سفر روحانی به عراق خشم پمپئو را برانگیخت

همزمان با سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق و استقبال گسترده مقامات عراقی از این سفر، وزیر خارجه آمریکا به انتقاد از این موضوع پرداخت و ادعاهایی را مطرح کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به عراق و استقبال گسترده مقامات عراقی از این سفر، آمریکایی‌ها نیز به انتقاد از این موضوع پرداخته و ادعاهایی را مطرح می‌کنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که گویی سفر روحانی به عراق به مذاقش خوش نیامده است، شب گذشته در کنفرانس انرژی «سراویک» (CERAWeek) در «هیوستون» خشم خود را نشان داد و ادعا کرد تهران در حال سوء استفاده از بغداد است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ایران از صادرات انرژی برای افزایش نفوذش در سرتاسر خاورمیانه استفاده می‌کند، که امروز برجسته‌ترین نمونه آن در عراق است.»

پمپئو مدعی شد: کشورش متعهد است تا به محض اینکه شرایط بازار اجازه دهد، صادرات نفت خام ایران را به صفر برساند.

وزیر خارجه آمریکا از روسای شرکت‌های بزرگ نفتی خواست تا با فعالیت‌های هر چه بیشتر، صادرات نفتی و گازی خود را جایگزین صادرات ایران، روسیه و چین کنند.

این شرکت‌های بزرگ نفتی، شورو، توتال، رویال داچ‌شل، کنکوفیلیپس، و اکسیدنتال پترولیوم بودند. این جلسه پشت درهای بسته برگزار شد.

پیش از مطرح شدن ادعاهای پمپئو، «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در واکنش به سفر روحانی به عراق مدعی شد که ایران می‌خواهد عراق را «به یک استان خود» تبدیل کند.

پس از آنکه آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد و به کشورهای مختلف هشدار داد به این تحریم‌ها پایبند باشند، عراق از کشورهایی بود که تحت تاثیر این تهدیدها قرار نگرفت و روابط خود را با ایران حفظ کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 999495

وب گردی

وب گردی