آسیب فاجعه‌بار به آموزش عالی اسرائیل در یک سال گذشته/ تعداد دانشجویان بین‌الملل ۵۰ درصد کم شده است

جنگ غزه در یک سال گذشته آسیب‌های فاجعه‌بار برای آموزش عالی اسرائیل ایجاد کرده است. به طوری که تعداد دانشجویان بین‌الملل را به نصف کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحقیقات علمی و دانشگاه رژیم صهیونیستی پس از حمله به غزه و در طول یکسال گذشته دچار رکود شدید شده است. رهبران آموزشی در اسرائیل از آسیب «فاجعه بار» به آموزش عالی به دلیل خروج دانشگاهیان و دانشجویان خارج از کشور می‌ترسند.

در گزارشی که اخیرا از سوی تایمز منتشر شد، آمده است که تحقیقات در دانشگاه‌های اسرائیل به دنبال فروپاشی همکاری‌های بین‌المللی و مهاجرت کارکنان و دانشجویان خارج از کشور، یک سال از آغاز درگیری این کشور با حماس در غزه، با آسیب‌های «فاجعه‌بار» مواجه شده است.

میکال بار آشر سیگال معاون مشارکت جهانی در دانشگاه بن گوریون نقب اسرائیل در این زمینه خاطرنشان کرد که جذب دانشجوی بین‌المللی موسسه وی برای سال تحصیلی آینده نسبت به سال‌های گذشته کمتر از نصف شده است. این مسئول دانشگاهی افزود: ما نمی توانیم تنها بر پایه دانشجویان اسرائیلی استوار باشیم. اگر علم با علم بین‌المللی مرتبط نباشد، اگر در گفتگو و همکاری با دانش پژوهان و دانشجویان در سراسر جهان نباشید، علم نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

دانشگاه‌های اسرائیل به دلیل انتقام‌جویی اسرائیل از حماس در غزه که منجر به کشته شدن بیش از 41 هزار فلسطینی شده، مورد خشم بین‌المللی قرار گرفته‌اند. چرا که همه دانشگاه‌های غزه ویران شده‌اند.

کارشناسان معتقدند که تحریم‌های آکادمیک در دانشگاه‌های اسرائیل - اعم از رسمی و غیر رسمی - مانع پیشرفت حرفه‌ای دانش پژوهان اولیه شده است.

سیگال بر این باور است که این موضوع واقعاً به علم و امکان ایجاد شغل برای دانشمندان جوان آسیب می‌رساند. اگر کمک‌های مالی کاهش پیدا کنند، اگر تحقیقات و انتشارات مشترک کاهش پیدا کنند، اگر تعداد فوق‌دکتری‌هایی که در خارج از کشور شغل پیدا می‌کنند کاهش پیدا کند، اگر تعداد دانشجویانی که وارد می‌شوند یا به خارج فرستاده می‌شوند کاهش پیدا کند... به اندازه ای است که به ما صدمه بزند و تا حدی اساساً کل زمینه‌ها را حذف کند یا تأثیر ما را در جهان از بین ببرد.»

فرار مغزها در اسرائیل

اسرائیل پیش از حملات ۷ اکتبر حماس، پس از اصلاحات گسترده در سیستم قضایی که توسط دولت بنیامین نتانیاهو انجام شد و منجر به اعتصاب بسیاری از کارکنان دانشگاه در سال گذشته شد، شاهد "فرار مغزها" بود.

کارشناسان بر این باورند که اگر دولت به مسیر کنونی خود ادامه دهد، شاهد منزوی کردن دانشمندان اسرائیلی در صحنه بین المللی خواهیم بود. همچنین شاهد خصومت بسیار بیشتری علیه دانشمندان، علیه کنفرانس‌هایی در اسرائیل، علیه دعوت از پست‌دکترها و محققان برای همکاری در خارج خواهیم بود. از آنجایی که علم جهانی است و مبتنی بر همکاری است، این خبر بسیار بدی برای علم اسرائیل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243824

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =