ترویج روابط انسانی؛  ضرورت جامعه امروز

امسال روز جهانی مددکاری اجتماعی (۲۰ مارس ۲۰۱۹)  و  روز ملی مددکاری اجتماعی 13 رجب و ولادت بزرگترین مددکار عالم اسلام مصادف با ۲۹ اسفند و آغاز عید نوروز شده و این اتفاق بزرگی است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید حسن موسوی چلک ،رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و کمیسر اخلاق و عضو هیات رییسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در این یادداشت می نویسد: صمیمانه ترین و گرم ترین درودها را تقدیم مددکاران اجتماعی ایران عزیز که سفیران سلامت اجتماعی هستید می کنم و در برابر تلاش های انسانی و حرفه ای شما سر تعظیم فرود می آورم و از تلاش های موثر همه کسانی که در توسعه این حرفه تلاش کردند نیز، سپاسگذارم. فرارسیدن این مناسبت ها را بهانه می کنم تا در دو بخش نکاتی را به استحضار شما بزرگواران برسانم .در بخش اول به شعار سال ۲۰۱۹ فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی که« ترویج اهمیت روابط انسانی» می پردازم. ارتباطی که از آن به عنوان عالی ترین دستاورد بشر یاد می شود که اگر« انسانی» هم باشد می تواند تحولی شگرف در کیفیت زندگی ما ایجاد کند و زمینه را برای « به زیستن اجتماعی» نوع انسانی، بیش از پیش فراهم کند و کمک کند تا عشق در روابط میان ما جایگزین تنفر و کینه و بدبینی شود. همانگونه که قول حافظ شیراز :

از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر/ یادگاری که در این گنبد دوار بماند

همچنین ترویج روابط انسانی می تواند انسان ها را از «درد تنهایی» در خانواده و جامعه که بنا به دلایل مختلف، امروزه دامن گیر بسیاری از جوامع شده برهاند و محبت و مهربانی اجتماعی و همکاری و تعامل و احترام به حقوق متقابل را با احترام به تفاوت های افراد که از اصول اساسی مددکاری اجتماعی است، جایگزین کند.

نوع دوستی و نیکی کردن به دیگران از جمله مصادیق روابط انسانی سالم است که خداوند هم در آیه ۵ سوره مبارکه «انسان» به پاداش این رفتار افراد چنین بشارت داده است:

به یقین ابرار و نیکان از جامی می نوشند که با عطر خوشی آمیخته است». (سوره انسان: آیه ۵)

در ادبیات غنی فارسی هم به دفعات به این موضوع توجه شده که شعر زیبای سعدی شیرازی از جمله آنهاست:

بنی آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار

در واقع می توان گفت که روابط انسانی کمک می کند تا حس خوشایند و مثبت زندگی کردن و اعتماد به نفس در میان مردم در روابط بین فردی ساری و جاری باشد تا فقط به داشته های خوب گذشته مان دلخوش نباشیم و حسرت نخوریم و از بی مهری ها گلایه نداشته باشیم. چرا که نیاز همیشگی همه انسان ها در همه جوامع داشتن روابط انسانی سالم است.

روابط انسانی کمک می کند تا حس خوشایند و مثبت زندگی کردن و اعتماد به نفس در میان مردم در روابط بین فردی ساری و جاری باشد

نکته دوم این است که هر نوع سبک زندگی را که انتخاب می کنیم نباید ما را از انسان بودن دور کند. موضوعی که معلم شهید دکتر علی شریعتی به خوبی به آن اشاره کرده است. آنجا که می گوید:

«فرزندم! تو می توانی هرگونه « بودن» را که بخواهی باشی، انتخاب کنی. اما آزادی انتخاب تو در چارچوب حدود « انسان بودن» محصور است

در بخش دوم به موضوع مددکاری اجتماعی اشاره می کنم. در حالی وارد شصت و دومین سال تاسیس علمی مددکاری اجتماعی در ایران می شویم که چند سال است که انجمن مددکاران اجتماعی ایران به عضویت فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی که سابقه ای حدود یک قرن دارد، در آمده است و برگزاری نخستین کنگره ۶۰ سالگی مددکاری اجتماعی در ایران فرصتی شد تا این ارتباط تقویت شود و حضور مستمر مددکاران اجتماعی در کنفرانس ها و مجامع بین المللی در سال گذشته خود گویای این موضوع است. بر این باورم که در تعاملات جهانی چند اقدام را می توانیم انجام دهیم:

چند سال است که انجمن مددکاران اجتماعی ایران به عضویت فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی که سابقه ای حدود یک قرن دارد، در آمده است
  • بهره گیری از تجارب و دانش روز جهانی و انتقال به جامعه مددکاری اجتماعی در ایران
  • مستند سازی اقدامات ایران و انعکاس به جامعه جهانی
  • برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی مشترک
  • برگزاری تور های علمی مشترک
  • حضور مستمر و موثر در سیاستگذاری های مرتبط با مددکاری اجتماعی در جهان
  • انجام پژوهش های مشترک
  • تقویت تعاملات جهانی در چارچوب مقررات کشور
  • انعقاد تفاهم نامه های همکاری با کشور های عضو فدراسیون جهانی ( در حال حاضر با ۸ کشور و ۹ انجمن این تفاهم نامه امضاء شده است)
  • بهره گیری از ظرفیت های جهانی برای نهادینه سازی مولفه های مرتبط با تعریف جدید جهانی مددکاری اجتماعی
  • برنامه ریزی و اهتمام به تولید دانش بومی و تاثیر گذاری در تولید دانش مددکاری اجتماعی در جهان

ضمن سپاس مجدد از همه مددکاران اجتماعی و مدیرانی که در توسعه و تقویت مددکاری اجتماعی در ایران تلاش می کنند بهترین ها را برای همه شما آرزو می کنم و در پایان، با این بیت مولوی همراه می شوم :

در این خاک، در این خاک، در این مزرعه پاک

بجز مهر، به جز عشق، دگر تخم نکاریم

انتهای پیام/

کد خبر: 999945

وب گردی

وب گردی