تخلف علمی برای دانشجویان ارشد و دکتری چه پیامدی دارد؟

قوانین تخلفات علمی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در دانشگاه‌های سطح یک و دو اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت علوم قوانین مختلفی را برای نحوه برخورد دانشگاه با تخلف علمی در مقاطع مختلف تحصیلی در نظر گرفته است.

تخلف علمی -پژوهشی شامل هر گونه استفاده نادرست از تولیدات علمی و ارائه اطلاعات نادرست  است. آثار علمی نیز شامل طرح پژوهشی یا ایده مکتوب، اختراع یا کشفیات، طرح صنعتی، کتاب، مقاله، گزارش علمی و فنی مکتوب، نرم افزار و برنامه رایانه‌ای و مستندات مربوطه، پایان‌نامه و رساله و آثار هنری بدیع است.

ایسکانیوز در ادامه قوانین تخلفات علمی آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی کاردانی/کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ویژه دانشگاه‌های سطح یک و دو را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بررسی کرده است.

مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس بند «ب» ماده ۲۷ آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی کاردانی/کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ویژه دانشگاه‌های سطح یک و دو، در صورتی که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد حین تحصیل و انجام پژوهش و تدوین پایان‌نامه مرتکب تخلف علمی از جمله جعل، تقلب، کپی‌برداری و ... شده و تخلف از سوی دانشگاه تایید شود، از ادامه تحصیل محروم و اخراج می‌شود.

بر اساس تبصره یک ماده ۲۷ این آیین‌نامه احراز و اثبات تخلف علمی دانشجو پس از اتمام تحصیلات از سوی دانشگاه، منجر به ابطال مدرک تحصیلی صادر شده خواهد شد.

مقطع دکتری

بر اساس بند «ج» ماده ۳۷ آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی کاردانی/کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ویژه دانشگاه‌های سطح یک و دو، در صورتی که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد حین تحصیل و انجام پژوهش و تدوین رساله مرتکب تخلف علمی از جمله جعل، تقلب، کپی‌برداری و ... شده و تخلف از سوی دانشگاه تایید شود، از ادامه تحصیل محروم و اخراج می‌شود.

بر اساس تبصره یک ماده ۳۷ این آیین‌نامه، احراز و اثبات تخلف علمی دانشجو پس از اتمام تحصیلات از سوی دانشگاه، منجر به ابطال مدرک تحصیلی صادر شده خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =