کارگروه مد و لباس نتوانسته کمکی در جهت‌دهی به پوشش خانم‌ها کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: متاسفانه آنچه که در جشنواره های مد و لباس وجود دارد برای همه مردم قابل دسترس نیست و کارگروه مد و لباس نتوانسته ساماندهی کند و یا مساعدتی در جهت دهی به پوشش خانم ها داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در مورد وضعیت حوزه مد و لباس گفت: متاسفانه در این 4 دهه، اقدامات در حوزه پوشش مردانه و زنانه بیشتر برخوردهای انتظامی و قهریه بوده، در حال حاضر تنها الگوی مناسبی که توانسته در بحث پوشش به خانم‌ها کمک کند، بحث چادر ملی بوده که در الگو دادن به جامعه موثر بوده و به خانم‌هایی که شاغل هستند و فعالیت اجتماعی دارند یا دانشجوهستند کمک کرده است. متاسفانه لباس‌ها یا الگوهایی که در جشنواره مد و لباس می‌بینید، با آنچه که در بازار پوشاک وجود دارد بسیار متفاوت است.

آنچه که در جشنواره‌های مد و لباس وجود دارد برای همه مردم قابل دسترس نیست

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی،در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت افزود: آنچه که درجشنواره‌های مد و لباس وجود دارد برای همه مردم قابل دسترس نیست چراکه بیشتر در مزون‌ها وجود دارد و آنچه که در بازار وجود دارد، چیزی است که عامه مردم از آن استفاده می‌کنند اما اینکه کسی بخواهد به عنوان حجاب و پوشش استفاده کند، سخت است. به عنوان مثال برای کسی که مانتو به عنوان حجاب او است، معمولا مانتوها یا آستین و یا قدش کوتاه است و یا دکمه ندارد بنابراین این کارگروه نتوانسته ساماندهی کند و یا مساعدتی در جهت‌دهی به پوشش خانم‌ها داشته باشد.

کارگروه مد و لباس تاکنون پیشرفتی نداشته است

وی افزود: در واقع اینکه یک الگو و یا جهت‌دهی داده شود که هم سبک ایرانی اسلامی را به نمایش بگذارد و هم یک مد قابل استفاده و خریدن برای همه باشد، در دسترس نیست. در یک جامعه غربی می‌بینید که آن چیزی که به عنوان مد و لباس مطرح می‌شود، به عنوان یک چکیده‌ای از لباس مردم و با قیمتی مناسب در بازار نیز وجود دارد. کارگروه مد و لباس در این 4 دهه و بعد از قانونی که در مد و لباس در مجلس در سال 85 به تصویب رسید، کار خود را رسمی‌تر در تعامل با مجلس آغاز کرد اما پیشرفتی نداشته است.

ایران می‌تواند در عرصه پوشاک بسیار سودآور باشد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از مهمترین بازارهای جهانی و اصلی‌ترین تولید کننده‌هایی که می‌تواند در پوشاک برای کشور سود آور باشد ایران است، تصریح کرد: ما می‌توانیم در این عرصه چه در تولید داخلی و چه در حوزه بین‌المللی موفق باشیم. به لحاظ کیفیت دوخت و کارگر ارزان امکانات داریم اما نتوانستیم در این عرصه به موفقیت برسیم و خود را نشان دهیم.

قاچاق و انحصارطلبی رقبای داخلی را از میدان بیرون می‌کنند

سیاوشی اظهار داشت: البته تنها کارگروه مد و لباس مقصر نیست چراکه قاچاق مطرح است و آنچنان که باید و شاید انحصار وجود داشته و رقبا را از میدان بیرون می‌کردند و رقبای داخلی و برندهای ایرانی از بین رفته‌اند به همین دلیل به نوعی ساماندهی در حوزه مد و لباس ندیدیم و همیشه یک نوع آشفتگی در این حوزه وجود داشته است.

قاچاق در بازار از سال آینده جمع می‌شود

وی گفت: امیدواریم با توجه به مشکلاتی که در خصوص تحریم‌ها وجود دارد، از این تهدیدها بتوانیم مشکلات را به فرصت تبدیل کنیم و واردات در این عرصه محدودتر شود. البته نظارت‌هایی بر طبق مصوبات صورت گرفته و برندهای قاچاق در بازار از سال آینده جمع می‌شود و امیدوارم که تولیداتی داشته باشیم که با کیفیت بالا، بتوانند نیازهای مردم را برآورده کنند.

تولیدات داخلی نیازمند حمایت بخش های مختلف حاکمیت است

عضو فراکسیون امید مجلس دهم، در پاسخ به این سوال که چه فعالیت‌های فرهنگی باید انجام داد تا لباس ایرانی با فرهنگ ایرانی به دنیا معرفی شود، گفت: در صفحات مجازی شاهد این هستیم که افراد تولیدات خود را از این طریق در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و خودشان برندسازی می‌کنند اما این حرکات بسیار کُند است و نیازمند حمایت بخش‌های مختلف حاکمیت است البته نه به این معنی که ورود پیدا کنند بلکه از ورود قاچاق و انحصارطلبی پارچه جلوگیری کنند که این بازار بتواند روی پای خود بایستد و شکوفا شود.

می‌توان طراحی‌هایی باب سلیقه شهرنشینان ایجاد کرد

وی ادامه داد: ما سوزن‌دوزی‌های بسیار زیبا داریم و از هر استانی تنوع‌های بسیاری در حوزه پوشاک وجود دارد و باید بتوانیم لباس‌های خانم‌ها را به راحتی عرضه کنیم و اینکه بتوانیم طراحی‌های جذاب به ویژه برای جوانان داشته باشیم. ما هنوز نتوانستیم این ظرفیت‌ها را روزمره کنیم چراکه این سوزن‌دوزی به قیمت بسیار بالا فروخته می‌شود در حالی که می‌توان تکه‌هایی از آن را روی لباس‌ها طراحی کرد و باب سلیقه شهرنشینان کرد و به راحتی می‌توان در بازارهای جهانی معرفی کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: برندی تحت عنوان برند حلال که در سطح بین‌المللی عرضه می‌شود، زمانی هم ایران در این بازار ورود پیدا کرد بنابراین در بازارهای جهانی اگر بتوانیم این فرصت را پیدا کنیم که بتوانیم با لباس‌های کاربردی‌تر در این عرصه ورود پیدا کنیم امکان اینکه بتوانیم بخشی از این بازار را به خود اختصاص دهیم، می‌تواند برای ایرانیان موفقیت‌آمیز باشد./

کد خبر: 999927

وب گردی

وب گردی