفه در بازارچه های کارآفرینی، ایجاد اشتغال و خیریه در سطح دانشگاه، به این صورت که در منزل وسایل تزئینی با چوب را می سازم و در این غرفه ها به فروش می رسانم.

وی در خصوص نحوه کرایه غرفه دانشگاهی، گفت: معاونت فرهنگی دانشگاه به تمام دانشجویان طی ارسال پست الکترونیکی درباره تاریخ و شرایط واگذاری غرفه اطلاع رسانی می کند.

علیزاده کارآفرینی در ایران را همراه با چالش دانست و گفت: بنگاه های زود بازده و کارآفرینی در ایران با ریسک زیاد همراه است چراکه بسیاری از کارآفرینان با قوانین حمایتی یا بانکی در ایران آشنایی کافی ندارند و ممکن است به از دست دادن سرمایه اولیه منجر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 999418

وب گردی

وب گردی