عدالت در سلامت اولویت وزیر بهداشت جدید باشد

حسینعلی شهریاری معتقد است که اجرای قانون برنامه سلامت که شامل پزشک خانواده، نظام ارجاع و اجرای راهنمای بالینی می‌شود، باید از اولویت‌های وزیر بهداشت دولت جدید در راستای تحقق عدالت در سلامت باشد.

حسینعلی شهریاری؛ رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز از شاخصه‌های یک وزیر بهداشت کارآمد گفت: اولویت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برای رای دادن به کسی که می‌خواهد وزیر بهداشت و درمان شود این است که فرد معرفی شده شناخت کافی از حوزه بهداشت و درمان داشته باشد. وجود سابقه اجرایی در این زمینه حتما نیاز است. به ویژه درخصوص موضوع بهداشت وزیر باید فردی باشد که اطلاعات و احتمام بیشتری نسبت به مباحث حوزه بهداشت داشته باشد.

هیچ کدام از وزرا تاکنون توجه جدی به اجرای قانون برنامه نداشتند

شهریاری احتمام وزیر جدید در اجرای قانون برنامه سلامت را از نکات مهم در انتخاب وزیر دانست و عنوان کرد: چندین دوره است که ما قانون برنامه را تصویب می‌کنیم اما هیچ کدام از وزرا توجه جدی به این قانون نداشتند البته در یک سال و نیم اخیر که تمام گرفتاری وزارت‌خانه موضوع کرونا بود، فرصت پرداختن به این قانون را نداشتند. امیدواریم همین‌طور که بیماری در حال کنترل شدن است، وزارت‌خانه نسبت به اجرای قانون برنامه احتمام جدی داشته باشد.

او افزود:  به‌ویژه اگر بخواهیم عدالت در سلامت را اجرا کنیم هیچ راهی جز پرداختن به قانون برنامه یعنی پزشک خانواده، سیستم ارجاع، اجرای راهنماهای بالینی، خرید خدمت خدمات حوزه سلامت، پرونده الکترونیک سلامت، احتمام به اجرای طب سنتی، توسعه تولید دارو و شاخصه‌های دیگر نداریم. متاسفانه ما چندین سال در این زمینه‌ها کار جدی نکردیم. وزیر انتخابی باید با توجه به کارهایی که پس از پیروزی انقلاب در حوزه سلامت و پزشکی اجتماعی انجام شد و نظر مقام معظم رهبری نسبت به اجرای سیستم شبکه (خانه‌های بهداشت) در نظام سلامت توجه جدی داشته باشد. اگر کسی معرفی شود که ما احساس کنیم توان این کارها را ندارد، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌تواند نظر خود را به رییس جمهور منتقل کند.

وزیر بهداشت جدید پیشگیری را مقدم بر درمان بداند

رییس کمیسیون بهداشت مجلس در پایان معتقد است که توجه به مساله پیشگیری و مقدم شمردن آن نسبت به درمان از مهم‌ترین ویژگی‌های یک وزیر کارآمد است. او تاکید کرد: مهم‌ترین مساله توجه به امر پیشگیری است یعنی اگر وزیری روی کار بیاید که به این موضوع توجه نکند ما در درمان هم موفق نخواهیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1100397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =