به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، صبح امروز و برای چندمین بار جمعی از معلمان غیرانتفاعی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. معلمان پیش از این نیز مقابل وزارت اموزش و پرورش تجمع کرده بودند. پای صحبت چند نفر از آنها نشستیم تا دلیل این تجمع و مطالباتشان از مسئولان را بدانیم.
یکی از معلمان غیرانتفاعی: با ۱۱ سال سابقه حتی یک روز بیمه ندارم
یکی از معلمان با سابقه ۱۱ سال تدریس در مدارس غیرانتفاعی از پرداخت نشدن بیمه گلایه داشت و به ایسکانیوز گفت: من با وجود دو شیفت کار کردن یعنی معادل ۴۴ ساعت در هفته حتی یک روز بیمه ندارم. این درحالی است که ما در مدارس غیرانتفاعی کار میکنیم که زیر نظر دو سازمان بزرگ کشور، آموزش و پرورش و وزارت کار فعالیت میکنند و طبق بند (ت) ماده پنج قانون تاسیس مدارس غیردولتی مصوبه سال ۱۳۹۵ آموزش و پرورش وظیفه دارد بر کیفیت کار در مدارس غیر دولتی نظارت کند اما این اتفاق نمیافتد. حتی قانون کار هم نظارت نمیکند که چرا بیمههای ما پرداخت نمیشود؟
تمام وقت بودن معلم غیرانتفاعی باید بر اساس کار آموزشی حساب شود
او ادامه داد: وزارت کار انجام کار تمام وقت (۴۴ ساعت در هفته) را مدنظر دارد اما شیوه کار یک معلم متفاوت است و هرطور که حساب کنید براساس ساعت کار مدارس به ۴۴ ساعت در هفته نمیرسد و بر همین اساس موسسان مدارس بیمههای ما را یک روز، دو روز و پنج روز ثبت میکنند که اجحاف در حق معلمی است که مانند یک معلم رسمی با همان میزان ساعت کاری فعالیت میکند اما نمیتواند بیمه کامل داشته باشد. یکی از خواستههای ما این است که تمام وقت بودن بر مبنای کار آموزشی حساب شود نه بر اساس وزارت کار. موسسان به ما شماره حساب شخصی میدهند که مبلغ بیمه را به آنها بازگردانیم در حالی که طبق قانون وزارت کار بخشی از حق بیمه برعهده کارفرما است.
فیلم تجمع معلمان در مقابل مجلس
چیزی از وام کرونا نصیب ما نشد
دغدغه دیگر معلمان تجمع کننده تاثیر کرونا بر تعطیلی مدارس و بیکار شدن یا پرداخت نشدن حقوق آنها در این مدت بود. این درحالی است که محسن حاجیمیرزایی؛ وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که اردیبهشت با اصحاب رسانه داشت اعلام کرد که در ازای خدمات موسسان، تسهیلاتی برای مدارس غیردولتی درنظر گرفته شده است و در صورتی که حقوق معلمان کامل پرداخت شود، میتوانند از ۱۶ میلیون تومان وام کم بهره به ازای کارکنان بهرهمند شوند اما معلمان میگفتند که از این وام چیزی نصیب آنها نشده است.
معلمی با ۹ سال سابقه: دریافتی من یک میلیون تومان است!
معلم دیگری که ۹ سال در پایه اول تدریس کرده بود، موضوع حقوقها را با خبرنگار ایسکانیوز در میان گذاشت و توضیح داد: یکی از مولفههای تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی میزان حقوق پرداختی به معلمان آن واحد آموزشی است اما موسس مدرسه میزان حقوق دریافتی ما را در سامانه مشارکتها چهار میلیون ثبت میکند اما در حقیقت حقوق دریافتی ما یک میلیون تومان است. البته یک میلیون تومان در بین همکاران حقوق خوبی است چراکه برخی از آنها ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان حقوق دریافت میکنند.
ما حتی شان و منزلت یک معلم را هم نداریم
او افزود: ما بر اساس بخشنامههای آموزش و پرورش و مانند معلمان رسمی کار میکنیم. تمام دورههای ضمن خدمت را هم تحت نظر آموزش و پرورش گذراندهایم اما مانند یک معلم رسمی حقوق و بیمه نداریم در حالی که همان کار را انجام میدهیم. ما حتی شان و منزلت یک معلم را هم نداریم. یک کارت شناسایی معتبر در اختیار ما قرار نمیگیرد تا لاقل بتوانیم از خدمات آموزش و پرورش به معلمان استفاده کنیم.
اگر آموزش و پرورش کمبود نیرو دارد چرا از میان معلمان غیرانتفاعی استخدام نمیکند؟
مهمترین دغدغه معلمانی که میخواستند صدای آنها به مسئولان و نمایندههای مجلس برسد، مسئله استخدام بود. آنها میگویند که اگر آموزش و پرورش کمبود نیرو دارد چرا این نیرو را از میان معلمان غیرانتفاعی که سالها سابقه تدریس دارند و براساس ضوابط آموزش و پرورش کار کرده و به تدریس در مدرسه تسلط دارند، انتخاب نمیکند؟ معلمان معتقدند که حتی اگر آزمونی هم برای استخدام برگزار میشود، باید سالهای سابقه کار معلمان از محدودیت سنی کسر شود و یا آزمون درون سازمانی با شرایط عادلانه برگزار شود.
شهریه مدارس غیرانتفاعی صرف چه کاری میشود؟
مدارس غیرانتفاعی در راستای تحقق عدالت آموزشی و رفع کمبود فضاهای آموزشی با کمک گرفتن از بخش خصوصی ایجاد شدند اما امروز با دریافت شهریههای بسیار بیش از آنکه به عدالت آموزشی کمک کنند، به اختلاف طبقاتی دامن زدهاند. هر دانشاموزی که پول بیشتر پرداخت کند میتواند امکانات آموزشی بهتری هم داشته باشد و این در تضاد با هدف آموزش رایگان و عادلانه برای همه است که در فصول مختلف قانون اساسی به آن اشاره شده است. از این گذشته گلایههای معلمان از حقوق دریافتی با شهریههای دریافتی این مدارس همخوانی ندارد. این میزان شهریه اگر صرف معلم که نیروی اصلی و ستونهای پابرجا ماندن این مدارس است، نمیشود پس در کجا صرف میشود؟ حمایت از معلم رکن مهمی در جامعه اسلامی است چراکه معلمی در دین ما جایگاه و منزلت بالایی دارد و شغل انبیا است. معلم انسانساز است و آیندهسازان کشور را تربیت میکند پس توجه به معیشت و منزلت او از کارهای بنیادینی است که ثمرههای آن در آینده نظام اسلامی عدالتمحور نتیجه خواهد داد.
انتهای پیام/
نظر شما