سال نو و کار نو

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یادداشتی اختصاصی برای ایرنا، سال نو را به هموطنان تبریک گفت و از دستاوردهای سال 97 نوشت.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، هموطنان؛ نوروزتان مبارک، دست‌هایتان لبریز از شکوفه و لب‌هایتان همواره پرخنده باد.
سال 1397 برای کشور عزیزمان سالی پر از اخبار خوب و بد بود و علیرغم تلاش‌های بدخواهان کشور، بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات همچون گذشته با اتکا به توان داخلی و تدابیر اندیشیده شده، مسیر خود را به سمت پیشرفت در تمامی مناطق کشور با قوت ادامه داد و به توفیقات ارزشمندی نیز دست یافت.
همزمان با چهلمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی، در لایه زیرساخت شبکه ‌ملی ‌اطلاعات پیشرفت چشمگیری را تجربه کرد و با 2.4 برابر شدن ظرفیت انتقال شبکه ملی اطلاعات، شاهد رشد 6برابری ترافیک داخلی نسبت به خارجی بودیم که موجب جهش تولید محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات و افزایش سهم محتوای فارسی در وب تا میزان دو درصد شد.
با تجهیز تمامی شهرهای کشور به خدمات 3G و 4G پوشش شبکه نسل سوم و چهارم تلفن همراه در تمام شهرهای کشور ارائه شد و اینک در آستانه نوروز 98، با توافق دوم رومینگ ملی دیتای دو اپراتور بزرگ، 3800 کیلومتر جاده و بیش از 5500 روستای دیگر تحت پوشش خدمات نسل 3 و 4 قرار گرفت تا پوشش نقاط کور نیز کامل شود.
همچنین با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و به ‌منظور گسترش عدالت‌ همگانی توجه ویژه ای به روستاها و مناطق محروم صورت گرفت و تعداد روستاهای بدون ارتباط به کمتر از سه درصد رسید و تا پایان دولت دوازدهم شاهد تجهیز 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پر سرعت خواهیم بود تا هموطنان ساکن در این مناطق بتوانند از مزایای آن در رونق اقتصادی روستاها بهره ببرند و جریان مهاجرت به تدریج معکوس شود.
در کنار این اقدامات، توسعه خدمات دولت الکترونیکی به عنوان گامی برای شفافیت و بستن مسیرهای رانت و فساد مد نظر قرار گرفت و با پیگیری های مستمر در دولت تاکنون 37 دستگاه، 489 خدمت به مردم ارائه می‌دهند که امیدواریم در سال 98 و با پیوستن تمام دستگاه‌ها، ارائه خدمات در بخش هایی چون صنعت، کشاورزی و خدمات بیش از پیش تسهیل و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در زمان و هزینه‌ها صورت گیرد. کما این که تاکنون 95میلیون تراکنش به صورت ماهانه در مرکز ملی تبادل ثبت شده که نشان از کاهش 95میلیون مراجعه‌حضوری و هزینه‌های ناشی از آن دارد.
کاربردی‌کردن استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در توسعه بخش‌های مختلف و افزایش بهره‌وری از دیگر دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که در آینده بیشتر از آن خواهد شنید.
سال 97 برای کسب و کارهای هوشمند مبتنی بر فناوری اطلاعات نیز سال خوب و پرباری بود. در این سال توسعه کسب و کارهای الکترونیکی و دانش‌محور بر بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شد و با افتتاح پارک فناوری‌های نوین با سرمایه گذاری وزارت ارتباطات مأوا و مکانی برای رشد شرکت های نوپا فراهم شد و این برنامه در طول سال 98 با جدیت ادامه خواهد یافت. ما تصمیم داریم امکانات حداقلی را برای جوانان صاحب‌ایده فراهم کنیم تا با اتکا به توان علمی و استداد خویش به ایده‌هایشان جامعه عمل بپوشانند.
رشد قابل توجه تعداد نرم‌افزارهای بومی موبایل محور از 130 هزار به 250 هزار در سال 97 علاوه بر تأثیر مثبت بر اشتغال، خدمات نوینی را نیز پیش‌روی مردم گذاشت.
در سالی که گذشت، با توجه به بحران بیکاری طرح های چهارگانه اشتغال به منظور ایجاد ده‌ها هزار شغل با اتکا بر ظرفیت های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شد تا زمینه ایجاد اشتغال برای نیروهای جوان و تحصیلکرده فراهم شود. این‌ برنامه‌ها از جنبه‌های قانونی، سرمایه‌گذاری و پشتیبانی در حال اجراست.
و این تنها گوشه‌هایی از دستاوردهای توسعه پرسرعت زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در سال 97 است و این مسیر در سال جدید و در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی با سرعت و توان افزون‌تری پیموده خواهد شد تا با هم افزایی نیروها و بازیگران این عرصه برای حضوری فعال و تاثیرگذار در انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال در دنیا، ایران را به جایگاه شایسته خویش در این حوزه نزدیک کنیم.
بی‌تردید برای تحقق این اهداف، راه همواری پیش‌روی ما نیست اما با خودباوری و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های موجود، به‌ ویژه نیروهای جوان متخصص و متعهد، می‌توان هر ناممکنی را ممکن کرد.
البته همواره در مسیر پیشرفت کشور، موانعی بوده است. با وجود تمامی چالش‌ها، ما نهایت تلاش و آن چه می‌توانستیم را انجام دادیم. در هفته‌های گذشته، در شبکه‌های اجتماعی از مردم عزیز تقاضا کردم لطف کنند از عملکرد ما انتقاد کنند. بیش از 7هزار نظر مردم دریافت شد و در سال آینده تلاش خواهیم کرد ضعف‌ها را برطرف و نقاط قوت خود را تقویت کنیم.
آن‌چه مسلم است حرکت به سوی توسعه دانش و فناوری و ایران دیجیتال با هیچ مانعی، چه سهو و چه عمد، توقف‌پذیر نیست. سال پیش رو، سال آزمون دیگری برای ملت و دولت ماست و امیدوارم، بتوانیم دوشادوش یکدیگر برای آبادانی و عزت ایران اسلامی عزیزمان گام برداشته، با توسعه حوزه فناوری اطلاعات سهم مهمی در توسعه همه جانبه کشور ایفا نماییم.
پاینده باشید و برقرار
* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 999900

وب گردی

وب گردی