مغز رباتیک کار کردن با اشیای ناشناخته را به ربات‌ها می‌آموزد

محققان دانشگاه ام آی تی موفق به ابداع سیستم هوشمندی شده اند که به ربات‌ها امکان می‌دهد اشیایی را که تا به حال نمی شناخته اند برداشته و جابجا کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از انگجت، در واقع این سیستم یک مغز رباتیک پیشرفته است که شناسایی ابزار و محصولات جدید را برای ربات‌ها ممکن می‌کند. ربات‌های تولیدی انسان‌ها تا به امروز قبل از استفاده باید برنامه ریزیشوند و اشیا و ابزار مختلف به آنها شناسانده شوند، در غیر این صورت آنها قادر به کار کردن با هیچ ابزار و محصولی نیستند.

همین مساله دانشمندان را به فکر ابداع فناوری‌هایی انداخته که امکان خودآموزی را به ربات‌ها بدهند. سیستم ابداع شده توسط دانشگاه ام آی تی kPAM نام دارد و یک نقشه راه بصری برای اشیای مختلف ترسیم می‌کند و با طراحی این نقشه به صورت سه بعدی، ربات‌ها را با اشیای ناشناخته آشنا می‌کند.

دقت این سیستم در حد مطلوب و مناسبی است و به عنوان مثال به رباتی که هیچ آشنایی با یک لیوان دسته دار ندارد، امکان می‌دهد تا دریابد چگونه باید دسته این لیوان را در دست گرفته و آن را بلند کند. همچنین این ربات با شناسایی یک جفت کفش می‌تواند آن را به شکلی مناسب بلند کند.

محققان دانشگاه ام آی تی در تلاش هستند تا قابلیت‌های این مغز رباتیک را افزایش دهند تا بتوان از آن برای برنامه ریزی شستشوی ظروف، نظافت دقیق و غیره استفاده کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 999905

وب گردی

وب گردی