کتب درسی باید در راستای مهارت‌آموزی و رشد تفکر باشند / بی‌توجهی به ویژگی‌های نسل جدید در برنامه آموزشی

کارشناس و تعلیم و تربیت بیان کرد: نسل جدید دسترسی گسترده‌ای به اطلاعات دارند و تفاوت‌های بسیاری با نسل قبلی دارند اما ما به این مسائل توجه نکرده‌ایم به همین واسطه با نسلی مواجه هستیم که با باورها، اعتقادات و خطوط قرمز کشور زاویه‌های جدی دارند.

سحر بیات کارشناس تعلیم و تربین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص ویژگی‌های کتب درسی کارآمد، گفت: در کشورهای پیشرو غالبا کتب درسی متمرکز نیستند و آموزش براساس برنامه درسی است که برای هر درس و متناسب با سن دانش‌آموزان نوشته می‌شود. در واقع سرفصل‌ها مشخص می‌شوند و تولید و انتخاب محتوا برعهده معلم است. معلم سر کلاس درس تلاش می‌کند که بهترین محتوا را برای دانش‌آموزان انتخاب یا تولید کند.

بیشتر بخوانید:

شعار بی‌مصرف تقویت مدارس دولتی

وی افزود: محتوای انتخابی معلم هم باید از سند بالادستی که برنامه درسی است بر اساس رشد تفکر و سن کودک پیروی کند. متخصصان باید نظر بدهند که چقدر کتب درسی ما متناسب با سن دانش‌آموز و در راستای رشد مهارت تفکر در او طراحی شده‌اند؟

بیات عنوان کرد: شاخص دیگری که باید در تدوین کتب درسی در نظر بگیریم این است که این برنامه درسی تا چه حد دانش‌آموز محور است. یعنی کتب درسی باید طوری باشد که دانش‌آموز خود در آموزش دخیل باشد. در طی این سال‌ها تغییرات خوبی در حوزه کتب علوم و ریاضی انجام شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه‌ای که دانش‌آموز در طی فرآیند اکتشاف به یادگیری برسد، فاصله داریم.

وی ادامه داد: در برخی موارد افرادی از بیرون آموزش و پرورش محتوا را بدون اینکه کار کارشناسی و علمی صورت بگیرد، در حال تحمیل مطالب هستند.

کارشناس و تعلیم و تربیت بیان کرد: از جهتی در برخی علوم تئوری باید تغییرات نسلی در نظر گرفته شود و محتوا متناسب با نیاز نسل جدید تدوین شود. نسل جدید دسترسی گسترده‌ای به اطلاعات دارند و تفاوت‌های بسیاری با نسل قبلی دارند اما ما به این مسائل توجه نکرده‌ایم به همین واسطه با نسلی مواجه هستیم که با باورها، اعتقادات و خطوط قرمز کشور زاویه‌های جدی دارند.

وی اضافه کرد: در فرآیند مدرسه‌داری و نظام آموزشی باید برای هر قدمی که برمی‌داریم، فکر کنیم و از خودمان بپرسیم که این کار چه فایده‌ای برای دانش‌آموز دارد؟ تمرکز دنیا بر این است که انسان‌هایی تربیت کند که مهارت‌محور هستند و دانش اجتماعی برای زندگی را آموخته‌اند. در حقیقت باید پیش از انجام کاری تحقیق کنیم و بعد از آن هم نتیجه را بررسی کنیم اما ما برای دانش‌آموز کار نمی‌کنیم و صرفا به دنبال رسیدن نتیجه‌های موقت و ارائه آمار هستیم. درحقیقت باید تاثیر بلندمدت تصمیمات مورد بررسی قرار گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =