نخستین مرکز نوآوری و شتابدهی تخصصی سینمای ایران راه‌اندازی می‌شود

تفاهم نامه راه اندازی نخستین مرکز نوآوری و شتابدهی تخصصی سینمایی ایران میان ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و بنیاد سینمایی فارابی منعقد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تفاهم نامه راه اندازی نخستین مرکز نوآوری و شتابدهی تخصصی سینمایی ایران، توسط علیرضا تابش رییس بنیاد سینمایی فارابی و پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری امضا شد.

تابش در این مراسم اظهار کرد: طرح جامع سینمای ایران 2 ساله شد. این طرح به عنوان یک سند چشم انداز 10 ساله صنعت سینما را ترسیم می کند و دارای 10 راهبرد اساسی است. یکی از این راهبردهای مهم در این سند نهضت تولید محتوا و توجه ویژه به بازارهای داخلی و بین المللی است.

تابش ادامه داد: امضای این تفاهم نامه میان بنیاد فارابی و ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معانت علمی مسیر تحقق دستیابی به این راهبرد اساسی را تسهیل می کند. زیرا صنعت سینما در حال حاضر نیاز به نسلی خلاق و تزریق ایده های نوآورانه دارد تا شاهد رونق زیست بوم جدید در عرصه صنایع خلاق باشیم. پس ایجاد مرکز نوآوری و شتاب دهی می تواند این حرکت را شتاب دار کند.

وی در فعالیت های بنیاد فارابی در صنعت سینما را تسهیل گرانه خواند و گفت: امضای این تفاهم نامه در آخرین روزهای سال 97 را به فال نیک می گیرم. این هم افزایی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با توجه به تجربه این نهاد در حوزه فعالیت های نوآورانه برای صنعت سینما اقدام خوشایندی است.

صنعت سینما نیازمند نگاه ویژه و نوآورانه تری است

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی انعقاد این تفاهم نامه را گشودن درهای ورود نوآوری و فناوری به هنر- صنعت سینما دانست و بیان کرد: براساس تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضاء رسید که نفوذ علم و فناوری های مختلف و متنوع به حوزه فرهنگ و هنر را پایه ریزی کرد اما هنر-صنعت سینما نیازمند نگاه ویژه تری در بهره گیری از فناوری و نوآوری ها امروز است. در این راستا نشست هایی با حضور جناب آقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین و سینماگران برگزار شد که نتیجه آن تلاش در ایجاد این مرکز نوآوری و شکوفایی در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر و به ویژه هنر سینما است.

افزایش گردش مالی سینما به 5 هزار میلیارد تومان

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: گردش 260 میلیارد تومانی صنعت سینما نشان از اهمیت این حوزه دارد اما ظرفیت در این صنعت بسیار بیشتر از وضعیت است. باید تلاش کنیم تا با ایجاد بازارهای جدید مانند وب سری ها، سینمای دیجیتال، انیمیشن و تولید محتواهای جدید، این بازار را به رقم 4 تا 5 هزار میلیاردی آن نزدیک کنیم. هنر-صنعت سینما در کشور بیشتر به تولید و نمایش پرداخته اما بنیاد فارابی با نگاه استارتاپی خود موضوعات دیگری را رصد کرده است که با این تفاهم نامه و ایجاد مرکز نوآوری حرکت در این مسیر آغاز می شود.

کرمی تولید محتوای خلاق را بنیان اصلی هنر-صنعت سینما دانست و گفت: بهره مندی از مدل های کسب و کار جدید بازار بزرگ تری را برای محتوای تولید شده در صنعت سینما ایجاد می کنند.

وی همچنین با بیان خاطره ای از شکل گیری استارتاپ موفق دیرین دیرین که آن هم برای نخستین بار با مشارکت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد، گفت: با ایجاد نخستین مرکز نوآوری و شتابدهی سینمای ایران به موضوعاتی همچون سریال های اینترنتی، سریال های شبکه خانگی و انیمیشن و بهره گیری و به وجود آوردن استارتاپ های حوزه هنر-صنعت سینما پرداخته می شود. همچنین براساس این تفاهم نامه با همکاری بنیاد فارابی پتانسیل های حوزه علم و فناوری و دستاوردهای آن به موضوعات فیلمنامه ورود می کند و روایت گری فتوحات جهاد علم و فناوری بیشتر نمایش داده می شود.

رسوخ نوآوری در سینما پیگیری می شود

همچنین اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز عنوان کرد: رسوخ نوآوری در حوزه هنر و صنعت سینما با امضای این تفاهم نامه پیگیری می شود. همچنین این اقدام نشان می دهد که عزم معاونت علمی برای توسعه نوآوری در کشور محدود به حوزه های پیچیده همچون علوم نانو و بایو نیست بلکه هنر و فرهنگ نیز مد نظر قرار دارد.

قادری فر در ادامه ابراز کرد: اساس شکل گیری ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اتصال جریان نوآوری به صنایع مختلف فرهنگی همچون سینما است. این ستاد تا کنون با تعاملات و استفاده از ظرفیت نوآوران جوان تا کنون اقدامات اساسی در این عرصه انجام داده و نهضت فرهنگسازی، ترویج و تولید محتوا را پایه ریزی کرده است. ایجاد این مرکز نوآوری نیز مقدمه ای برای آغاز فعالیت های نوآورانه در صنعت سینما با استفاده از ظرفیت نیروی خلاق است.

شاهراهی جدید برای سینمای ایران

محمد ابوالحسنی مدیرعامل شرکت نسل اندیشه سبز نما که به عنوان مجری شتابدهنده در این تفاهم نامه حضور دارد نیز اظهار کرد: سینما و صنعت تصویر از آشنایی با متدهای جدید کسب و کار و شیوه های جدید کسب درآمد سود خواهد برد.

وی با بیان اینکه بازار بالفعل امروز سینمای ایران در بهترین حالت ۲۵ درصد ظرفیت واقعی این بازار است، ادامه داد: مرکز نوآوری و شتابدهی هدفش افزایش این سهم است. سینمای ایران برای رشد، چاره‌ای جز ایجاد پیوند وثیق با صنایع نوین، مجاور و خلاقیت محور ندارد، مرکز نوآوری و شتابدهی، با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد سینمایی فارابی این پیوند را ایجاد خواهد کرد .

این تهیه کننده همچنین ابراز کرد: مرکز نوآوری و شتابدهی، شاهراهی خواهد بود برای ورود نیروهای تازه نفس به سینمای ایران، مرکزی که هوایی تازه در فضای سینمای ایران جاری خواهد کرد و در کنار سینماگران، فناوران تازه نفس، و صاحبان سرمایه‌های پاک و صنایع خلاق را گردهم جمع خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، هدف از امضای این تفاهم نامه حمایت از تاسیس مرکز نوآوری و شتابدهی سینمای ایران با ماموریت فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، جذب شتابدهنده ها، استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان است.

همچنین این تفاهمنامه در راستای سیاست های کلی کشور برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد زیست بوم کارآفرینی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و هنرمندان نوجو و خلاق منعقد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 999973

وب گردی

وب گردی