راهی برای کاهش هزینه‌های دسترسی به اطلاعات

رایانش ابری روشی نو در پردازش داده ها و اطلاعات است که دسترسی به این اطلاعات را برای کاربران تسهیل کرده است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، دنیای دیجیتال و فناوری‌های مجازی و هوشمند به سرعت در حال تغییر و حرکت رو به جلو است. این روند پرشتاب به گونه‌ای است که بسیاری از مرزهای علم را در برگرفته و زمینه تبادل دانش بین‌ رشته‌ای را فراهم آورده است.

تعاملی چندجانبه که با گذر زمان شکل و گونه‌ای جدید و به روزتری به خود می‌گیرد. این تبادل اطلاعات فضاهای جدیدی در محاسبات و پیشبرد کسب‌وکارهای مبتنی‌بر فضای مجازی به وجود آورده است که نیاز به ذخیره‌سازی اطلاعات را بیش از گذشته ضروری می‌کند به گونه‌ای که توجه به این مقوله جایگاه ویژه‌ای در علوم رایانه‌ای و دیجیتالی پیدا کرده است و شرکت‌های مختلف تلاش دارند تا دستاوردهای نوینی در این عرصه به کار گیرند.

نیاز به مرکز رایانه‌ای برای ارسال و دریافت اطلاعات در دسترس از طریق یک سیستم ارتباطی باعث شد به جای استفاده از سخت‌افزارها و پردازنده‌های پر هزینه،‌مفهوم جدید در علوم رایانه‌ای به نام رایانش ابری شکل بگیرد.

با توجه به کاربردی بودن آن ، رایانش ابری توانسته تا در بین مفاهیم فضای مجازی برای خود فضاسازی کند و حائز اهمیت شود.

گامی به سمت تغییر با رایانش ابری

تغییر به سمت رایانش ابری(Cloud Computing)، می‌تواند به‌عنوان یک گام به سمت تغییر در روابط بین ارتباطات، کسب‌وکارها و جامعه درنتیجه افزایش بسیار قدرت پردازش، ذخیره اطلاعات و سرعت انتقال بالای آن‌ها همراه با کاهش هزینه‌ها درنظر گرفته شود.

به‌عنوان مثال، متوسط هزینه یک هارد دیسک با ظرفیت ذخیره 1 گیگابایت از بیش از 400 هزار دلار در سال 1980 به 0.02 دلار در 2016 کاهش داشته است.

انتقال و جمع‌آوری منابع محاسباتی و ذخیره‎سازی داده‎ها در ابر راینشی، از جنبه‌های لازم اقتصاد در حال تکامل دیجیتال است.

ابر رایانشی این امکان را به داده‌ها می‌دهد که در مقیاس وسیعی جمع‌آوری و تحلیل شوند. همچنین هزینه‌های دسترسی به سخت‌افزار و نرم‌افزار IT را برای کسب‎وکارهای کوچک کاهش می‌دهد و مانع نیاز به توسعه مهارت‎های IT در منزل می‎شود.

از لحاظ جهانی شدن، رایانش ابری برای شرکت‌ها راه‎های ادغام و یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها و مدیریت برنامه‌های موجود در تمامی مکان‌ها و دستگاه‎ها را تسهیل می‌کند. مزیت این فناوری با افزایش روزافزون جریان ورود هر روزه اطلاعات در کلود اثبات شده است، اما همان‌طور که در رابطه با اینترنت اشیاء ذکر شد، امنیت اطلاعات و حریم خصوصی از جمله چالش‌های این فناوری نیز محسوب می‌ شود .

تحلیل کلان داده‌ها

یک جنبه کاملاً جدید از اقتصاد دیجیتال، جمع‌آوری مقادیر زیادی اطلاعات در فضای رایانش ابری است. دیجیتالی‌سازی اجازه جریان یافتن داده‎ها از تمام زوایای صنایع را نه تنها از طریق سنسورهای کارگذاشته شده در خطوط تولید می‌دهد، بلکه این امکان از طریق دوربین‌های امنیتی، سرویس‌های مکالمه با مشتری، کلیک آنلاین افراد در هنگام خریدهای اینترنتی، وضعیت به روزرسانی شبکه‎های اجتماعی و واکنش نسبت به پست‎های مختلف (مانند لایک علاقه‌مندی‌ها در پست‌های مختلف) نیز وجود دارد.

رقابت پذیری هدف دسترسی وتحلیل اطلاعات

دسترسی و تحلیل اطلاعات برای رقابت‎پذیری و توسعه شرکت‎ها در بخش‎های مختلف مهم است. تولیدکنندگان و صادرکنندگان به طور فزاینده‎ای وابسته تحلیل داده‌ها هستند، نه تنها به این دلیل که آن‎ها عملیات‎های خود را دیجیتالی کرده‌اند، بلکه به این دلیل که آن‎ها از خدمات پشتیبانی‌ای استفاده می‌کنند که نیازمند دسترسی به داده‎هایی مانند حمل‌ونقل و تدارکات، توزیع خرده فروشی و اطلاعات مالی است. کلان داده‎ها یک منبع کاملاً جدید هستند که درهای جدیدی را برای تحلیل، خلق ارزش و کاربرد هوش مصنوعی باز می‌کند.

روش‎های مختلفی وجود دارد که کلان داده‌ها می‌توانند از توسعه پایدار حمایت کنند، به ویژه هنگامی که با فناوری موبایل، همراه باشد.

به طور کلی با وجود خدمات مبتنی بر کلود، جمع‌آوری داده‎ها و تحلیل آن‎ها حتی برای شرکت‌های کوچک نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

مهدی یوسف زاده معاون ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره ذخیره سازی اطلاعات در کشور گفت : در کشور ما نیز مانند سایر کشورهای دنیا بحث رایانش ابری و ذخیره اطلاعات بر این بستر از مدتها قبل امکان پذیر شده و حجم بزرگی از اطلاعات در این فضا ذخیره می شود .

وی درادامه درباره مزیت های استفاده از این بستر فناوری گفت : کاهش هزینه ، تسهیل در دسترسی اطلاعات و. دسترسی به بهینه ترین مسیر مسیریابی از جمله مزایای استفاده از بستر رایانش ابری است که مورد استفاده کاربران قرار می گیرد .

یوسف زاده همچنین خاطر نشان کرد : با ذخیره اطلاعات در بستر ابری امکان حذف و از بین رفتن اطلاعات به شکل گذشته ممکن نیست و درصورت حذف از یک بخش این فضا ، اطلاعات در جای دیگری قابل درسترس بوده و از این نظر باعث امن ماندن اطلاعات خواهد بود .

معاون ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی اظهار کرد : در گذشته اطلاعات به صورت فیزیکی در یک محل و به گاه به صورت شخصی نگهداری می شد اما پس از مدتی بسترهای اشتراکی نگهداری اطلاعات ایجاد شد و پس از آن اطلاعات در بستر فضای اینترنت و با عنوان رایانش ابری ذخیره گردید که امنیت اطلاعات آن بیشتر از گذشته تامین شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رایانش ابری به جز موارد ذکر شده مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارها ایجاد می کند که بر کسی پوشیده نیست و معاونت علمی در نظر دارد تا در سال جدید بتواند با همکاری بخش خصوصی سرویس های مختلف و مناسبی را برای کسب وکارهای مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر بگیرد که در آینده نزدیک این موضوع به همراه بسته های نوین حمایتی دیگر در اختیار مجموعه های مختلف قرار خواهد گرفت.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در راستای ماموریت‌ها و فعالیت‌های کارکردی خود تلاش دارد تا با حوزه، گامی مهم در پیشبرد اهداف این عرصه در کشور بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 999734

وب گردی

وب گردی