برخی معتقدند کشور باید در حالت دوقطبی و درگیری دائمی باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی فرض‌شان بر این است که کشور باید ۲ قطبی شود و در این وضعیت بماند؛ در جامعه آزاداندیشی، رقابت و طرح مسئله ضروری است اما این مباحث باید یک نقطه پایان هم باید داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ افتتاحیه مرحله نهایی نخستین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه، فرزاد جهان‌بین معاون  فرهنگی‌ دانشجویی دانشگاه و تیم‌های راه‌یافته به مرحله نهایی این رقابت‌ها در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

طهرانچی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید مهارت اجتماعی را بالا ببرد، بیان کرد: با توجه به اینکه ارتقای مهارت اجتماعی از وظایف دانشگاه است؛ دانشگاه باید براساس نیازهای اقتصادی و اجتماعی فرد و جامعه حرکت کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کرسی آزاداندیشی تعالی دانشگاه و جوان ایرانی است، اظهار کرد: بالا بردن قدرت مباحثه و گفت‌وگو در جامعه یکی از موضوعاتی است که درباره عملکرد دانشگاه باید بررسی شود. دانشگاه باید فضای برای گفت‌وگو ایجاد کند و یکی از مهارت‌هایی که لازم است به دانشجو بیاموزد؛ مهارت گفت‌وگوست.

وی با طرح این سوال که منشا فتنه ۸۸ چه بود، گفت: اگر در کنار قدرت گفت‌وگو، و دوستی بعد از گفت‌وگو نباشد؛ چنین مسائلی پیش می‌آید. اگر بعد از اینکه ۲ گروه با هم مجادله کردند با یکدیگر پیش رفته و رو به جلو حرکت کنند یعنی قدرت مهارت اجتماعی ایجاد شده است.

طهرانچی با اشاره به اینکه قرار نیست مجادله ابدی باشد، عنوان کرد: برخی فرض‌شان بر این است که کشور باید ۲ قطبی شود و در این وضعیت بماند؛ نگاهشان به جامعه یک نگاه درگیری مستمر است. در جامعه باید آزاداندیشی، رقابت و طرح مسئله باشد اما این مباحث یک نقطه پایان هم باید داشته باشد.

وی با اشاره به تقارن برگزاری مرحله نهایی این کرسی و ایام انتخابات گفت: برخی می‌گویند فضا انتخاباتی نشده است چون فضا ۲ قطبی نشده است؛ این افراد مفروضاتشان ایجاد ۲ قطبی است. 

طهرانچی با تاکید بر اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی مورد غفلت واقع شده بود، بیان کرد: آنچه ما انجام می‌دهیم یکی از وجوه وظایف دانشگاه است. هر دانشجو باید هر سال حتما کرسی آزاداندیشی را تجربه کند. این کرسی‌ها هم باید در قالب رویداد بوده و نظام‌مند باشند.

وی ادامه داد: این رویداد باید در مهرماه شروع و در خرداد ماه پایان یابد. رویداد باید در سطح واحدها، استان‌ها و بعد هم در سطح ملی دانشگاه جریان داشته باشد. دانشگاه هم باید راهکارها و مباحث مطرح شده را وارد بحث‌های اندیشکده‌ای کند.

طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم که نماینده مجلس، نماینده شورای شهر و کاندیدای ریاست جمهوری باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند؛ یکی از مواردی که دانشگاه باید با این افراد آموزش بدهد دانش اجتماعی است. دانش مهارتی و اجتماعی وقتی بایکدیگر جمع شوند در کرسی آزاداندیشی خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097310

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =