تحول نظام اداری دانشگاه آزاد/ تمامی خدمات دانشجویی الکترونیک می‌شوند

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد با اشاره به تحول نظام اداری، مکاتبات و ارجاع این دانشگاه گفت: تمام کارکنان، اساتید و دانشجویان دارای پست الکترونیکی می‌شود که درخواست‌های خود را از این طریق با همیار مربوط در میان می‌گذارند.

داریوش جاوید معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات این معاونت برای تحولات سیستم اداری دانشگاه اظهار کرد: ۳ محور تحول اداری، نظام مکاتبات و نظام ارجاعات جزء اولویت‌ها و دستور کار معاونت مدیریت و منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی است.

بیشتر بخوانید:

شرایط همیار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد/ بهره‌مندی همیاران دانشجو از تخفیف شهریه در تمام مقاطع تحصیلی

وی ادامه داد: تحول اداری در کشور و دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند بازنگری جدی است باید تمام سازمان‌های دولتی و غیردولتی بازنگری در ساختار را داشته باشند. اهداف متعدد و متنوعی نیز در این ساختار مد نظر است. ساختارهای اداری فعلی پیچیده است. به عنوان مثال اگر قرار باشد یک نامه از یک کارشناس در واحد دانشگاهی به دست یک کارشناس در سازمان مرکزی ارسال شود، فرآینده بسیار پیچیده، طولانی و زمان بر است.

جاوید افزود: مسطح کردن(فلت کردن) مهمترین هدف در تحول اداری است. به این معنا که تمام فرآیندها و کارها باید خوشه بندی شوند. تمام فعالیت دانشگاه تا به امروز، یعنی نیازهای دانشجویان، کارکنان و اساتید در ۱۰۳ خوشه طبقه بندی شده است. قصد داریم در کمترین زمان، سلسه مراتبی برای نظم دهی به این خوشه‌ها صورت گیرد. خوشه بندی، افزایش توان پاسخگویی در کمترین زمان ممکن را فراهم می‌کند.

شاخص‌های فردی در حق مسئولیت کارکنان محاسبه می‌شوند

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در پست کارشناس و کارشناس به پایین قرار دارند. بنابراین حق مسئولیتی به آنان تعلق نمی‌گیرد. در طرح تحول اداری جدید، تمام این افراد در اقتصاد دانشگاه سهیم می‌شوند.

وی بیان کرد: تا کنون پرداختی‌ها در قالب های ساختارهای اداری مبتنی بر جایگاه سازمانی بود. به این معنا که اگر کسی می‌خواست حق مسئولیت بگیرد، باید حتما از نظر جایگاه اداری، هم ارتقا یابد. در تحول اداری جدید علاوه بر جایگاه سازمانی، رتبه فردی هم در نظر گرفته می‌شود. یعنی فردی در هر جایگاه سازمانی که باشد، بر اساس شاخص‌های ارزیابی مبتنی بر کار سنجی و فردی در پست خودش رشد پیدا خواهد کرد. این انگیزه ایجاد می‌کند که تمام افراد به دنبال کسب جایگاه نباشند. در واقع کارکنان علاوه بر عمودی، رشد افقی نیز داشته باشند.

خدمات دانشگاه آزاد الکترونیک می‌شوند

جاوید با بیان اینکه تحول یا بازنگری نظام مکاتبات گام بعدی تحول نظام اداری است، عنوان کرد: دو بخش می‌شود، این نظام به دو بخش سیستم کارتابل مکاتبات و پست الکترونیکی تقسیم می‌شود. برخی از دانشجویان که ارباب رجوع ما هستند، گلایه دارند که برای رفت و آمد هزینه کرده و وقت می‌گذارند تا یک کار ادرای انجام دهند. در این نظام مکاتبات جدید تمام کارکنان، اساتید و دانشجویان دارای پست الکترونیکی می‌شود. همچنین کارتابل اداری مبتنی بر نظام مکاتبات است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نظام ارجاعات بیان کرد: این طرح یا ایده مبتنی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است. همانگونه که می‌دانید، ما در سومین سال اجرایی کردن این سند هستیم. ذیل این سند، سه کارکرد برای دانشگاه تعریف شده که یکی از آنها دانشگاه کارآمد و پایدار است. ذیل این سه کاربرد نیز ۱۰ بسته از جمله بسته یادگیرنده اتعریف شده است. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ ترین دانشگاه حضوری جهان، یک مرکز یادگیرنده و یاد دهنده است. براساس نظام ارجاعات به صورت میانگین هر دسته ۲۵۰ تا ۴۰۰ دانشجو در واحد دانشگگاه با یک کارکند ارتباط دارند. تمام نیازهای یک دانشجو فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، صنفی اداری و مالی باید توسط فرد که حکم پشتیبان این دانشجویان بوده، انجام گیرد. همیار دانشجو است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همیار دانشجو، همیار کارمند، همیار اساتید نیز تعریف شده است. یعنی در یک واحد دانشگاه آزاد اسلامی به ازای ۳۵۰ اساتید و کارکنان یک همیار باشد. به عنوان مثال اگر یک استاد یک گواهی یا کار داشته باشد، همیار این کار را انجام می‌دهد. دانشجویان فقط از طریق پست الکترونیکی درخواست‌های خود را به همیار اطلاع می‌دهد. بنابراین شروع کننده و ختم دهنده نیاز دانشجو فقط یک همیار یا پشتیبان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =