مشارکت ۲۹هزار دانشجو و ۸ هزار استاد در کرسی‌های آزاد اندیشی/ تیم‌های دانشگاه آزادی‌ از دولتی‌ها سبقت گرفتند

 مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد با بیان اینکه ۲۹ هزار دانشجو در چهارمین دوره رقابت‌های سراسری کرسی‌های آزاداندیشی با یکدیگر به رقابت پرداختند، گفت: ۸ هزار عضو هیئت علمی نیز به عنوان استاد راهنما در این رقابت‌ها حضور داشتند.

حمید مهدیون مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره برگزاری چهارمین دوره از رقابت‌های سراسری کرسی‌های آزاد اندیشی اظهار کرد: دانشگاه آزاد تجربه برگزاری سه دوره موفق رقابت‌های کرس‌های آزاد اندیشی را دارد. به عبارت دیگر، دانشگاه پس از کسب این موفقیت، متولی اصلی برگزار چهارمین دوره این رویدادها است.

بیشتر بخوانید:

دولت وفاق ملی شرایط شکل گیری آزاداندیشی در دانشگاه را ایجاد کند

وی با بیان اینکه چهارمین دوره از رقابت‌های سراسری کرسی‌های آزاداندیشی با دوره‌های گذشته تفاوت دارد، گفت: چهارمین دوره به میزبانی و دبیرخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی است ولی امسال نیز دانشگاه‌های سراسری ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های علوم پزشکی ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند. البته نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز در این رویداد، همکاری مناسبی داشت.

مهدیون عنوان کرد: ۷ هزار ۲۴۶ تیم در اولین دوره رقابت‌های سراسری کرسی‌های آزاداندیشی شرکت کردند. همچنین حدود ۲۹ هزار دانشجو در این رویداد با یکدیگر به رقابت پرداختند. داشتن استاد راهنما برای هر تیم یکی از الزامات این رقابت‌ها است. بنابراین حدود ۸ هزار عضو هیئت علمی به عنوان استاد راهنما نیز با ما همکاری کردند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره مراحل رقابت‌های کرسی‌های اندیشی عنوان کرد: تیم‌های حاضر در رویداد، در مرحله نخست در دانشگاه‌های خودشان به رقابت پرداختند. سپس در استان‌های محل تحصیل با یکدیگر رقابت کردند. در نهایت به صورت مجازی در مرحله کشوری حاضر شدند. دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب میزبان مرحله پایانی است.

استقبال دانشجویان از موضوعات فرهنگی و اجتماعی

وی اضافه کرد: چهارمین دوره رقابت‌های کرسی‌های آزاد اندیشی در ۶ محور برگزار شد که شامل محورهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سلامت و هنر رو معماری است. از هر محور، ۱۶ تیم برای حضور در مرحله پایانی انتخاب شدند. به عبارت دیگر ۹۶ تیم برای کسب مقام اولی رقابت کردند.

مهدیون بیان کرد: دوره سراسری یا پایانی چهارمین دوره رقابت‌های کرسی‌های آزاد اندیشی از ۱۹ مهرماه آغاز شده و تا ۲۹ مهرماه ادامه دارد. چهار تیم در هر محور رتبه‌های اول تا چهارم را کسب می‌کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره موضوعات مورد استقبال دانشجویان برای رقابت با سایر تیم‌ها مطرح کرد: موضوعات مرتبط با محورهای اجتماعی و فرهنگی بالاترین آمار ثبت نام تیم‌های دانشجویی را به خود اختصاص داده است. سپس موضوعات سیاسی و اقتصادی بیشترین آمار را داشتند.

وی افزود: سطح مباحثات بین دانشجویان در این دوره از رقابت‌ها بالا بود. در واقع به گفته بسیاری از اعضای هیئت داوران، این رویداد بسیار علمی و تخصصی برگزار شد.

مهدیون با بیان اینکه همخوانی بین تخصص اعضای هیئت داوران با موضوعات کرسی‌ها علت اصلی انتخاب اعضای داوران است. به عنوان مثال برای کرسی‌های سیاسی از اساتید علوم سیاسی دعوت به همکاری کرده‌ایم. همچنین اساتید حاضر در این رقابت‌ها رتبه علمی بالایی دارند.

این مسئول ادامه داد: رعایت عدالت و انصاف جزء اصول اولیه برگزاری چهارمین دوره رقابت‌های کرسی‌های آزاداندیشی است. ترویج فرهنگ گفت‌وگو و تفکر و تحمل نظرات مخالف و کسب مهارت اغناگری با پشتوانه علمی از اهداف اصلی و بلند مدت این رقابت‌ها هستند.

وی مطرح کرد: تعداد تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این رویداد نسبت به سایر تیم‌های دانشگاه‌های دولتی و علوم پزشکی بیشتر است.

رقابت‌های کرسی‌ آزاداندیشی آسیب‌شناسی می‌شود

مهدیون مطرح کرد: دانشگاه آزاداسلامی به صورت مستقر برای بهبود رقابت‌های سراسری کرسی‌های آزاداندیشی فعالیت می‌کند. در این راستا بعد از پایان رقابت‌ها، جلسه‌ای آسیب شناسی و تحلیل ابعاد مختلف با حضور هیئت داوران و دبیرخانه اجرایی بررسی برگزار خواهد شد. علاوه بر آن، ما هر سال تلاش کردیم نقاط قوت را افزایش و نقاط ضعف را کاهش دهیم. البته در این مسیر اجرایی این رویداد، ضعف‌هایی وجود دارد که ما برای رفع آنها تلاش می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با ذکر مثالی ادامه داد: در دوره‌های گذشته رقابت‌های کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویان فقط می‌توانستند گزاره‌های از پیش تعیین شده را انتخاب کنند. گزاره‌هایی مانند رابطه با آمریکا، حجاب و غیره... مثلا تیم‌ها در گزاره ارتباط با آمریکا فقط می‌توانستند، موافق یا مخالف باشند.

وی اضافه کرد: دانشگاه آزاداسلامی برای رعایت آزادی عمل دانشجویان و پرورش تفکر و انجام پژوهش؛ امسال به جای گزاره، کلید واژه تعریف شده است. به عنوان مثال به جای گزاره رابطه با آمریکا، کلید واژه آمریکا تعریف شده است. این موضوع قدرت استدلال دانشجویان عضو یک گروه و قدرت نقد نظرات سایر دانشجویان و گروه‌ها را تقویت می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =