اقدام خلاف قانون معاونت آموزشی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ابطال شد

دیوان عدالت اداری حکم به ابطال نامه معاون آموزشی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در مورد تشکیل کارگروه با هدف تطبیق وضعیت به عضو هیئت علمی در رشته‌های علوم انسانی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، معاون آموزشی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای شهریور ماه 1400 در نامه‌ای، شرایط تبدیل وضعیت اعضای غیرهیئت علمی به هیئت علمی را اعلام کرده است. این نامه مورد شکایت قرار گرفته و به دیوان عدالت اداری ارجاع شد.

در این شکایت آمده است که وضع این شرایط خارج از حدود اختیارات و تکالیف طرف شکایت است. همچنین اعطای امتیاز برای تطبیق وضعیت مخالف اصل سوم قانون اساسی و به معنای تبعیض ناروا است.

در نامه معاون آموزشی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خطاب به روسای واحدهای استانی و دانشکده‌ها درباره تطبیق وضعیت به عضو هیئت علمی رشته‌های علوم انسانی آمده است که تقاضای تطبیق وضعیت به عضو هیات علمی افراد واجد شرایط، در کارگروهی متشکل از نمایندگان معاونت های آموزشی و اداری و مالی دانشگاه بررسی شده و در صورت تأیید کارگروه مذکور، فهرست اسامی واجد شرایط برای تعیین تکلیف به هیات اجرایی تطبیق دانشگاه ارسال شود.

در ادامه این نامه شرایط لازم برای تطبیق وضعیت در رشته‌های علوم انسانی شامل موارد زیر است؛ کادر آموزشی موظف غیرهیات علمی (مدرس، دبیر یا هنرآموز) که در زمان تأسیس دانشگاه در پست‌های مذکور اشتغال داشته‌اند. متقاضیانی که قبل از اول فروردین ۱۳۹۰ به عنوان رییس یا معاون به دانشکده/آموزشکده انتقال یافته و در زمان انتقال، در پست‌های دبیر یا هنرآموز در آموزش و پرورش اشتغال داشته‌اند، مشمول این مصوبه می‌شوند. متقاضیان تطبیق باید تا تاریخ تصویب دستورالعمل اجرایی تطبیق کادر آموزشی (آبان ماه ۱۳۹۴)، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد باشند. متقاضیان تطبیق وضعیت در زمان ارایه درخواست، نباید شاغل باشند.

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در پاسخ به این شکایت، اظهار کرد که این شکایت مطابق قانون و مقررات نیست و تقاضای رد آن را داریم.

هیئت عمومی دیوان عدالت شهریورماه ۱۴۰۳ تشکیل شد و پس از بررسی این شکایت و پاسخ دانشگاه، حکم به ابطال نامه مذکور داد.

در این حکم آمده است که وظایف و اختیارات هیئت امنا در ماده ۷ قانون تشکیل هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده است. در این قانون تبصره‌ای مبنی بر تفویض برخی اختیارات به دیگر نهادها، ارکان، اشخاص یا کارگروه‌ها دیده نمی‌شود.

همچنین بر اساس وظایف معاونت آموزشی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در ۳۵ بند مشخص شده و این معاونت صلاحیت تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان معاونت‌های آموزشی و اداری و مالی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای بررسی و اظهارنظر درخصوص تقاضای تطبیق وضعیت به عضو هیئت علمی در رشته‌های علوم انسانی را ندارد.

به همین دلیل، نامه شهریورماه ۱۴۰۰ معاون آموزشی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای که براساس آن به تشکیل کارگروه گفته شده اقدام کرده است، در محدوده اختیارات این معاونت نبوده و ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =