چگونه قلب های آسیب دیده را ترمیم کنیم؟‌

محققین بریتانیایی در امپریال کالج لندن پچ ها یا تکه هایی را از سلول های انسانی تولید کرده اند که می توانند به دنبال حملات قلبی به بافت قلبی بیمار چسبانده شده و به احیای عملکرد قلبی کمک کنند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، ایسکمی های قلبی که ناشی از انسداد عروق خونی تامین کننده قلب هستند، دلیل یا نتیجه بسیاری از حملات قلبی هستند و متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل این حملات قلبی دچار نارسایی های قلبی می شوند. نارسایی های قلبی منجر به مشکلات لاعلاج طولانی مدتی می شوند که با آسیب عضلانی ناشی از حمله قلبی شروع می شوند و همین امر روی پمپاژ خون بوسیله قلب تاثیر می گذارد.

این امر با علایم تنفس های کوتاه و کم عمق و خستگی همراه است که با گذشت زمان بدتر نیز می شود. داروها و درمان های فعلی برای این مشکل بیشتر مانع از پیشرفت بیماری می شوند و درمان قطعی برای نارسایی قلبی نیستند. در مطالعه ای که در امپریال کالج لندن صورت گرفته است، محققین پچ ها یا تکه هایی را از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) مشتق از سلول های ریوی) تولید کردند و در ادامه آن ها را به سلول های عضلانی قلب تمایز دادند و آن ها را به صورت پچ ها یا تکه هایی رشد دادند.

این سلول های قلبی با رشد کردن در قالب پچ ها یا تکه های بافتی قلب به نقطه ای رسیدن که به طور خود بخود شروع به تپیدن کردن کردند. تست این پچ ها یا تکه ها روی مدل های حیوانی منجر به ایجاد نتایج بسیار امیدوار کننده ای شده است. محققین امیدوارند که تست کردن این تکه ها روی قلب های انسانی، ظرف دو تا سه سال آینده و بعد از بهینه سازی و رسیدن به ورژن نهایی این تکه ها صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 999660

وب گردی

وب گردی