حکم رهبری عام بوده و تک تک افراد جامعه را در بر می‌گیرد  / محور مقابله با اسرائیل، حزب الله است

استاد حوزه علمیه قم و کارشناس مذهبی با بیان اینکه حکم رهبر انقلاب، همه مسلمانان در سرتاسر جهان وظیفه را در بر می‌گیرد و بر این اساس همه باید در مقابل دشمن صهیونیست در کنار مردم لبنان بایستند، تاکید کرد: سیاستگذار نحوه مقابله حزب الله است و همه دولت‌های اسلامی باید تابع تشخیص حزب الله باشند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از حملات هوایی بی‌سابقه رژیم صهیونیستی به منطقه جنوب بیروت که شهادت سیدحسن نصرالله و همراهانش ایشان را به دنبال داشت، پیامی از سوی رهبر انقلاب صادر شد که در بخش پایانی آن آمده بود: «بر همه‌ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند». این بخش از اظهارات رهبر انقلاب که بیانگر صدور «حکم جهاد» از سوی ولی امر مسلمین جهان است، سوالاتی را در ذهن مومنین ایجاد کرد. حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم زرگر -استاد حوزه علمیه قم و کارشناس مذهبی- در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز به سوالاتی در این زمینه پاسخ دادند.

بیشتر بخوانید:

هماهنگی حزب الله لبنان، انصارالله یمن و حشد شعبی عراق رژیم صهیونیستی را با مشکل مواجه کرده است/ مقاومت قائم به فرد نیست

وی با اشاره به اینکه پیام مقام معظم رهبری حاوی یک جمله بسیار کلیدی بود، گفت: از این جمله به فتوای جهاد تعبیر شد و اگر بخواهیم بدانیم که جهاد در منظومه فکری ایشان به چه معناست، بر اساس تعریف ایشان: «جهاد یعنی تلاش برای هدفگیری دشمن و در هر زمان باید عرصه جهاد را به درستی تشخیص داد و مهم این است که تشخیص بدهیم در چه عرصه‌ای باید جهاد کنیم». این کارشناس مذهبی در ادامه به یک مثال از سوی رهبر انقلاب اشاره کرد که بر اساس آن، در شرایطی که دشمن یک فشار اقتصادی ایجاد کرده، کمک به اقتصاد مردم یک جهاد است.

زرگر با بیان اینکه بر اساس فرمایشات رهبری «هر تلاشی جهاد نیست» تصریح کرد: معیار تلاش برای هدفگیری دشمن با تشخیص درست است. وی در خصوص عینی بودن یا کفایی بودن حکم رهبری گفت: اگر فردی اطمینان داشته باشد که مثلا با کمک تعداد مشخصی از مومنین اسرائیل از بین خواهد رفت جهاد کفایی است اما حتی به فرض اینکه جهاد را کفایی بدانیم شامل همه می‌شود؛ زیرا کسی نمی‌تواند بگوید اگر من مشارکت نداشته باشم، بقیه مشارکت خواهند کرد.

این استاد حوزه علمیه در خصوص مخاطبان این پیام اظهار کرد: جمله رهبر انقلاب در اصطلاح علوم دینی جمله عام است و نه مطلق؛ اگر این جمله مطلق بود فراگیری و شمول آن کمتر بود اما چون جمله ایشان عام است و در جمله رهبری از واژه «همه مسلمانان» استفاده شده تک تک جامعه اسلامی را در بر می‌گیرد. بنابراین، همه مسلمانان در سرتاسر جهان وظیفه دارند طبق نظر رهبری جهاد کرده و در مقابل دشمن صهیونیست در کنار مردم لبنان بایستند.

وی با تاکید بر اینکه جهاد باید با تشخیص درست باشد، گفت: در صورت تشخیص غلط کار ما نه تنها جهاد نیست بلکه هر چقدر هم تلاش کنیم کار ما مصداق جهاد نیست. زرگر با بیان اینکه مطالبه خونخواهی باید باقی بماند، اظهار کرد: رهبر انقلاب در یک ملاقات فرمودند که به فرموده قرآن عقب نشینی به طور مطلق ناپسند است مگر اینکه در راستای اهداف نظامی باشد. وی افزود: اکنون هر اقدام نظامی ایران به معنای انتقام گرفتن برای خونخواهی جمعی از رهبران شیعه تلقی خواهد شد و نیروهای نظامی باید به این نکته فکر کنند که فرصت اقدام نظامی در قبال جنایات اسرائیل چقدر است و چه وظیفه‌ای دارند.

به گفته این کارشناس مذهبی، ممکن است ساده‌ترین راه که به ذهن برخی از افراد جامعه می‌رسد، رفتن به لبنان باشد اما قطعا این یک تشخیص سراسر خطاست؛ زیرا عرصه عمل نظامی در یک کشور خارجی بدون شناخت و داشتن مهارت کامل صرفا موجب زحمت، اخلال و هزینه دادن‌های بی‌فایده است. لذا این امر بر عهده نیروی نظامی مستقر در لبنان یعنی حزب الله است که تشخیص بدهد چه نیروی نظامی برای کمک نیاز دارد و به همیل دلیل در پیام رهبری تاکید شده بود که محور مقابله با اسرائیل، حزب الله است.

از نظر این استاد حوزه علمیه، حتی ممکن است برخی نیروهای نظامی که قبلا تجربه شرکت در جنگ‌های منطقه را داشته‌اند، در جنگ کنونی مفید نباشند؛ مگر اینکه نیروی متخصص حاضر در صحنه -یعنی حزب الله- تشخیص دهد که مثلا به این تعداد نیرو نیاز دارد که آن زمان وظیقه نیروهای محور مقاومت حمایت از حزب الله است. و افزود: اگرچه اکنون رفتن به لنان یک کار خطا باشد، اما ثبت نام برای اعزام کار خطایی نیست و به عنوان یک حرکت اجتماعی و بیعت با نائب امام زمان و اعلام آمادگی تلقی می‌شود و در عین حال به جامعه بین المللی نشان می‌دهد که ما دلبسته دنیا نیستیم.

زرگر با اشاره به اینکه در عصر کنونی همه افراد در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، گفت: ما می‌توانیم به تناسب هر شبکه اجتماعی در آنجا تاثیرگذاری کرد و اگر درست تشخیص دهیم و عمل کنیم خود مصداق جهاد است. وی در خصوص نقش دولت‌های اسلامی نیز اظهار کرد: برخی دولت‌های اسلامی کاملا منفعل هستند و حتی در برخی از آنها با اسرائیل همراه هستند. به اعتقاد این کارشناس مذهبی، در ایران هم که کشور علیرغم فشارهای اقتصادی در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده است، هر دولتمرد وظیفه دارد به هر شکل ممکن از حزب الله لبنان حمایت کند.

وی تاکید کرد: فرموده رهبر مبنی بر اینکه «به حزب الله کمک کنید تا با اسرائیل مبارزه کند» یعنی سیاستگذار نحوه مقابله حزب الله است و به همین دلیل همه دولت‌های اسلامی اعم از ایران، عراق، سوریه و یمن تابع تشخیص حزب الله باشند و اگر این گروه از یکی از کشورهای اسلامی بخواهد در جنگ مشارکت نظامی داشته باشد، هیچ دولتمردی نمی‌تواند بگوید که درخواست حزب الله با فلان منفعت اقتصادی در تضاد است و نمی‌توان آن را اجرا کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =