40 میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌ای طلبکاریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: این دانشگاه در خدمت توسعه سلامت کشور فعالیت می‌کند و ذخیره مالی خوبی برای سال آینده دارد که نشان می‌دهد وضع مدیریت و توسعه منابع در این دانشگاه خوب است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، سید علی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درباره طرح تجمیع دانشکده های پزشکی گفت: سال 1397 سال اجرای کامل طرح تجمیع دانشکده‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران بود. این طرح مرداد 96 با اجرای مصوبه هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد. واحدهای علوم دارویی، دندانپزشکی و واحد پزشکی تهران به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تجمیع شدند. البته سی‌ام دی 96 تشکیلات دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و در عرض دو ماه این تشکیلات پیاده‌سازی و مسئولان انتخاب و تشکیلات دانشکده‌ها اجرایی شدند.

در فروردین 97 دانشگاه تجمیع شد و همه احکام صادر و حقوق کارکنان و اساتید در فروردین به صورت تجمیع پرداخت شد. دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درحال حاضر دارای بیش از 23هزار دانشجو و هشت دانشکده شامل دانشکده‌های داروسازی و علوم دارویی، دندانپزشکی، علوم و فناوری‌های نوین، شیمی دارویی، پرستاری و مامایی، بهداشت و مهندسی پزشکی، پیراپزشکی و پزشکی است. درحال حاضر و براساس سیاستگذاری‌های کلان، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تجمیع واحدهای داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی و همچنین حدود 70 رشته‌محل با بیش از 23هزار دانشجو و حدود دوهزار و 500 نفر عضو هیات‌علمی متخصص در رشته‌های مختلف علوم پزشکی ایجاد شده است که قطعا استحقاق و شایستگی تبدیل به یک دانشگاه بزرگ را دارد.

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با استقلال مالی و با مدیریت مناسب منابع و نیروی انسانی آینده‌نگر و عملگرا به پرورش نیروی انسانی متخصص، خلاق، اخلاق‌مدار و کارآمد برای ورود به سیستم سلامت، آموزش، پژوهش، صنعتی، خدماتی و تقویت آنها و نیز تولید و گسترش علم می‌پردازد که این امر به برخورداری جامعه از سلامت کمک می‌کند.

وی افزود: چشم‌انداز دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ارتقای سلامت جامعه و بهبود کیفیت علمی و تاثیرگذاری در تولید علم و تربیت فارغ‌التحصیلان متخصص و رشد تعاملات علمی، ملی و بین‌المللی و نیز گسترش رشته‌های مرتبط با ارتقای کیفی آموزش است. مساله دیگر بعد از اجرای نظام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، برنامه روانشناسی بالینی و سلامت در سطح کشور است که این برنامه به معاونت علوم پزشکی واگذار شد و تشکیلات، برنامه و ساختار جدیدی برای اداره امور این دانشکده‌ها برنامه‌ریزی شد . بالطبع در هر دانشگاهی که مجری علوم پزشکی بود، یک معاون علوم پزشکی انتخاب شد. در تهران معاون علوم پزشکی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی انتخاب شد. درنتیجه مسئولیت رشته‌های علوم پزشکی در واحدهای مجری به عهده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اظهار داشت: برای سال آینده اولین برنامه‌ این است که برای رشته‌های موجود در واحدهای مستقر استان تهران در سال 98 به یک برنامه منسجم برسیم که برنامه ارتقای آموزشی یکی از اینهاست. همچنین برنامه‌های پژوهشی را توسعه می‌دهیم و بحث استفاده از بالین در بیمارستان‌های دانشگاهی را برایشان فراهم می‌کنیم. حدودا یک‌سال از تجمیع می‌گذرد، از نظر اداره امور، توسعه و مدیریت منابع‌ موفق بودیم، شاید لطف الهی بوده که سال را تمام کردیم بدون اینکه کمکی از استان یا سازمان بگیریم، در صورتی که درسال‌های گذشته رشته پزشکی هر سال 30 یا 40 میلیارد کمک از واحدهای دیگر می‌گرفت اما درحال حاضر پرداخت دانشگاه برای کارانه از همه کشور به پرسنل علوم پزشکی بهتر است و در هفت دانشکده دیگر هم پرداخت‌ها انجام شده و آماده‌ایم که حقوق و مزایای آنها را بدهیم و ذخیره مالی برای سال بعد نیز موجود است، به‌علاوه اینکه مبلغ قابل‌توجهی حدود 40 میلیارد هم از سازمان‌های بیمه‌ای طلبکار هستیم که نشان می‌دهد وضع مدیریت و توسعه منابع در این دانشگاه خوب است.

از نظر پژوهش هم برنامه‌های بسیار موفقی در استفاده از نظام موضوعات داشته‌ایم. همان‌طور که می‌دانید یک تفاهمنامه بسیار خوب بین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی استان تهران با واحد تهران غرب منعقد شده که در مورد ارتقای سلامت است، در تشکیلات بهداشت فقط درمان مدنظر نیست و عوامل دیگری که موجب ارتقای سلامت می‌شوند دخیل هستند مثل مسائل مسکن، بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های اختلالات رفتاری، بیماری‌های نوظهور و نوپدید، معماری در نظام سلامت، طراحی بیمارستانی و از این قبیل طرح‌ها. در حال حاضر سه جلد کتاب این نظام‌نامه چاپ و مبادله شده و دانشجویان، اساتید، محققان واحد غرب تهران از این تفاهمنامه استفاده می‌کنند.

دکتر ابطحی در خصوص فعالیت در زمینه مسائل آموزشی خاطر نشان کرد: در مورد این مساله هم بسیار برنامه‌ریزی و حساب‌شده عمل کرده‌ایم، حق‌التدریس را که بسیار پراکنده و بی‌سروسامان بود منظم کردیم و در حال حاضر همه کسانی می‌خواهند سرکلاس بیایند و تدریس کنند، باید از نظر صلاحیت اخلاقی و به‌خصوص علمی بررسی شوند. ساختاری به نام سازمان تشکیلاتی اسناد ملی که پرونده‌های دانشجویان با آن ایجاده می‌شود را تنظیم کرده و اساتید براساس آن ‌بررسی می‌شوند، البته سعی می‌کنیم کسانی که کمتر از phd هستند را به‌عنوان حق‌التدریس به کار‌گیری نکنیم، درصورتی که در سوابق گذشته اینگونه نبود و بسیاری از کسانی که حق‌التدریس بودند، این شرایط را نداشتند. هیچ‌کس نمی‌تواند بدون اینکه پرونده سازمان تشکیلاتی اسناد ملی داشته باشد تدریس کند و سر کلاس برود. ارتقای اعضای هیات‌علمی را منظم پیگیری می‌کنیم تا هرم هیات‌علمی ما اصلاح و روبه رشد شود. در استخدام‌های جدید با دقت بسیار پیگیری کردیم و واجدین شرایط را انتخاب می‌کنیم و نیازهایمان را انتخاب کردیم و به استان اعلام شده است.

اصل مطلب ما یک مبادله و تبادل افکاری است که بین مسئولان و دانشجویان باید به وجود بیاید. وظیفه اصلی ما صیانت و حفظ دانشجویان در ارتقای آموزش علوم است حتی تربیت و مراقبت‌ها هم را مدنظر قرار می‌دهیم و پیگیری می‌کنیم تا اساتید مشاور داشته باشند. برای هیات‌علمی که اتاق نداشتند، مکانی اختصاص دادیم که ‌انگیزه کار کردن در دانشگاه فراهم شود و همین باعث تبادل بیشتر بین دانشجویان و اساتید می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای سال آینده در جهت افزایش تعداد رشته‌ها یا ارتقای رشته‌ها از کارشناسی به ارشد برنامه‌ای دارید؟ گفت: اولین برنامه پس از تجمیع این بود که روانشناسی بالینی سلامت را در موسیوند مستقر کنیم تا این مکان را دانشکده کنیم و امیدواریم این کار صورت بگیرد؛ به علاوه اینکه رشته‌های تغذیه و علوم صنایع غذایی در دانشکده‌های مختلف پراکنده هستند. درحال حاضر امکانات برای ما فراهم شده تا دانشکده تغذیه را راه‌اندازی کنیم که اگر مشکلات خاصی در اداری یا اخذ مجوزات لازم نداشته باشیم، با تجمیع رشته‌های صنایع غذایی و علوم تغذیه دانشکده ایجاد خواهد شد، پس فعلا هشت دانشکده داریم و برنامه‌مان در سال آینده این است که دو دانشکده به دانشکده‌های دیگر اضافه کنیم؛ یکی روانشناسی و دیگری علوم تغذیه.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درباره وضعیت بیمارستان فرهیختگان افزود: بیمارستان‌ فرهیختگان علی‌رغم نوسانات شدید قیمت تجهیزات تکمیل شد و الان قیمت تجهیزات موجود در بیمارستان به قیمت روز نزدیک به 300میلیارد تومان است، اما چون ما بخشی از آن را سال‌های قبل خریداری کرده بودیم این رقم برای ما تمام نشده است، البته این مجموعه با 320 تخت بیمارستانی و 300 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی رسما افتتاح شده و به شبکه بیمارستانی کشور افزوده شده و در حال رایزنی برای دریافت مجوزات لازم از بیمه‌های پایه و تکمیلی هستیم که امیدواریم از ابتدای سال بتوانیم بستری‌هایمان را فعال کنیم که کمک بسیار بزرگی به توسعه آموزش ماست، چراکه در بیمارستان هم تجهیزات بسیار گسترده‌ای موجود است و هم هیات‌علمی به‌روزی -که با احتیاط کامل و شرایط جامعی انتخاب می‌شده‌اند- حضور دارند که هم امکان‌پذیرش رشته‌های تحصیلی دستیاری را داریم و هم باعث رشد ارتقای آموزش می‌شود.

در آنجا تمام بخش‌های چهار عمل اصلی ازجمله داخلی، جراحی اطفال، زنان و زایمان فعال است و تمام رشته‌های فوق‌تخصصی ازجمله جراحی قلب، بخش داخلی قلب، زنان – زایمان فعال هستند، حتی برای پیوند کلیه برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم این بخش را نیز اجرایی کنیم. بیمارستان فرهیختگان با 320 تخت، بیمارستانی با ظرفیت بیمارستان میلاد است که ما سعی می‌کنیم بیماران و افراد نیازمند را در شمال غرب تهران پوشش دهیم. آنجا منطقه روبه رشدی است. اورژانس‌های آن منطقه دچار سردرگمی و کلافگی بودند و مشکلات زیادی داشتند. از طرفی ما یک بیمارستان خصوصی محسوب می‌شویم اما چون تعرفه‌‌هایی که از مردم می‌گیریم برای بیمه‌هایی بر پایه نرخ دولتی است بسیار خوب است. منتها مابه‌التفاوت‌هایی وجود دارد که درحال پیگیری آنها هستیم.

وی ادامه داد: اتفاق دیگری که در سال جاری افتاد مربوط به دانشجوهای بالینی ما بود چون ما با کمبود تخت مواجه بودیم و از تخت‌هایی استفاده می‌کردیم که بعضا نسبت به کیفیت آموزشی‌‌شان مساله داشتیم ولی موفق شدیم با دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی ایران برای آموزش بالینی قرارداد ببندیم.همچنین با بیمارستان امام(ره)، قرارداد بستیم و فیلدهای بالینی برای دانشجویان فراهم شد، درنتیجه رضایتمندی دانشجویان در آموزش رشته‌های اطفال و داخلی خیلی بالا رفت برای اینکه اطفال را به بیمارستان شهید فهمیده فرستادیم، در صورتی که در گذشته این امکان فراهم نبود.

کد خبر: 999951

وب گردی

وب گردی