جشنواره امامت و مهدویت امسال برای اولین‌بار «عمومی» برگزار می‌شود/ پیش‌بینی مشارکت ۱۵۰ هزار نفر

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سال های گذشته جشنواره امامت و مهدویت را صرفا برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کردیم اما امسال با تدبیر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی جشنواره امامت و مهدویت به صورت عمومی برگزار خواهد شد و بنابراین امسال اولین سالی است که عموم جامعه می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.  

سیدجواد جعفری مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز و در تشریح جزئیات برگزاری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت اظهار کرد: جشنواره امامت و مهدویت در حقیقت ایده ای بود که توسط دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد که این ایده نیز برخاسته از سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است. در بخش فرهنگی این سند توجه خاصی به این بخش اعمال شده و روح حاکم بر بخش فرهنگی سند تحول و تعالی؛ توجه به امر معنویت در دانشگاه است.

وی ادامه داد: در همین راستا یک ظرفیت عظیم در مجموعه ماه های سال از جمله ماه های مبارک رجب و شعبان داریم. در واقع زمانی که این ایده از سوی دکتر طهرانچی مطرح شد این بنیان را بر پایه ماه های مبارک رجب و شعبان قرار دادند. مجموعه برنامه هایی که قرار است با موضوع امامت و مهدویت در دانشگاه برگزار شود در بستر این دو ماه مبارک خواهد بود چرا که به طور مثال در ماه رجب قله های بزرگ معنوی از جمله ۱۳ رجب سالروز ولادت امام علی (ع) یا عید سعید مبعث را داریم و وقتی وارد ماه مبارک شعبان هم میشویم سالروز میلاد امام حسین(ع)، میلاد امام سجاد(ع) و حضرت ابالفضل العباس(ع) را تا نیمه شعبان داریم بنابراین هم ترویج و گسترش فرهنگ امامت و مهدویت در بستر معنویت این ماه های مبارک و هم پرداختن به مناسبت های این ایام موضوعیت داشت.

جعفری با اشاره به تقسیم کار صورت گرفته بین واحدهای دانشگاهی سراسر کشور افزود: در نهایت هر یک از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور یک ماموریت را پذیرفتند که مجموع این ماموریت ها در قالب بسته ای تحت عنوان «جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت» مطرح شد.

برگزاری جشنواره در ۶۲ واحد دانشگاهی با ۶۲ موضوع متنوع

وی با اشاره به اینکه امسال چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت برگزار خواهد شد، گفت: ۶۲ واحد دانشگاهی با ۶۲ موضوع متنوع و مختلف در این جشنواره عضویت دارند خوشبختانه به پیشنهاد دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شد که مدارس سما هم در جشنواره امامت و مهدویت مشارکت داشته باشند و امسال دومین سالی است که مدارس سما در برگزاری جشنواره مشارکت می‌کنند.

تعداد قرارگاه‌های دانش‌آموزی به ۱۲ قرارگاه افزایش یافت

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی از تأسیس ۶ قرارگاه دانش آموزی جشنواره امامت و مهدویت در سال گذشته خبر داد و افزود: همه مدارس سما سراسر کشور با محوریت این ۶ قرارگاه فعالیت های حوزه امامت و مهدویت را پیش بردند اما در سال جاری که چهارمین دوره جشنواره است تعداد قرارگاه های دانش آموزی به ۱۲ قرارگاه ارتقا پیدا کرده است. طبیعی است این فضای معنوی و با نشاطی که در ساحت دانشگاه و مدرسه در حال شکل گیری است یک فضای ارزشمندی را در جهت گسترش و ارتقا معنویت و آشنایی با معارف اهل بیت(ع) ایجاد میکند.

وی با اشاره به استقبال گسترده دانش آموزان و دانشجویان، اساتید، کارکنان و واحدهای دانشگاهی از جشنواره امامت و مهدویت در طول ۴ دوره برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم جشنواره هرسال نسبت به دوره قبل بهتر برگزار شود. در سال اول برگزاری جشنواره؛ ۱٠ استان به صورت آزمایشی کار را شروع کردند که با توجه به اینکه اجرای برنامه های این، ۱۰ استان با موفقیت انجام شد مابقی استان ها نیز متقاضی برگزاری جشنواره شدند و نسبت به این موضوع ابراز علاقه کردند.

جعفری ادامه داد: بر این اساس در سال دوم هر ۳۱ استان ورود پیدا کردند و در سال سوم علاوه بر واحدهای مراکز استان‌ها، واحدهای سطح شهر تهران هم به جشنواره پیوستند و در حال حاضر که جشنواره چهارم در حال برگزاری است مدارس سما هم مشارکت بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه چشم انداز ما برای چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت مشارکت ۱۵۰ هزار نفر است، اضافه کرد: مخاطب ما در دوره اول جشنواره ۷ هزارنفر بود که در دوره دوم مخاطبین ما به ۱۵هزار نفر رسیدند و در نهایت در سال سوم ظرفیت به ۵۳هزار نفر رسید.

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: رشد مخاطب خود بیانگر این است که آنچه تحت عنوان جشنواره علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در حال برگزاری است با ذائقه مخاطب و جامعه هم خوانی دارد. بسیاری از قالب های جشنواره جنبه ادبی و هنری دارد البته بخش علمی جایگاه خاص خود را دارد و رسالت دانشگاه است اما یک بخشی از این جشنواره به سمت ذائقه جامعه امروز رفته که قالب های فرهنگی هنری و ادبی را مورد استفاده قرار می‌دهد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از قالب های هنری برای ماندگاری مفاهیم تصریح کرد: قالب های هنری جشنواره کمک کرده است تا جامعه مخاطب روز به روز توسعه پیدا کند.

زیارت جامعه کبیره؛ محور چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت

جعفری با بیان اینکه امسال زیارت جامعه کبیره محور برگزاری چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت است، افزود: یک بخش از زیارت جامعه کبیره کار علمی را میطلبد که مسوولیت این بخش به واحد قم سپرده شده و دبیرخانه علمی نیز در این واحد دانشگاهی تاسیس شده است یک بخش هم جنبه ادبی و هنری است که به طور مثال ما با استفاده از مفاهیم بلند جامعه کبیره شعر تولید کنیم یا در حوزه هنرهای تجسمی و نمایشی کار کنیم. استان هرمزگان و استان البرز هم به طور خاص به صحیفه سجادیه می‌پردازند.

وی در خصوص مخاطبین جشنواره و افرادی که میتوانند در این دوره از جشنواره شرکت کنند هم گفت: مخاطب بخش علمی جشنواره اساتید و دانشجویان هستند، مخاطب بخش فرهنگی و هنری دانشجویان و دانش آموزان و همچنین جامعه فرهنگی و هنری خارج از دانشگاه هستند.

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی جشنواره امامت و مهدویت را یک جشنواره کاملا مردمی دانست و تصریح کرد: همه افراد جامعه که از ذوق فرهنگی، هنری یا ادبی برخوردار هستند میتوانند برای این جشنواره آثار خود را ارسال کنند چرا که در سال های گذشته این جشنواره را صرفا برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کردیم اما امسال با تدبیر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی جشنواره امامت و مهدویت به صورت عمومی برگزار خواهد شد بنابراین امسال اولین سالی است که عموم جامعه میتوانند در جشنواره شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره امامت و مهدویت یک جشنواره نوپاست و بنای ما هم بر این اساس است که برگزیدگان جشنواره رها نشوند به این صورت که به طور مثال اگر شاعر هستند یک انجمن ادبی برای این عزیزان تشکیل شود تا تعاملات همواره برقرار باشد و یا اینکه در زمینه علمی برگزیدگان با انجمن های علمی دانشگاه پیوند بخورند بنابراین تمام سعی ما بر این است که از طریق سازوکارهایی ارتباط مان را با برگزیدگان جشنواره حفظ کنیم.

جعفری در پایان این گفت و گو با بیان اینکه جوایز این دوره از جشنواره متناسب با ظرفیت هر استان تعیین میشود و جوایزی به صورت کلی تعیین نشده است، تصریح کرد: علاقمندان برای شرکت در این دوره از جشنواره امامت و مهدویت میتوانند به وبسایت emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند که این سایت یک سامانه تحت عنوان سامانه مدیریت جشنواره دارد و افراد میتوانند با کد ملی وارد این سامانه شوند و در هر حوزه ای که علاقمند هستند، نام نویسی کنند.

وی تصریح کرد: منظومه جشنواره امامت و مهدویت یک افتتاحیه دارد که همه ساله همزمان با سالروز ولادت امام علی علیه السلام در مشهد مقدس برگزار می‌شود و اختتامیه آن هم همزمان با ایام ولادت امام زمان (عج) در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

گفتنی است، چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به میزبانی ۶۲ واحد استانی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان برگزار می‌شود، علاقه‌مندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =