عمدی بودن بخشی از آتش‌سوزی‌ جنگل‌های زاگرس؛ نهادهای امنیتی به موضوع ورود کنند

محسن علیزاده نماینده مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که بخشی از آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس عمدی است و کمک گرفتن از گروه‌های مردم نهاد می‌تواند در کنترل آتش موثر باشد.

یک سالی می‌شود که جنگل‌های بلوط زاگرس که سرمایه ملی هستند در آتش‌های سریالی و ادامه‌دار می‌سوزند. این آتش‌سوزی‌ها خسارت‌های بسیاری وارد کرده که تبعات آن دامن کشور و مردم را می‌گیرد. محسن علیزاده؛ نماینده مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که مجلس چه برنامه‌ای برای صیانت از این میراث ملی دارد، گفت: کمکی که مجلس می‌تواند در این خصوص انجام دهد این است که پیشنهاد دولت در خصوص تامین اعتبارات لازم برای حفظ و صیانت از این جنگل‌ها را بپذیرد البته این اتفاق در ادوار گذشته هم انجام شده بود و در بودجه ۱۴۰۰ هم لحاظ شده است که عدد کمی هم نیست.


او افزود: قطع به یقین توسط دولت این نیازسنجی‌ها انجام شده است و مجلس هم احساس ضرورت کرده که عددی را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی به ویژه سازمان منابع طبیعی و مراتع که مجری این موضوع است قرار داده شود تا بتوانند از جنگل‌ها صیانت کنند. در سال‌های گذشته باید با حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع توجه می‌شد و از گروه‌های مردم نهاد که دوستدار محیط‌زیست هستند و بخش عمده‌ای از مراقبت از جنگل‌ها بر عهده این گروه‌ها قرار دارد کمک گرفته می‌شد. این گروه‌ها باید ساماندهی می‌شدند تا در صورت لزوم با کمک آن‌ها بتوان جلوی اتفاقات تلخ را گرفت.

بودجه ده میلیاردی برای صیانت از جنگل‌ها
نماینده مردم فارس اظهار داشت: ما در بودجه ۱۴۰۰ چند ردیف بودجه‌ای تحت عنوان برنامه احیا و توسعه جنگل‌های کشور، حفاظت از جنگل‌های شمال کشور با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان، صیانت از جنگل‌های زاگرس، صیانت از جنگل‌های ارسباران، صیانت از جنگل‌های ساحلی، کمک به احیای مراتع کشور وجود دارد که تمام این ردیف بودجه‌ها باید در راستای جلوگیری از این جنگل‌سوزی‌ها هزینه شوند. این اعتبارات از شش میلیارد تا ۱۰ میلیارد هستند.

کمبود تجهیزات مقابله با آتش
او افزود: در ابتدا باید گروه‌های مردم نهاد ساماندهی شوند.‌جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی باید بالگردهای برای این منظور در نظر بگیرند و باید بالگردهایی با امکان هلی برد نیرو وجود داشته باشند. امکانات مقابله باید افزایش پیدا کند اما متاسفانه ادارات منابع طبیعی استان از داشتن حداقل امکانات برای مقابله با آتش محروم هستند. فکر نمی‌کنم که هیچ کدام از استان‌های ما مجهز به بالگرد امدادرسان باشد که به طور خاص برای هلی برد نیرو استفاده شود. این‌ها یکی از مشکلاتی هستند که باید در سازمان منابع طبیعی به آن‌ها رسیدگی شود.

علیزاده معتقد است که صیانت از جنگل‌های منطقه باید برعهده مردم منطقه گذاشته شود. او در این خصوص توضیح داد: شاید یکی از مهم ترین کارها این باشد که یک بار برای همیشه وزارت جهاد کشاورزی و دولت بهره‌برداری و حفظ و صیانت از جنگل‌ها را بر عهده مردم بگذارد. یعنی گروه‌هایی که تا امروز تحت عنوان مرتعداری فعالیت می‌کردند، این کار را انجام دهند. جنگل‌های ما غنی از گیاهان دارویی هستند و حفظ و صیانت از آن‌ها باید بر عهده مردم گذاشته شود. مطمئنم مردم بهتر از دولت می‌توانند از این جنگل‌ها مراقبت کنند.

او تاکید کرد: با آتش‌سوزی در جنگل‌ها ریه‌های زمین را از دست می‌دهیم و اگر ریه‌های زمین از دست رود قلب زمین ‏ می‌ایستد. شاید کسی به این موضوع توجه نکرده باشد که جنگل‌ها یکی از عوامل وجود باران هستند و با از دست دادن آن‌ها بارش‌های ما هم کاهش پیدا می‌کند و متاسفانه هیچ چیزی برای آیندگان باقی نخواهیم گذاشت. اینها از مواردی هستند که باید به آن توجه شود اما متاسفانه در بین مسئولین ما عزم جدی برای این کار وجود ندارد.


نماینده مردم استان فارس با اشاره به دلیل ایجاد آتش‌سوزی‌ها عنوان کرد: آهنگ گرمای هوا باعث این آتش‌سوزی‌ها می‌شود. بخشی از آن هم به دلیل سهل انگاری برخی از مردم است. بخش کوچکی از آنها هم عامدانه ایجاد می‌شوند و آن هم به دلیل اختلافات محلی در منطقه است. اقوام یک روستا به دلیل این که احساس مالکیت می‌کنند و اداره منابع طبیعی هم اجازه بهره‌برداری از جنگل‌ها را به آن‌ها نمی‌دهد، جنگل‌ها را آتش می‌زنند. به نظر من کسانی که در دل آن طبیعت زندگی می‌کنند می‌توانند در شبانه روز نگهبانی بدهند و اگر بهره برداری و مالکیت منطقه را بر عهده مردم بگذارند خودشان بهترین محافظان خواهند بود.

از این نماینده پرسیدیم که مردم محلی معتقدند بیشتر آتش‌سوزی‌ها عمدی است و از نهادهای امنیتی درخواست ورود به موضوع را دارند که پاسخ داد: نمی‌توانیم بگوییم بیشتر این آتش‌سوزی‌ها عمدی است. بخشی از این‌ها عمدی است و لازم است دستگاه‌های امنیتی به موضوع ورود کنند. در چند روز اخیر آتش سوزی‌هایی شکل گرفت که نشانه‌هایی از عامدانه بودن در آن‌ها وجود داشت که دلیل آن اختلافات میان مردم و دولت است که احساس مالکیت می‌کنند چون سال‌ها در آن طبیعت زندگی و امرار معاش کرده‌اند و دولت آن‌ها را از حقی که سالیان سال برایشان ایجاد شده محروم می‌کند. اگر ما به خود مردم اطمینان کنیم و از گروه‌های مردم نهاد و دوستداران طبیعت بخواهیم آن‌ها را توجیه کنند، کمتر شاهد این اتفاقات تلخ خواهیم بود اما برای اینکه بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن جلوی اتفاق را بگیریم لازم است که امکانات لازم برای مقابله با این موضوع از جمله بالگرد را داشته باشیم.

کد خبر: 1102921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =