۵ روشی که مردم بومی از محیط زیست‌مان محافظت می‌کنند

افراد بومی و جوامع محلی یک سوم سطح زمین را تحت مراقبت خود دارند و جالب اینکه حال این بخش‌های زمین از نظر زیست محیطی بهتر از جاهای دیگر است. مردم بومی چطور از زمین مراقبت می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ امروز، نهم اوت، روز جهانی بومیان جهان توسط سازمان ملل متحد، فرصتی برای تأمل در زندگی و مشارکت‌ ۴۷۶ میلیون بومی است که در ۹۰ کشور جهان زندگی می‌کنند.

به گفته سازمان ملل، مردم بومی با وجودی که وارثان شیوه‌های منحصر به‌فرد زندگی هستند، مدت‌هاست که از تبعیض‌ رنج می‌برند. اما با وجود تمام این ظلم و ستم‌ها، افراد بومی چنان در هماهنگی با طبیعت زندگی می‌کنند که قابل قدردانی است.

اگرچه افراد بومی کمتر از ۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، از ۸۰ درصد از تنوع زیستی باقیمانده زمین محافظت می‌کنند. به نظر شما این افراد با چه روش‌هایی از سیاره ما محافظت می‌کنند؟

 ۱- حفظ و نگهداری دانش

مردم بومی بینش خاص و منحصر به‌فردی در مورد نحوه حفظ و محافظت از محیط زیست دارند. این بینش و دانش به معنای واقعی کلمه هزاران سال نسل به نسل منتقل شده و عمیقا در فرهنگ آنها جا افتاده است. کارشناسان معتقدند که بقای جوامع بومی آن هم در محیط‌هایی که اغلب برای زندگی چالش‌برانگیزند، دلیلی است بر ارزش دانش آنها برای کمک به سایر نقاط جهان به ویژه در مقابله با بحران آب‌ و هوا.

صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی سازمان ملل متحد (IFAD) این دانش را اینگونه بیان می‌کند: پویایی ذاتی سیستم‌های دانش مردم بومی در قلب توانایی آنها برای تعدیل و اصلاح اقدامات خود در پاسخ به تغییرات محیطی نهفته است.

۲- غذا برای همه

مردم بومی در تولید مواد غذایی در مقیاس کوچک متخصص هستند. از این رو صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی سازمان ملل متحد (IFAD)  معتقد است که بقیه جهان می‌توانند از رویکرد آنها در جهانی که سیستم‌های غذایی جهانی شده در معرض خطر جنگ و کووید ۱۹ قرار گرفته‌اند، چیزهای زیادی بیاموزند.

در گزارش مجمع جهانی اقتصاد آمده است که موفقیت مردم بومی در تولید غذای سالم و در عین حال حفاظت از محیط‌زیست طبیعی‌شان به نفع کل جهان است. حفظ تنوع زیستی برای تضمین عرضه پایدار مواد غذایی و همچنین محافظت در برابر آلودگی، سیل و خرابی آب و هوا ضروری است.

با این حال، کشاورزان در مقیاس کوچک به ویژه در برابر اثرات بحران آب و هوا آسیب‌پذیر هستند، به همین دلیل است که IFAD در ابتکار «غذای آهسته» سرمایه‌گذاری کرده است که به خرده مالکان کمک می‌کند تا تولید را افزایش دهند و محصولات خود را برای مخاطبان وسیع‌تری عرضه کنند.

غذای آهسته یا Slow Food عنوان جنبشی است که از سال ۱۹۸۶ در اروپا آغاز شده و در مقابل غذای سریع یا همان فست فود قرار گرفته‌ است. این نهضت در ایتالیا و در ابتدا برای مقاومت در برابر افتتاح شعبه مک‌دونالد در این کشور آغاز شده است. سازمان غذای آهسته غذاهای محلی و آشپزی سنتی را تبلیغ و تلاش می‌کند غذاهای سنتی و منطقه‌ای را حفظ کند و کشاورزی گیاهان، دانه‌ها و دام‌های مشخصه اکوسیستم محلی را تشویق کند. کسب‌وکارهای کوچک محلی و غذاهای پایدار را ترویج می‌کند. همچنین به جای کمیت، بر کیفیت غذا تمرکز دارد.

۳- افزایش تنوع زیستی

مردم بومی از 80 درصد از تنوع زیستی باقیمانده زمین محافظت می‌کنند. همچنین نزدیک به نیمی از پستانداران در معرض خطر انقراض جهان در زمین‌هایی زندگی می‌کنند که متعلق به بومیان است و از آنها محافظت می‌شود. در گزارش مجمع جهانی اقتصاد آمده است که در بسیاری از کشورها، غنای حیات جانوری و گیاهی موجود در زمین‌های بومیان با ذخایر حفاظت شده طبیعی قابل مقایسه است.

مردم بومی نقش کلیدی در حفاظت از جنگل‌های زمین نیز دارند. پژوهشی که برای انجمن جنگل‌ها برای آب و هوا در سال ۲۰۲۲ انجام شد، نشان داد که نرخ جنگل‌زدایی در مناطق ساکن بومیان سه تا چهار برابر کمتر از زمین‌های همسایه است.

کارشناسان می‌گویند: مردم بومی در سطح جهان، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تن کربن ذخیره شده در بالا و زیر زمین را مدیریت می‌کنند که برابر با بیش از ۳۰ سال انتشار جهانی است و می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای طرح‌های کربن‌زدایی در جهان باشد.

۴- متولیان زمین

مؤسسه منابع جهانی (WRI) تخمین می‌زند که نیمی از زمین‌های جهان در اختیار مردم بومی و سایر جوامع محلی است. و این فقط مردم بومی جهان نیستند که سود می‌برند؛ بلکه ۲/۵ میلیارد نفر برای امرار معاش خود به این سرزمین‌ها وابسته هستند.

فاون شارپ، رئیس کنگره ملی سرخپوستان آمریکا، در سخنرانی در داووس ۲۰۲۳، گفت: ما هیچ حاشیه خطایی در مقابله با بحران آب و هوا نداریم و مهم‌ترین چیزی که مردم می‌توانند از بومیان آمریکا بیاموزند این است که ارتباط معنوی ما با سرزمین‌هایمان، ارتباط معنوی ما با خالقمان است.

مردم بومی در خط مقدم مبارزه با بهره‌برداری غیرقانونی از زمین‌هایی هستند که اشغال کرده‌اند، حتی در جایی که حمایت‌های دولتی وجود دارد. مؤسسه منابع جهانی می‌گوید که در جنگل‌های بارانی آمازون گشت‌های بومی با موفقیت قطع درختان غیرقانونی را متوقف کرده‌اند.

در سورینام، مردم بومی ابتکار عمل را به دست گرفتند تا ۷/۲ میلیون هکتار از جنگل‌های بارانی را به عنوان کریدور حفاظتی بومی جنوب سورینام اعلام کنند و به عنوان محیط‌بان برای اطمینان از حفاظت از آن عمل کنند. دولت متعاقباً با به رسمیت شناختن اعلامیه آنها به کریدور وضعیت رسمی داد.

۵- انجام اقدامات اقلیمی

فقط با دنبال کردن روش‌های سنتی کشت، مردم بومی برای کاهش انتشار کربن که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود، اقدام می‌کنند. در گزارش دانش بومی مجمع جهانی اقتصاد آمده است که معرفی مجدد جنگل‌سوزی کنترل شده سنتی توسط بومیان استرالیای شمالی حجم آتش‌سوزی‌های منتشرکننده کربن را به نصف کاهش داده است.

در فوریه ۲۰۲۳، مردم بومی از سراسر جهان در انجمن مردم بومی گرد هم آمدند تا راه‌هایی را برای گسترش دانش خود در مورد چگونگی ترویج روش‌های پایدار زندگی و کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار دهند.

آنها با هشدار به اینکه مردم بومی به ویژه تحت تأثیر تأثیرات تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند، از دولت‌ها خواستند تا اطمینان حاصل کنند که مردم بومی را در بحث‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در مورد اقدامات برای مقابله با وضعیت اضطراری آب و هوا مشارکت دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =