کشورهای منطقه اقدام نامشروع رژیم صهیونیستی را محکوم کردند/ موضع جانبدارانه کشورهای غربی در قبال گستاخی اسرائیل

بسیاری از کشورهای منطقه در واکنش به حمله هوایی رژیم صهیونیستی به چند مرکز نظامی در ایران، ضمن محکوم کردن آن اقدامات رژیم صهیونیستی را موجب افزایش تنش در منطقه خاورمیانه دانستند اما در مقابل کشورهای غربی به مواضع جانبدارانه خود در حمایت از رژیم ادامه دادند.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، نیمه شب گذشته اسرائیل اقدام به حمله موشکی به چند قرارگاه نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در تهران، ایلام و خوزستان کرد. وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد: «این حمله نقض آشکار حقوق بین‌الملل و منشور سازمان‌ملل به‌ویژه اصل تهدید و توسل به زور است و جمهوری اسلامی خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند». همچنین ارتش جمهوری اسلامی از شهادت و جان باختن دو تن از نیروهای خود حین مقابله با پرتابه‌های اسرائیل خبر داد.

بیشتر بخوانید:

رژیم صهیونیستی از افزایش سطح تنش با ایران می‌ترسد/ تضعیف اقتدار و بازدارندگی در صورت عدم پاسخ مناسب

در پی این حادثه عربستان، امارات، عراق، پاکستان، مالزی و حماس به همراه برخی دیگر از کشورهای این حمله را محکوم و بیاینه‌هایی صادر نمودند. در مقابل، دولت‌های غربی همچون آمریکا و بریتانیا بار دیگر جانبداری آشکار خود از اسرائیل را آشکار نموده‌اند.

عربستان صعودی که در چند روز اخیر در آب‌های دریای عمان به همراه ایران در یک رزمایش مشترک شرکت کرده بود در اعلامیه خود ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل به ایران اعلام کرد «کشورش بر مواضع ثابت خود در لزوم پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها تأیید دارد». این بیانیه که توسط وزارت امور خارجه این کشور صادر شده همچنین بیان داشت «این تنش‌ها امنیت و ثبات منطقه و ملت‌ها را تهدید می‌نماید».

وزارت امور خارجه قطر نیز در بیانیه خود ضمن محکوم کردن این حمله با ابراز نگرانی در مورد عواقب جدی که ممکن است این تشدید تنش‌ها ایجاد کند، از همه طرف‌ها خواستار خویشتن داری و برطرف کردن اختلافات از طریق گفتگو و روش‌های مسالمت آمیز شد.

وزارت امور خارجه عمان نیز حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی را محکوم کرده و آن را نقض آشکار موازین بین الملل دانست.

همچنین گروه فلسطینی حماس «تجاوز صهیونیست‌ها» به ایران را محکوم و اعلام کرد «ما این حمله را نقض آشکار حاکمیت ایران و تشدید تنش‌هایی می‌دانیم که امنیت منطقه و مردم را هدف قرار می‌دهد و رژیم اشغالگر با حمایت ایالات متحده مسئول آن است».

در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق نیز آمده است: «عراق بر موضع قاطع خود برای برقراری آتش بس در غزه و لبنان و تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جامع برای حمایت از ثبات در منطقه تأکید می‌کند».

بسم علوادی -سخنگوی دولت عراق- هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن «سکوت جامعه جهانی» در قبال اقدامات اسرائیل، گفت: رژیم اشغالگر صهیونیستی سیاست‌های تهاجمی خود و گسترش درگیری در منطقه را از طریق حملات آشکاری از جمله علیه اهداف ایران و بدون مجازات انجام می‌دهد.

پاکستان نیز در بیانیه‌ای که وزارت خارجه این کشور در وب‌سایت خود به انتشار رساند حمله هوایی اسرائیل را نقض فاحش منشور سازمان‌ملل متحد و قوانین بین‌المللی و حمله علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی عنوان کرد.

در این میان کشورهای غربی همچون آمریکا و اسرائیل نیز بیانیه‌هایی صادر کردند که در آن نه تنها هیچ‌گونه اشاره‌ای با محکومیت اسرائیل نداشتند بلکه به جانبداری از آن نیز پرداخته‌اند.

استارمر- نخست وزیر بریتانیا- در واکنش به این اقدام بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران نباید به موج حملات اسرائیل پاسخ دهد و از طرف‌ها خواستار خویشتن‌داری شد. او در یک کنفرانس خبری گفت: من به وضوح می‌گویم که اسرائیل حق دارد از خود در برابر تجاوز ایران دفاع کند. اما به همان اندازه روشن است که باید از تشدید بیشتر در منطقه جلوگیری شود.

وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز در پی این حمله بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت لوید آستین-وزیر دفاع- با همتای اسرائیلی خود برای دریافت اخبار در مورد این حمله صحبت کرده است. پنتاگون همچنین بر تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل و دفاع از خود اشاره و بر موضع تقویت شده آمریکا برای دفاع از پرسنل‌های آمریکایی، اسرائیل و شرکای خود در سراسر منطقه در برابر تهدیدات ایران و سازما های دیگر مورد حمایت ایران تأکید نمود.

شات سوت -سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا- نیز صبح امروز از جمهوری اسلامی ایران خواست به حملات موشکی اسرائیل پاسخ متقابل ندهد.

نیویورک تامیز هم در گزارش خود اشاره کرد حمله اسرائیل پس از اینکه هواپیمای حامل آنتونی بلینکن -وزیر امور خارجه آمریکا- وارد حریم هوایی واشنگتن شد، آغاز گردید. بلینکن در روزهای اخیر به کشورهای خاورمیانه و اسرائیل سفر کرده بود و ادعا داشت به دنبال ایجاد صلح و آتش‌بس در خاورمیانه است.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1247136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =