سند ملی حمایت از کالای ایرانی تدوین می شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدوین سند ملی حمایت از کالای ایرانی در سه ماهه دوم سال 98 خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، جلسه حمایت از کالای ایرانی امروز شنبه با حضور حجت الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و برخی نمایندگان وزارتخانه های صمت، رفاه و نفت در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزار شد. در این جلسه قرار بود وزرای صمت (صنعت، معدن و تجارت)، نفت و رفاه حضور یابند که غیبت داشتند.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد حضور نیافتن برخی وزرا در این جلسه به خبرنگاران، گفت: اشتغال وزرا زیاد است و اوایل سال 98 جلسه ای با حضور وزرای محورِ موضوع این جلسه برگزار می شود.

عاملی در مورد موضوع جلسه یاد شده، توضیح داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از تمام دستگاه ها گزارش های شفاهی و کتبی در خصوص حمایت از کالای ایرانی دریافت می کرد. برخی از این گزارش ها در جلسه ارائه و سایر گزارش های کتبی تا پایان سال به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: با آماده شدن گزارش های کتبی برای مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، سند ملی حمایت از کالای ایرانی تدوین می شود؛ چرا که قوانین و مقررات در این زمینه پراکنده است.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی دستگاه محور در این مسئله شد و برخی دستگاه ها نظیر صدا و سیما و وزارتخانه های ارشاد، علوم و صمت هم به عنوان دستگاه های همکار انتخاب شدند. این سند در قالب لایحه ای آماده خواهد شد تا در سه ماهه دوم سال 98 تحت عنوان سند ملی حمایت از کالای ایرانی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

عاملی افزود: به دنبال تعیین سال جاری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که مرداد ماه امسال توسط رئیس جمهوری به دستگاه ها ابلاغ شد، وظایف نهادها برای حمایت از کالای ایرانی مشخص بود.

وی گفت: جلسه حمایت از کالای ایرانی به منظور دریافت گزارش از اقدامات صورت گرفته دستگاه ها امروز برگزار شد. از برنامه اول تا برنامه ششم توسعه نزدیک به 870 مصوبه داریم که 18 درصد این مصوبات به تولید کالای ایرانی اختصاص دارد.

عاملی اظهار کرد: مقام معظم رهبری طی 10 سال گذشته عنوان سال هایی که تعیین کردند مربوط به تولید ایرانی و اقتصاد مقاومتی بود؛ چرا که این حوزه برای کشور راهبردی و بسیار با اهمیت است. این تصور که یک دهه برای مرجع شدن کالای ایرانی کافی خواهد بود، کاملاً خام است.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویت تولید ملی باید نگاه جهانی داشت و ایران باید نامی باشد که با قرار گرفتن در کنار هر کالای تولید شده، در سطح ملی و بین المللی توجه ایجاد کند. از این رو کشور ما نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه جهانی هم باید برنده و کالاهای ما جزء 10 کالای اول جهان باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این که ایران در برخی از کالاها این شرایط را دارد و برند ملی است، خاطر نشان کرد: در حوزه علم و فناوری به شرایط ارزشمندی رسیدیم. رشد علمی ایران 11 برابر رشد متوسط جهانی بوده و تولید علم ما جزء 10 کشور برتر جهان است. علاوه بر این، 27 دانشگاه ایران در فهرست دانشگاه های برتر جهان قرار دارند که این مسائل نشان دهنده وارد شدن علم و فناوری ایران در عرصه رقابت جهانی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد خواسته های این جلسه از دستگاه ها، گفت: دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه کالای ایرانی را مورد بررسی قرار دادیم. بر این اساس، وزارتخانه یاد شده با نگاهی به حمایت از کالای ایرانی در بوفه های مدارس کل کشور، مسئله مصرف کالای ایرانی را مطرح کرده است.

عاملی افزود: وزارت آموزش و پرورش از طریق چند هزار بوفه مدارس مبلغ پنج هزار میلیارد تومان به کالای ایرانی اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه دولت خریدار بزرگ کالا در سطح ملی است، تاکید کرد: اگر دولت خود را موظف به مصرف کالای ایرانی بداند و در رقابت حتی با وجود کیفیت کم شرکت کند، باید از کالای ایرانی استفاده کنیم؛ چرا که علاوه بر تقویت حوزه اشتغال، امیدواری برای تولید ملی ایجاد می شود و ورشکستگی های برخی از شرکت ها به پایان می رسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ایجاد جریان عمومی حمایت از کالای ایرانی تاکید کرد و گفت: نام گذاری سال ها از سوی مقام معظم رهبری به این معنا نیست که ابتدای سال آغاز و انتهای سال به پایان برسد، بلکه یک جریان و نهضت عمومی است که باید کنار این رویکردها ایجاد و دهه ها دنبال شود.

به گفته عاملی، حمایت از کالای ایرانی و آمدن نام نمای ساخت ایران در حوزه 10 کشور برتر جهان، جریانی است که برنامه های توسعه ای باید حول و حوش آن شکل بگیرد و متغیر اصلی توسعه اقتصادی و پیشرفت اقتصادی ایران باید محور این ایده قرار گیرد.

کد خبر: 999859

وب گردی

وب گردی