بیانیه گام دوم انقلاب باید در سطح کلان و فراکلان تحلیل شود

برای ارزیابی باید سطوح و برای سطوح نیز شاخص های مختلفی تعیین کنیم، اظهار داشت: مسائل در سطح خُرد و کلان مطرح شود. مسائل در سطح خُرد در شهرها، محله ها و... مطرح می شود. در سطح کلان نیز بر اساس ملی بودن مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند استاد حوزه با تأکید بر اینکه برای ارزیابی باید سطوح و برای سطوح نیز شاخص های مختلفی تعیین کنیم، اظهار داشت: مسائل در سطح خُرد و کلان مطرح شود. مسائل در سطح خُرد در شهرها، محله ها و... مطرح می شود. در سطح کلان نیز بر اساس ملی بودن مورد بررسی قرار می گیرد. مسائل بیشتر از این مورد بحث و نظر قرار نمی گیرد ولی به عقیده بنده نقطه ثقل بیانیه گام دوم در رتبه اول باید فراکلان و در رتبه دوم کلان باشد. یعنی نباید نگاه خُرد داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، استاد حوزه و دانشگاه در سلسله نشست های بیانیه گام دوم انقلاب که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، در تشریح بیانیه اظهار داشت: اهمیت بیانیه غیر از این که ارزیابی نسبت به گذشته و چشم اندازی نسبت به آینده دارد، نوع، ارزیابی، سطح و شاخص تحلیل از حرکت انقلاب را به ما آموزش می دهد.

وی افزود: اصل موضوعات مطرح شده در بیانیه تازگی ندارد و در سطوح مختلف جامعه نیز مطرح می شود که بیشتر به جدل طرفین تبدیل می شود، یعنی یک طرف نقاط قوت انقلاب را مطرح می کند و طرف مقابل نقاط ضعف را بیان می کند. این حالت دوگانگی ابهام و تردید شکننده، آزاردهند و آسیب زننده است. به همین دلیل باید برای بسیج عمومی بر پایان دادن بر این(پایان جدل میان طرفین) مسأله رخ دهد. راهکار این است که حرف های خودمان در قبال انقلاب را مستند کرده و از مشاهدات شخصی خارج شویم. به قاعده، اصول و... تبدیل کنیم تا با استاندارد علمی سازگار باشد.

این استاد حوزه با تأکید بر این که برای ارزیابی باید سطوح و برای سطوح نیز شاخص های مختلفی تعیین کنیم، اظهار داشت: مسائل در سطح خُرد و کلان مطرح شود. مسائل در سطح خُرد در شهرها، محله ها و... مطرح می شود. در سطح کلان نیز بر اساس ملی بودن مورد بررسی قرار می گیرد. مسائل بیشتر از این مورد بحث و نظر قرار نمی گیرد ولی به عقیده بنده نقطه ثقل بیانیه گام دوم در رتبه اول باید فراکلان و در رتبه دوم کلان باشد. یعنی نباید نگاه خُرد داشته باشیم.

وی ادامه داد: فراکلان یعنی بگوییم انقلاب اسلامی پدیده ای با نفوذ جهانی در میدان رقابت تمدنی است. یعنی باید معطوف به میزان پیشروی و پسروی در قطب اسلام و سرمایه داری مطرح شود. ارزیابی در قطب اسلام و سرمایه داری براساس پیشروی یا پسروی سطح فراکلان است. باید از این دریچه سند و بیانیه را مطالعه کنیم. شاخص های فراکلان مانند این است که آمریکا برای مقابله با ما نیازمند ائتلاف جهانی است. ارزیابی از انقلاب اسلامی باید در سطوح مختلف رخ دهد و هیچ کدام جای یک دیگر را نمی گیرد. سطوح را باید از یک دیگر تفکیک کرده و برای آن شاخص های مختلفی در نظر بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند، با یادآوری این موضوع که در بیانیه آمده سیاست اصلی دشمن ایجاد ترس به وسیله محاصره تبلیغاتی است و مقابله با آن جهاد بزرگ است، تأکید کرد: این بیانیه غیر از این که مانیفست گام دوم انقلاب محسوب می شود، مقیاس ارزیابی را بیان می کند. وقتی با این عینک نگاه کنیم می بینیم امیدهای مختلف زیادی داریم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به فراز تعامل با دنیا و مرزبندی با دشمن در بیانیه گام دوم تأکید کرد: موضوع این بخش از بیانیه مطرح می کند که اولاً، مخاطب تنها دنیای اسلام نیست بلکه ارتباط با دنیا را تبیین می کند، ثانیاً، بحث تنها سیاست خارجی به معنای مصلح نیست. بیانیه در حقیقت توجه به رفتار فراکلان ماست. یعنی معیار و دستاورد انقلاب را در مواجه فراکلان توضیح می دهد.

وی افزود: دال مرکزی این فراز از بیانیه عزت ملی است. در مظاهر عزت نیز تحرک جدید در بیداری اسلامی، شکست آمریکا در منطقه غرب آسیا و حضور ایران در منطقه غرب آسیا و بازتاب جهانی این حضور را مطرح می کنند. عامل این عزت شجاعت و حکمت است.

حجت الاسلام والمسلمین رهدار تصریح کرد: عزت به معنای احساس غرور، حکمت به معنای پختگی و مصلحت به معنای حرکت به سمت آرمان ها با دیدن واقعیت ها است که در میان این سه، عزت از همه مهم تر است. در مقابل عزت، ذلت قرار دارد ذلت زمانی ایجاد می شود که غیر مسلمان بر مسلمان رأی خود را حاکم کند به همین دلیل رهبری می فرمایند انقلاب به مردم ما عزت داد یعنی مردم برای خودشان تصمیم می گیرند.

وی در توضیح شاخص های عزت نیز خاطرنشان کرد: عوامل ایجابی عزت این است که ما عزت را با ایمان و اعتقاد توحیدی، دلبستن به خدا، محبت به بندگان خدا و خلایق خدا، خدمت به بندگان خدا به دست می آوریم. جمهوری اسلامی ایران نیز این رفتار را نسبت به کشورهایی مانند عراق، سوریه، افغانستان و... نشان داده است. عوامل عزت به شکل سلبی نیز این است که شامل مقابله با تفکر و فخرفروشی، عدم تعظیم در برابر فخرفروشی دیگران، عدم پذیرش تحمیل دیگران، تکیه نکردن به دیگران، و... می شود.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند با اشاره به این که حکمت به معنای پختگی است، گفت: شاخص حکمت پرکاری، ابتکار عمل و محوریت دادن به معنویت در روابط خارجی است. حکمت به معنای سکوت و سکون و یا پرخاشگری و اوقات تلخی نیست. حکمت به معنای این است که فرد با منطق بتواند مواضع طرف مقابل را به خود نزدیک کند. این نوع حکمت که به دنبال عزت است می تواند ضامن عزت باشد.

وی درباره مصلحت نیز عنوان کرد: مصلحت بیان شده در بیانیه مصلحت انقلاب است. اکنون دو تفکر به صورت واقعی وجود دارد و هر دو می گویند می خواهیم از انقلاب دفاع کنیم. این دو تفکر عقبه اجتماعی، ثروت، امکانات و... دارند. یک تفکر این است که می گوید برای پیشرفت آینده ایران باید واقع بینی باشی و واقع بینی حکم می کند حد خود را در نظام جهانی بشناسید. برای نمونه در بحث ftaf افراد موافق می گویند اگر نپیوندیم باید صف گرسنگی را تحمل کنیم. این تفکر در همه جا سرشاخص هایش می آید.

این استاد حوزه تأکید کرد: یک تفکر دیگر مصلحت انقلابی است. مصلحت انقلابی یعنی وقتی انقلابی باشی واقعیت را به گونه ای دیگر می بینی. امکانات را به گونه ای دیگر محاسبه می کنی. بر این اساس می توان گفت مصلحت، دیپلماسی فعال با محوریت ارزش ها است که می توان ضریب نفوذ خود را بالا برد. البته زمانی اتفاق می افتد که فرد زمین بازی را عوض کند. هنر انقلاب اسلامی این است که زمین بازی را عوض کردیم. ولی آقایان اصرار دارند باید در زمین بازی جهانی بازی کنیم تا عزیز شویم و پاسپورت عزت داشته باشیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی در مقابل گنده لات های دنیا تواضع نکرد و توان خود را برای مستعضفین عالم قرار داد به همین دلیل عزت نیز کسب کرد. با فطرت افراد سخن گفت. مصلحت، حکمت و عزت با ترس و ناامیدی جور در نمی آید. کسی که ترسیده نمی تواند پرچمدار این حرکت باشد.

کد خبر: 999828

وب گردی

وب گردی