ارتش پیشرفته پلید- بخش اول

ماهیت اسرائیل به گونه ای است که دائماً همسایگانش را با تهدیدات متعدد مواجه می کند؛ بنابراین ارتش در ساختار آن اهمیت ویژه ای دارد. در این میان برای جبران مشکلاتی چون وسعت کم جغرافیایی، جمعیت کم و قرار گرفتن در میان کشورهای متخاصم عربی به تقویت فناوری خود برای غلبه بر سایرین اقدام کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، رژیم صهیونیستی برای جبران مشکلاتی چون وسعت کم جغرافیایی، جمعیت کم و قرار گرفتن در میان کشورهای متخاصم عربی به تقویت فناوری خود برای غلبه بر تهدیدات خود اقدام کرده و به پیشرفت هایی دست یافته است. اسرائیل به رغم ژست های صلح طلبانه در بسیاری از موارد از این فناوری برای مقاصد توسعه طلبانه خود استفاده کرده و به حریم خصوصی افراد تجاوز نموده است؛ اما ارتش در پیشرفت های فناوری رژیم صهیونیستی نقش بارزی ایفا کرده که در این مقاله به تبیین بخشی از آن می پردازیم.

فناوری اسرائیلی برای تسلط بر حریم خصوصی

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ارتش رژیم صهیونیستی با دارا بودن یگان های متخصص در امور فناوری و توسعه آن نقش قابل توجهی در پیشرفت های فناوری اسرائیل بازی کرده است اما انتشار و توسعه مهارت های افراد یگان ها پس از جدایی از ارتش رژیم صهیونیستی در بخش های فناوری، جنگ الکترونیک و جاسوسی خارج از چارچوب ارتش افزایش یافته است. این یگان ها تغذیه کننده شرکت های نوپای زیادی در داخل و خارج اسرائیل شده اند و تولیدات آنها در برخی مواقع برای اهداف جاسوسی از ملت ها استفاده می شود. با وجود ادعاهای مطرح شده در خصوص آنکه این محصولات برای حفاظت از امنیت جهان استفاده می شود اما فعالان حریم خصوصی نسبت به نقض آزادی های مدنی توسط این محصولات هشدار می دهند.

موسسه بین المللی نظارت بر حریم خصوصی گزارشی درباره بخش نظارت های بین المللی منتشر کرد. در این گزارش به 27 شرکت نظارتی اسرائیلی اشاره شده است که افراد سابق یگان 8200 یا از موسسان آنها بوده و یا در مناصب عالی این شرکت ها مشغول فعالیت هستند، این تعداد شرکت در این حوزه به نسبت جمعیت اسرائیل بالاترین میزان در سطح جهان محسوب می شود. این در حالی است در آمریکا با جمعیت بیش از 300 میلیون نفر تنها 122 شرکت در این زمینه فعالیت می کنند.

شاید همین مساله تاکیدی بر گفته های ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا باشد که افتضاح شنود آمریکا در سطح جهان را در ژوئن 2013 افشا کرد. وی اعلام کرد آمریکا از شرکت های بزرگ آمریکایی فعال در عرصه فناوری مانند (Microsoft, Google, Apple, Yahoo, Skype) برای استخراج اطلاعات کاربران این شرکت ها استفاده کرده است. اسنودن همچنین همکاری ارائه شده از سوی شرکت ناروس و دست داشتن آن در این روند را نیز افشا کرد، این شرکت توسط افراد سابق یگان 8200 ارتش اسرائیل تاسیس شده است. این شرکت هم اکنون تحت تملک شرکت بوئینگ بوده و متعهد به دفاع از آمریکا است. شرکت (AT&T) در زمینه جمع آوری اطلاعات از اینترنت و میلیاردها پست الکترونیک فعالیت کرده و اطلاعات استخراجی خود را در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار می دهد. افشای این مسائل باعث به وجود آمدن موجی از نفرت علیه آمریکا و سیاست های نقض حریم خصوصی آن گردید.

برتری طلبی اسرائیل در جهان از راه توسعه فناوری

باید گفت اینکه اسرائیل در جایگاه قابل توجهی در میان صادرکنندگان فناوری و اسلحه در سطح جهان قرار گرفته امری تصادفی نیست، این مساله به ماهیت نظام موجود در آن باز می گردد که اساساً جامعه ای نظامی بوده و موضوعات نظامی در اولویت برنامه ریزی ها و تعیین استراتژی آنها قرار دارد.

شما با تصور میزان شرکت های موجود در اسرائیل یا شرکت های اسرائیلی که به تملک شرکت های بزرگ جهان در آمده اند و همچنین اطلاعات و تحلیل هایی را که دریافت و ارائه می کنند می توانید میزان داده هایی که به راحتی برای دستگاه های امنیتی اسرائیل فراهم می شود را تخمین بزنید به طوری که این شرکت ها می توانند اسرائیل را به اولین بانک اطلاعاتی جهان تبدیل کنند.

دستگاه امنیتی اسرائیل مدعی شد اطلاعات دقیقی را در خصوص حملات چندی پیش پاریس و همچنین حملات احتمالی در اختیار فرانسه گذاشته است. علاء الترتیر مدیر برنامه های شبکه «السیاسات الفلسطینیه» در این باره معتقد است این تسلط اطلاعاتی اسرائیل که مورد توجه روزنامه ها و رسانه های چپگرا و راستگرای اسرائیل قرار گرفته است تنها بُعد امنیتی و اطلاعاتی ندارد بلکه در درجه اول آنها به دنبال بازاریابی برای شرکت های خود هستند تا بتوانند از این طریق اسرائیل را در موقعیتی برتر و در لیست قدرت های مقابله کننده با تروریسم در جهان قرار دهند.

بنابراین اسرائیل می خواهد با پیشرفت های علمی فرصت مناسبی را برای خود فراهم کند تا بتواند بیش از وسعت و منابع جغرافیایی خود در سیاست بین الملل نقش ایفا نماید به طوری که مفاهیم مرسوم برای نفوذ در روابط بین الملل را تغییر دهد و اثبات نماید که کشورهای پیشرفته نقش بارزتری نسبت به کشورهای بزرگ بازی می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 999996

وب گردی

وب گردی