حل مشکل گرمایش مرغداری‌ها با سیستم هوشمند فناوران دانشگاه آزاد

مدیرعامل شرکت دانش آفرینان نگین ماندگار دانشگاه آزاد سنندج از ساخت سیستم هوشمند هیبریدی برای حل مشکل گرمایش مرغداری‌ها خبر داد.

سامان امینیان مدیر عامل شرکت دانش آفرینان نگین ماندگار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره دستاوردهای شرکت خود اظهار کرد: شرکت دانش آفرینان نگین ماندگار در دو حوزه آموزش و طراحی سیستم‌های مهندسی فعالیت دارد. در حوزه آموزش، تمرکز اصلی شرکت بر روی تولید محتوای علمی در زمینه‌های مهندسی و پژوهشی به صورت میکرولرنینگ است. در این زمینه، چند محصول ارائه گردیده است که مهمترین آنها بسته پژوهشگر حرفه‌ای است که شامل بیش از ۱۵ ساعت آموزش میکرولرنینگ در حوزه پژوهش است. از جمله محصول دیگر شرکت، سیستم هیبریدی پیش گرمایش هوای ورودی به مرغداری با استفاده از انرژی خورشیدی، زمین گرمایی، و مواد تغییرفازدهنده حاوی نانوذرات هیبریدی است.

امینیان گفت: گوشت و مرغ یکی از مهمترین منابع غذایی کشور می‌باشد. مرغداری‌ها در سرتاسر کشور مسئول تأمین این فرآورده مهم برای کل کشور هستند. طبق آمارهای ارائه شده، میزان مصرف انرژی در این بخش به تنهایی برابر ۴۰% مصرف انرژی در بخش کشاورزی است که رقم قابل ملاحظه‌ای است. یکی از مشکلاتی که مرغداری‌ها مخصوصا در مناطق سردسیر با آن مواجهند، این است که تهویه مداوم باید انجام شود و همزمان این دما باید به دمای آسایش برسد. تکنولوژی قدیمی هم از نظر هزینه به صرفه نیست و هم نمی‌توانند یکنواختی دما را ایجاد کنند. برای مثال؛ در شب که دما به -۵ یا -۱۰ درجه می‌رسد باید همزمان جریان هوا (بسته به سن جوجه) به ۳۰ درجه برسد که این امر روی کیفیت تاثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در مرغداری‌ها از سامانه‌های گرمایشی نظیر هیتر معمولی یا جت هیتر، سامانه های گرمایش از کف، سامانه‌های‌ تابش چتری و سامانه‌های گرمایش تابش لوله‌ای استفاده می‌شود. از جمله مشکالت این نوع وسایل گرمایشی عدم تأمین دمای آسایش و یکنواختی دما در کل مرغداری، هزینه بالای مصرف انرژی آنها و وابستگی شدید به انرژی برق تجدیدناپذیر هستند. بنابراین، هدف از سیستم پیشنهادی دستیابی به یک مرغداری مستقل با تکیه بر تکنولوژی‌های روز دنیا از قبیل نانوذرات هیبریدی و مواد هوشمند تغییر فاز دهنده (PCM ) و نیز انرژی‌های پاک نظیر خورشیدی و زمین گرمایی می‌باشد.از هوای خروجی از مرغداری به دلیل کمبود اکسیژن موجود در آن نمی‌توان دوباره در مرغداری از آن استفاده کرد. اما از آنجایی که هوای خروجی از مرغداری دارای گرمای نسبتاً بالاتر نسبت به دمای محیط در فصل زمستان است، میتوان از گرمای آن برای گرمایش استفاده کرد.

شکل زیر نمایی فوقانی و کناری از ماکت سیستم پیشنهادی را نشان می‌دهد.

حل مشکل گرمایش مرغداری‌ها با سیستم هوشمند فناوران دانشگاه آزاد

مدیرعامل شرکت تشریح کرد: این محصول مشابه خارجی ندارد و ترکیب این مواد تا به حال در دنیا کار نشده است. همچنین به جز مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج که تلاش فراوانی برای تولید و تجاری‌سازی محصول و کمک به شرکت داشته، تاکنون هیچ ارگان و نهادی به این شرکت و طرح حاضر کمک نکرده است.

امینیان در پایان بیان کرد: پیش قراردادی امضا کرده‌ایم اما چون برای هربار که مرغداری را جوجه‌ریزی می‌کنند، چندین میلیارد تومان هزینه می‌شود، فعلا محصول محاسباتش انجام شده و نمونه اولیه ساخته شده است و در مرحله آزمون و خطا هستیم. در حال حاضر روی یک مرغداری ۳۰۰ قطعه‌ای این را امتحان می‌کنیم که اگر موردی هم پیش بیاید از نظر اخلاقی مانعی نباشد. تقریبا در اواخر کار هستیم که روی مرغداری اصلی هم پیاده کنیم. در نمایشگاهی در هفته پژوهش که در تهران برگزار شد، رئیس صنایع کوچک با مدیرکل صنایع کوچک صحبت کردند و گفتند اگر نمونه اولیه را پیاده‌سازی کنیم و مستنداتش را در اختیارشان قرار دهیم، در روز اول ۲ هزار سفارش به شرکت ما خواهند داد و می‌توانیم به تمام کشورهای همسایه هم ارسال داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =