97 درصد داروها داخل کشور تولید می‌شوند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ابتدای سال ۵۸ حدود ۶۰۰ دانشجوی پزشکی داشتیم و امسال در‌ دانشگاه های دولتی حدود ۶ هزار و ۱۰۰ دانشجوی پزشکی داریم که تمامی این موارد بیانگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست نوروزی وزیر بهداشت با اصحاب رسانه صبح امروز (شنبه 25 اسفندماه 97) در‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

سعید نمکی در این مراسم گفت: من معتقدم یکی از رسالت های مسئولان، پاسخگویی به رسانه است، از دیگر نشانه های توسعه یافتگی می توان به رسانه های توسعه یافته ای اشاره کرد که در کنار یکدیگر وفاق ملی دارند و در راستای رفع مشکلات جامعه تلاش می کنند.

وی ادامه داد: ما دوران طلایی و موفقی را در گذشته طی کرده ایم، در دستاوردهای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توانستیم در‌ کشورهای همسایه، جایگاه خوبی داشته باشیم. در سال های گذشته در حوزه کاهش شاخص آسیب های مربوط به زنان، در میان ۲۳‌ کشور‌ شرق مدیترانه توانستیم رتبه اول را کسب کنیم. در دانشگاه های علوم پزشکی در‌ حوزه پژوهشی، ارائه مقالات و راهکار برای خدمت، دستاوردهای خوبی داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ابتدای انقلاب، ۱۴ هزار‌ و ۶۰۰ طبیب داشتیم که امسال این میزان ۱۰ برابر شده است. ۲۵ درصد داروها پیش از انقلاب در کشور تولید می شد؛ اما در حال حاضر این میزان به ۹۷ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: در سال ۵۸، حدود ۶۰۰ دانشجوی پزشکی داشتیم و امسال در‌ دانشگاه های دولتی حدود ۶ هزار و ۱۰۰ دانشجوی پزشکی داریم که تمامی این موارد بیانگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

نمکی بیان کرد: در عرصه بیماری های واگیردار وارد عرصه نوینی شدیم، امروزه با بیماری هایی مانند اچ آی وی، بیماری های مشترک انسان و دام و... مواجه هستیم و کمک رسانه ها در این حوزه بسیار مهم است. آنها در تببین جایگاه های شاخص های سلامت رسانه ها می توانند نقش پررنگی را ایفا کنند.

وی در رابطه با طرح تحول نظام سلامت گفت: این طرح در راستای کاهش هزینه های سنگین از جیب بیماران، کمک به درمان بیماری های صعب العلاج و ماندگاری خدمات پزشکی در‌ نقاط کمتر توسعه یافته ادامه پیدا‌ می کند.

پرداخت معوقات پرستاران در‌ اولویت وزارت بهداشت است

وزیر بهداشت در زمینه میزان بدهی وزارت بهداشت اضافه کرد: میزان بدهی وزارت بهداشت بستگی‌ به بستانکاری این وزارتخانه دارد، ما از سازمان تامین اجتماعی مبلغی طلب داریم که توانستیم بخشی از آن را دریافت کنیم. ما اولین اقدام در زمینه پرداخت معوقات پرستاران را در دست اقدام داریم. پس از‌ پرداخت حقوق ها، معوقات بازنشستگان را پرداخت خواهیم کرد.

اقداماتی برای اصلاح معیشت پزشکان‌ طرحی در نظر می‌گیریم

وی در زمینه آخرین اقدامات وزارت بهداشت در زمینه دستیاران و پزشکان طرحی، گفت: در رابطه با اصلاح معیشت این افراد، باید تعهدات قبلی خود را به‌روز‌ کنیم، پیش از اینکه تعهد جدیدی طرح کرده باشیم. پرداخت ماهانه ای که به دستیاران پرداخت می کنیم، ناچیز است. من رقم دریافتی پزشک طرحی را رقم کمی نمی‌بینم؛ اما اگر بتوانیم اصلاح معیشت را برای آنان در نظر‌ بگیریم، بسیار مطلوب است. از طرفی مبلغ دریافتی‌ پزشکان طرحی بسیار ناچیز است و امیدواریم در سال آینده بتوانیم اقداماتی در راستای بهبود وضعیت آن ها در نظر بگیریم.

باید به سمت نشاط آفرینی حرکت کنیم

نمکی در زمینه بیماران سلامت روان بیان کرد: وضع بهداشت روان در‌این مملکت پریشان است، ما یکی از افسرده ترین ملت‌های جهان هستیم. برنامه های فرح زا به مراتب کمتر از برنامه های ماتم‌زاست. در همین راستا ما باید به سمت نشاط آفرینی حرکت کنیم که این مورد همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است. ما در گذشته به بهورزهای خود آموزش دادیم که اولین علائم افسردگی را به ما‌ گزارش دهند. همچنین در معاونت بهداشتی اعلام کردیم که در‌حوزه سلامت روان، پیشگیری‌ را در‌ دستور کار قرار دهند.

وی ادامه داد: امروز در دنیا ایزوله کردن مریض روانی جایز‌ نیست، بلکه باید به نحوی عمل کنیم که بیماران روانی احساس بدی نداشته باشند. همچنین بخش های بازتوانی را در قالب مراکز مشاوره گسترش‌ خواهیم داد.


خدمات سلامت باید بر اساس اولویت‌ها تعیین شود

وزیر بهداشت در زمینه تخصیص بودجه این وزارتخانه گفت: ما باید مبتنی بر بضاعت های کشور خرج کنیم، هر سازمانی سهمی از بودجه کشور دارد که توسط سازمان برنامه بودجه تعیین می شود. در سال ۹۴، در ابتدای آغاز طرح تحول سلامت، مملکت با نیاز افزایش‌ بودجه سلامت مواجه بود. بنده و وزیر بهداشت جدولی را در این شرایط تنظیم کردیم.

وی بیان کرد: نسبت مصارف‌ به منابع به دلیل افزایش برخی از ردیف ها غیرمنطبق با ردیف هایی که در سازمان برنامه بودجه تعیین شده است، ما‌در این حوزه ۱۰ درصد عقب هستیم. همچنین در زمینه وصول مالیات ها درآمدهای نفتی نیز نسبت به مبلغی که پیش بینی کردیم، حدود ۱۵ درصد افت درآمد داریم.

نمکی افزود: من معتقدم با روش درست خرج کردن و اجرای برخی نیازهای مورد نیاز مانند پرونده الکترونیک سلامت می توان این هزینه را درست مصرف کرد. به عنوان مثال هیچ فردی در بازترین نظام های سلامت دنیا نیز بنا بر تجویز خود نمی تواند به مراکز سی تی اسکن یا آزمایشگاه‌ها مراجعه کند.

وی اضافه کرد: ما باید اولویت‌بندی داشته باشیم و خدمات خود را بر اساس این اولویت ها تعریف‌کنیم. ان‌شاءالله ما سال آینده با کاستی منابع روبرو نخواهیم بود.


جزئیات ۳ محور اصلی طرح تحول سلامت

وزیر بهداشت در زمینه جزئیات ایجاد تحول اقتصادی در طرح تحول سلامت گفت: ما در ابتدا باید به افراد نیازمند کمک کنیم و اولین اولویت این طرح افراد نیازمند هستند. ما کاهش پرداخت از جیب بیمار را باید مدیریت کنیم، وزارت بهداشت منابع را به سمتی هدایت می کند که سه بسته اصلی کاهش پرداخت از جیب بیمار، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری طبیب در مناطق محروم را داشته باشیم.

نشست خبری وزیر با اصحاب رسانه هر سه ماه یک بار برگزار می شود

وی ادامه داد: من هر سه ماه یک نشست با اصحاب رسانه خواهم داشت. من معتقدم خبرنگاران به عنوان مطالبه گران اصلی جامعه باید بتوانند مشکلات را به ما منتقل و پاسخ ما را با زبان عادلانه آن به مردم انتقال دهند.

به داروهای تولید داخل کشور اعتماد دارم

نمکی با اشاره به چگونگی نظارت بر تولید داروهای تولید داخل کشور، گفت: بررسی کیفیت و نظارت بر تولید داخلی وظیفه من نیست، ما استانداردترین وضعیت را در این حوزه داریم. تولید دارو یک پروسه پیچیده دارد، به عنوان مثال سرتیفیکیت برای دارو تولید نمی شود مگر اینکه دارای استانداردهای لازم باشد.
وی ادامه داد: تا این لحظه به‌جز یک دارو که برای مادرم تهیه می کنم، برای هیچ عضو خانواده ام داروی خارجی تهیه نکردم؛ زیرا به تولید داخلی اعتماد دارم. اگر یک دارو کیفیت لازم را نداشته باشد، با آن کارخانه به شدت برخورد خواهد شد. به هیچ وجه اجازه ورود داروهایی که در داخل کشور تولید داخلی داشته باشند را نخواهیم داد.

ادغام نگاه توسعه‌یافته جامعه‌محور در تمامی معاونت‌ها محقق می شود

وزیر بهداشت با اشاره به آخرین تحولات معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، گفت: اجتماعی شدن عضو جدا نشدنی آموزش، بهداشت، درمان و توسعه درمان است و تمامی معاونت ها باید در راستای اجتماعی شدن حرکت کنند. در نظر داریم ادغام نگاه توسعه یافته جامعه‌محور در تمامی معاونت ها محقق شود. بخش هایی از این حوزه زیر نظر وزیر، بخشی وظیفه معاونت توسعه منابع و بخشی دیگر به سایر معاونت ها انتقال پیدا کرده و این برنامه به صورت ملی دنبال خواهد شد.

کمپین فشار خون در سال آینده فعال می‌شود

وی بیان کرد: درحوزه بیماری های غیرواگیر، آگاهی عمومی بسیار اولویت دارد، کمپینی در راستای فشار خون را با همکاری بسیاری از نهادها در سال آینده در نظر داریم که در این زمینه نیازمند کمک رسانه ها هستیم؛ همچنین مشارکت بین‌بخشی در این حوزه در اولویت است، بدون مشارکت بین‌بخشی در حوزه بیماری‌های غیر‌واگیر توفیقی پیدا‌ نخواهیم کرد.


هیچ تقابل‌ و خصومتی از وزارت تعاون به سمت وزارت بهداشت مشاهده نمی کنم

نمکی در زمینه اختلافات وزارت بهداشت و وزارت تعاون در دوره های‌ پیشین، گفت: من تلاش می کنم با اعضای‌ کابینه با صلح و صفا پیش بروم. من هیچ تقابل و خصومتی از وزارت تعاون به سمت وزارت بهداشت حس نمی کنم. بخش قابل توجه طلبی که ما از تامین اجتماعی داریم، مربوط به طرح تحول‌ سلامت دارد. من به عنوان وزیر بهداشت باید درک متقابل در اداره مملکت داشته باشم، البته این مورد باید دو طرفه باشد. من هیچ تهدیدی از هیچ طرفی احساس نمی کنم و همراهی سایر نهادها را صمیمانه می بینم.

لزوم جلوگیری از فرار مالیاتی در مطب پزشکان

وی در زمینه وجود کارتخوان در مطب پزشکان بیان کرد: دکتر تقوی نژاد معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت مطلقا دنبال کارتخوان نبود؛ ‏اما دنبال این بود که از فرار مالیاتی جلوگیری شود و نمی‌توان انکار کرد که در جامعه پزشکی فرار مالیاتی نداریم. این را قبول ندارم که پزشک در مطب خود کارتخوان نگذارد. در نتیجه تقوی نژاد بنیان گذار فشار بر جامعه ‏پزشکی نیست. این تفکر که کارتخوان باید باشد یا خیر، اهرمی برای فشار بر مالیات نیست.‏

توزیع تخت‌های بیمارستانی در کشور عادلانه نیست
وزیر بهداشت با اشاره به توزیع تخت‌های بیمارستانی خاطرنشان کرد: توزیع تخت‌های بیمارستانی در کشور عادلانه نیست و با ساخت بیمارستان‌های جدید ‏در سال 98 در بسیاری از استان‌ها که حتی زیر یک تخت به ازای هزار نفر جمعیت بود، به متوسط کشوری یعنی 1.6 می‌رسیم. این ‏مشکل به دلیل نبودن نظام ارجاع در کشور است. از طرفی در تخت‌های CCU و ICU هم ممکن است مشکلاتی داشته ‏باشیم، چون بسیاری از این تخت‌ها بی دلیل صرف بیمارانی می‌شود که می‌توان در منزل از آنها مراقبت کرد. در این زمینه بحث ‏پرستاری در منزل راه اندازی شده که تعرفه آن به دولت نیز خواهد رفت. نگهداری برخی از این بیماران در منزل می‌تواند بار CCU و ICU را کاهش دهد.‏

انتهای پیام/

کد خبر: 999642

وب گردی

وب گردی