بازار اولیه قطعات هوایی در کشور ایجاد می‌شود

یکی از الزامات سیاست‌گذاری صحیح و برنامه‌ریزی هدفمند، وجود آمار و اطلاعات دقیق و بانک‌های اطلاعاتی جامع، در همه زمینه‌های موردنیاز است. یکی از صنایع مادر در کشور که نیاز به این بانک اطلاعاتی دارد، صنعت هوایی است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، زیربنای پویایی و بهبود تجارت صنعت هوایی ایران، انسجام اطلاعاتی شرکت‌های فعال در صنعت هوایی و همچنین بانک جامعی از توانمندی‌های صنعت هوایی درزمینه محصولات، خدمات و فناوری‌های موجود است. وجود این اطلاعات و به دنبال آن تحلیلی دقیق و علمی از این اطلاعات، حرکت درراه برنامه‌ریزی توسعه تجاری صنعت را دقیق‌تر و کاراتر می‌سازد.

بر همین اساس و به دلیل عدم وجود بانک‌های اطلاعاتی منسجم و نبود تحلیل مناسب از وضعیت تجاری صنعت هوایی در کشور، ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به تدوین بانک اطلاعاتی شرکت‌های فعال در صنعت هوایی، محصولات و خدمات پیشرفته موجود در این صنعت و در ادامه شبکه‌سازی این شرکت‌ها کرده است.

نخستین نسخه از بانک اطلاعاتی شرکت‌های فعال در صنعت، در دی‌ماه سال 1394 با اطلاعات بالغ ‌بر 180 شرکت منتشر شد. آخرین نسخه در سال جاری و با دستیابی به اطلاعات نزدیک به 420 شرکت فعال صنعت که به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم درزمینه هوایی در کشور فعالیت دارند ارائه ‌شد که نسبت به سال 96 رشد 21 درصدی یافته است.

شرکت‌های موجود در بانک اطلاعاتی شامل شرکت‌های فعال در زمینه‌های تخصصی سیستم‌های مکانیکی، الکترواویونیک، قوای محرکه، سازه، تأمین مواد اولیه در ساخت قطعات و ادوات هواگردها، تجهیزات فرودگاهی، ریخته‌گری، تست و آزمایشگاهی، طراحی هواگرد و تعمیر، نگهداری و نوسازی (MRO) در حوزه‌های کاربردی هواپیمای تجاری، بالگردهای تجاری و پهپادهای تجاری است.

اقدامات در دست انجام برای ارتباط بین مراکز تعمیر و نگهداری و شرکت‌های تولیدی توانمند در کشور شامل «ایجاد بانک اطلاعاتی از نیازهای تعمیر و نگهداری برای ایجاد بازار اولیه قطعات هوایی»، «ایجاد بانک اطلاعاتی قطعات پرمصرف و قابل‌جایگزینی برای تعمیر»، «ایجاد بانک اطلاعاتی نیازمندی‌های شرکت‌های پر پتانسیل»، «تهیه یک بانک اطلاعاتی شامل استانداردهای قطعات» و «استخراج لیستی از برآورد و حجم بازار ساخت اقلام و مجموعه‌های موردنیاز اولیه در هر حوزه از قطعات از ارگان های همکار در زمینه هوایی و مراکز تعمیراتی خطوط هوایی» می شود.

ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌روزرسانی این بانکهای اطلاعاتی در سال 98 را در برنامه خود قرار داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 999791

وب گردی

وب گردی