مهدی اعتمادی مدیرعامل شرکت اعتماد اتوماسیون عصر جدید در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستآوردهای این شرکت اظهار کرد: این شرکت در زمینه کشاورزی هوشمند کار میکند. مجموعه شرکتهای ما در رشتههای الکترونیک، هوش مصنوعی و برنامهنویسی فعالیت دارند؛ اما زمینه تحقیقات را به موضوع بین رشتهای کشاورزی هوشمند اختصاص دادهایم. یکی از علتهای پرداختن به کشاورزی هوشمند زمینهای برنج گیلان است که حدود ۲۴۰ هزار هکتار وسعت دارد. مطالعات زمینهای در این موضوعات میتواند سطح بزرگی از بهرهوری را به صورت ارزان و راحت در دسترس ما قرار دهد. کشاورزی سنتی، منابع آب، راندمان کشاورزی و آلودگی زیست محیطی را در پی دارد. آلودگی زیستمحیطی به استفاده بیرویه از سموم کشاورزی برمیگردد. تلاش کردهایم تا بتوانیم از تکنولوژی و ابزار استفاده کنیم که دست کم در محدوده محلی بهرهوری اقتصادی ایجاد کنیم و اگر امکانش باشد در مقیاس بزرگتری به آن بپردازیم.
وی افزود: در زمینه کشاورزی چند محصول داریم. محصول اول استفاده از سمپاشهای هوایی است. با بومیسازی این محصول در همه ابعاد تولیدی ( از جزئیترین قسمتهای مدارهای الکترونیکی تا استحکامات و بدنه و سیستمهای مکانیکی) تلاش کردیم تا این محصول را داخلی سازی کنیم. در این صورت صرفه جویی اقتصادی بسیار بزرگی نسبت به نمونههای وارداتی اتفاق میافتد و همچنین بومی سازی خیلی خوبی در جهت هماهنگی با مشخصات مورد نیاز ما موضوع سمپاشی رخ میدهد. این روند منجر به تولید محصولی شده که یکی دو سال در حد نمونه در حال استفاده است.
تصویری از نمونه محصول پهپاد سمپاش ۱۰ لیتری کشاورزی
اعتمادی گفت: مشابه خارجی این دستگاه در سال ۲۰۱۵ در چین تولید شده و ۳ سال در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول به طور گسترده نیز در بازار جهانی وجود دارد. در ایران واردات آن را داریم و چند کشور معروف خارجی در حال تولید این محصول هستند. چند تفاوت عمده بین محصول ما و نمونه خارجی آن وجود دارد. تفاوت اول این است که این محصولات نمونههایی هستند که هر کشوری در استفاده از آن حساسیتهای امنیتی خود را دارد. ترجیح میدهد که این محصولات در کشور خود تولید شود تا اشراف کاملی از لحاظ نظارتی در آنها وجود داشته باشد. این امکان در نمونههای وارداتی وجود ندارد. تفاوت دوم، زمانی که بومی سازی شود قیمت تمام شده نسبت به واردات تا بیش از یک سوم کاهش مییابد. در این میان سه شغل ثابت و پایدار برای هر دستگاه ایجاد میکند. یعنی در مقیاس سرمایهگذاری کوچک اشتغال پایدار ایجاد میکند. تفاوت سوم، قابلیت بومی سازی، یعنی انطباق با نیازهای خودمان را دارد. زمانی که یک محصول خارجی را میخرید چند آپشن مشخص و محدود دارد. زمانی که در مرکز مطالعات برنج کشور اعلام شد، سمپاشی مایع برای برنج خوب نیست، پیشنهاد جایگزینی به صورت جامدپاشی یا گرانولپاشی دادهاند. به این دلیل که زیستمغذیها و میکروارگانیسمها را در سطح ساقه گیاه از بین میبرد. این نظر به راحتی اعمال شد و سیستمهای کنترلی ساختهایم که با آن غلظت و دوزی که مد نظر کارشناسان است اتفاق بیفتد و این آسیبها را از بین ببرد.
تصویری از نمونه محصول ریموت مجهز به سامانه فارسی
وی تصریح کرد: محصول دیگر این شرکت، اینترنت اشیاء در حوزه کشاورزی بوده است. هر وسیله ای که امروزه میبینید به سمتی میرود که هر شی یک آیدی ۱۰رقمی داشته باشد و در اینترنت قابل دسترس باشد. در سالهای اخیر به سمت خانه هوشمند، ریموت و کنترلی کردن هر چیزی که در دنیای نت و دسترسی از راه دور ساخته میشود در حرکت هستیم. این روند خودش یه حسن دارد که خیلی از این سیستمها در حال ایجاد بانک اطلاعاتی هستند. یکی از قسمتهایی که بهرهوری زیادی ایجاد میشود موضوع کشاورزی، شالیزار و کشاورزیهای گلخانهای است. زمانی که اینترنت اشیا در یک مزرعه برنج میگذارید، لازم نیست هرروز PH خاک و غلظت زیستمغذیها را اندازهگیری کنید. همه این موارد ۲۴ ساعته آنلاین در حال نمونهگیری است و به سرور شما اعمال میشود. در نتیجه بعد از گذشت ۳ الی ۴ سال حجم عظیمی از دادههای سالهای کشاورزی را داریم که این دادهها میتواند در آموزش یک شبکه عصبی به عنوان هوش مصنوعی استفاده شود تا مدیریت و بهسازی کاشت زمینها و تصمیمسازی درباره بهرهوری اقتصادی نوع کاشت را به هوش مصنوعی بسپاریم. این دستگاه در سال ۹۶ درست شد. از ۹۶ در موسسه تحقیقات برنج کشور که در ورودی شهر رشت، یک مرکز ملی در حال کار است. از آن سال به بعد چندین بار ارتقاء اتفاق افتاده است که اخرین ارتقاء در سال ۱۴۰۳ بوده است که ۶۰ تا ۷۰ درصدی بوده و به روز رسانی شد. این دو محصول عمده شرکت ما است.
وی در پاسخ به اینکه چرا در دنیای کشاورزی ما هوش مصنوعی کاربرد ندارد، گفت: دیتای لازم جهت استفاده از هوش مصنوعی در زمینه کشاورزی را نداریم که این دیتاها از سیستمهای اینترنت اشیا میتوان به دست میآید. داشتن اطلاعات و تصمیمهای درست باعث افزایش بهرهوری و کیفیت برداشت محصول و افزایش مالی میشود.
اعتمادی درباره تولید و درآمدزایی از این محصول گفت: شرکت به صورت محدود نمونهها را فروخت که فید بک آنها را بگیرد. هدف شرکت ما تعریف دانش این محصول بوده است. متاسفانه در کشور ایران تعریف دانش بنیان خیلی اتفاق میافتد اما عملی پیش نمیرود. در بهترین حالت یک کارخانه باید این دادهها را از این شرکتها خریداری کند. ما نسبت به این قضیه مشکلی نداریم، منتها سود اصلی را شرکتهای دانش بنیان نمیبرند. در حال حاضر برای خرید دانش به ما مراجعه کردهاند و به عنوان سری سازی یک محصول ملی پیشنهاد دادهاند. با تورمی که در حال حاضر در کشور وجود دارد هیچ شرکتی برای سرمایهگذاری به شرکتهای دانش بنیان مراجعه نخواهند کرد. در این قسمت کار ما سخت میشود و نمیتوانیم دانشی را بفروشیم. در نتیجه مجبور به ورود در حوزه تولید میشویم. ممکن است خیلی موفق نشویم و از کارکرد اصلی خود دور خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت اعتماد اتوماسیون عصر جدید گفت: حمایت دانشگاه آزاد از این مجموعه، در سال ۹۸ اتفاق افتاد. دکتر طهرانچی از نزدیک کار را دیدند و رئیس واحد را تشویق به حمایت از ما کردند. در دانشگاهها بخشی به عنوان سراهای نوآوری راهاندازی شد و ما در این بخش در دانشکده کشاورزی دانشگاه، سالنی در حدود ۶۰ متر در اختیار داریم و مبلغی پایینی را به عنوان اجاره بها میدهیم.
انتهای پیام/
نظر شما