ازدواج در جهنم؛ پیوند نتانیاهو با ترامپ

با وجود اینکه دولت بایدن در یک سال گذشته بیشترین حمایت‌های نظامی تاریخ ایالات متحده آمریکا را از رژیم صهیونیستی انجام داده اما نتانیاهو آن را کافی نمی‌داند و ترجیح می‌دهد با توجه به نزدیکی بسیار زیادی که با ترامپ دارد، نامزد جمهوری خواهان به کاخ سفید بازگردد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روابط بین نتانیاهو -نخست وزیر اسرائیل- و دونالد ترامپ- رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد ریاست جمهوری- موضوعی است که برخی معتقدند می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روابط دو کشور اسرائیل و آمریکا ایفا کند. این امر را می‌تواند در روابط صمیمانه این دو رهبر نیز که تاکنون ادامه داشته مشاهده کرد.

روابط صمیمی این دو رهبر در دوران ریاست جمهوری ترامپ کاملا ملموس بود و شاهد هماهنگی بین سیاست خارجی اسرائیل و ایالات متحده در آن زمان بوده‌ایم. ترامپ در زمان ریاست خود بسیاری از اولویت‌های نتانیاهو را برآورده ساخته بود، از جمله خروج آمریکا از برجام و تحریم دوباره ایران، تلاش ترامپ برای هموار ساختن مسیر عادی سازی روابط اسرائیل با اعراب و ایفای نقش در پیمان ابراهیم و همچنین انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس که به یک موضوع بسیار حاشیه ساز تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو در آمریکا به دنبال چیست؟ / احتمال خوش رقصی نخست وزیر اسرائیل برای ترامپ

چنین پیشینه‌ای باعث می‌شود، در انتخابات پیش رو نیز نتانیاهو تمایل بیشتری به سمت جمهوری‌خواهان داشته باشد و علیرغم حمایت‌های بایدن و ارسال بیشترین میزان تسلیحات به اسرائیل در طول یک سال توسط دولت دموکرات، گویا شرایط هنوز آن‌طوری که نتانیاهو می‌خواهد پیش نمی‌رود و با ورود ترامپ احتمالا پیگیری جاه‌طلبی‌ها برای نتانیاهو سهل‌تر خواهد شد.

روابط صمیمانه این دو به قدری است که در ایام پیش از انتخابات آتی در آمریکا نیز چندین بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند. در حالی که از دیدار نتانیاهو با بایدن به عنوان رئیس جمهورمدت زمان بیشتری می‌گذرد. در روزهای اخیر نتانیاهو در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد آخرین دیدارش با ترامپ آن را مربوط به چند روز قبل در فیلادلفیا محل اقامت خود توصیف کرد. آنها همچنین در ماه جولای نیز با یکدیگر دیدار داشته‌اند.

در گزارشی که اورشلیم پست به چاپ رسانده نویسنده داگلاس بلومفیلد -روزنامه‌نگار، مشاور و لابی‌گر مقیم واشنگتن و قانون‌گذاری کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل- به وجوه شباهت و اختلافات بین این دو رهبر اشاره کرده است و آورده: «نتانیاهو و ترامپ ائتلاف سیاسی مشترکی دارند که بر روی منیت استوار است. آنها هر دو رهبرانی هستند که به دنبال تغییر شکل دادن سیاست‌ها هستند اما هر دو نیز مشکلات قانونی دارند».

در این گزارش به این نکته اشاره شد که در زمانی که نتانیاهو در زمان تحصیل در دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا، به فکر تغییر نام و کسب تابعیت این کشور بوده اما در عوض به اسرائیل بازگشت و تصمیم گرفت یک گروه ضد تروریسم را رهبری کند و وارد سیاست شود. در واقع اگر او در ایالات متحده می‌ماند، به احتمال زیاد مسیر سیاسی را نیز دنبال می‌کرد، اما از آنجایی که در آنجا متولد نشده بود، رئیس جمهور نمی‌شد. با این‌حال این موضوع او را از نقش آفرینی در این عرصه منع نکرد و در سال 2012 سعی کرد از از افرادی حمایت کند که مقابل اوباما بودند. همچنین او در سه انتخابات ریاست جمهوری حمایت خود از از دونالد ترامپ را نیز نشان داده است.

نویسنده همچنین اشاره می‌کند بین ترامپ و نتانیاهو تفاوت‌های مشخصی همچنین میزان هوش و تسلط بر صحبت به زبان انگلیسی نیز وجود دارد و اشاره می‌کند نتانیاهو در کلام واژگان پیچیده‌تری بکار برده و نویسنده کتاب ‌است. همچنین نتانیاهو دارای تجربه نظامی، دیپلماتیک و حکومتی است. در عوض ترامپ یک شخصیت نمایشی دارد که از هیچ کدام از این ویژگی‌ها برخوردار نیست. اما با این اوصاف نویسنده معتقد است اگر بی بی-بنیامین نتانیاهو- می‌توانست در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده رأی دهد، به ترامپ رأی می‌داد و دلایل آن را به شرح زیر می‌آورد:

اول اینکه با وجود اینکه نتانیاهو به‌عنوان مدافع خودخوانده یهودیان جهان، از سابقه یهودستیزی ترامپ، به‌ویژه اتهامات وفاداری دوگانه و تهدید به مقصر دانستن یهودیان در صورت شکست در انتخابات آگاه است اما تمام ماجرا این نیست. مونا چارن -مقاله نویس محافظه کار- اظهار دارد که هدف تهدید ترامپ «ترس دادن رأی دهندگان یهودی» بوده است تا از این بیم داشته باشند که «اگر از او حمایت نکنند، ممکن است پیروان ناامید و خشمگین خود را تشویق کند تا خشم خود را به سمت نزدیکترین یهودی هدایت کند».

دوم اینکه هر دو افراد سکولار هستند، اما در عین حال ایمان مخالفان خود را زیر سوال می برند و خود را پارسا نشان می‌دهند. سوم اینکه با وجود اینکه اعتماد برای رهبران ملی ضروری است اما هر دو از آن بی‌بهره هستند. به‌خصوص که دو تن از اسلاف نتانیاهو از دو طرف طیف سیاسی، اسحاق شامیر از لیکود و شیمون پرز از حزب کارگر، بر روی یک چیز توافق داشتند، اینکه نتانیاهو «قابل اعتماد» نیست و «تنها توجه» او حفظ قدرت است.چیزی که می توان آن را ویژگی ترامپ نیز دانست. ترامپ، تعداد زیادی استیضاح، محکومیت، کیفرخواست، شکایت و حکم را در کارنامه خود دارد. همچنین نتانیاهو نیز در حال حاضر به اتهام کلاهبرداری، نقض امانت و رشوه در محاکمه است، با این اوصاف چگونه هر یک از این دو نفر می‌تواند قسم بخورد که قانون را اجرا کند؟ آنها همچنین تمایل به بیرون ماندن از زندان دارند و به نظر می‌رسد که تصدی پست راه فرار آنها باشد.

مورد بعدی از ویژگی‌های مشترک آنها، تمایل به خودکامگی آنهاست. ژنرال مارک میلی -رئیس سابق ستاد مشترک ارتش- ترامپ را «کاملا فاشیست» خوانده است. نتانیاهو به همراه پوتین کسانی هستند که از جمهوری‌خواهان می‌خواهند که به کاخ سفید بازگردد. زیرا ترامپ سعی نخواهد کرد جنگ‌هایی را که آنها به راه انداخته‌اند متوقف کند یا مانع از برنامه‌های آنها برای تصرف سرزمین همسایگان خود شود. همچنین در حالی که بایدن از نتانیاهو می‌خواهد در تلافی حملات موشکی اخیر تهران به اسرائیل، تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار ندهد، ترامپ از او می‌خواهد «ابتدا به هسته‌ای ضربه بزند و بعد نگران بقیه باشد».

حتی اهدا کنندگان کمک‌های مالی همچون میریام ادلسون از ترامپ می‌خواهد از الحاق سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل حمایت کند. همسر او- شلدون ادلسون- نیز طبق گزارش‌ها، کمک‌های 9 رقمی خود به ترامپ را به انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و به رسمیت شناختن الحاق بلندی‌های جولان گره زد، کاری که ترامپ آن را انجام داد. همچنین باید اشاره کرد اسرائیل در بلندی‌های جولان شهرکی به نام رامت ترامپ دارد. در کنار آن باید گفت نتانیاهو از تصمیم بایدن برای بازگرداندن مخالفت دیرینه آمریکا با گسترش شهرک سازی در کرانه باختری، که ترامپ اندکی قبل از انتخابات 2020 لغو کرد، ناراحت بود.

نویسنده در ادامه می‌نویسد ترامپ جنگ در غزه را یک کابوس روابط عمومی می‌داند، نه یک مشکل انسانی و امنیتی. نتانیاهو نیز خواهان تسلیم حماس است، نه فقط توافق آتش بس برای گروگان ها. او و ترامپ می‌دانند که طولانی‌شدن درگیری‌ها، بایدن و هریس را از پیروزی قبل از انتخابات محروم می‌کند. بایدن می‌خواهد روی مسائل روز بعد تمرکز کند، مانند احیای مذاکرات صلح که منجر به تشکیل کشور فلسطین می‌شود، چیزی که نتانیاهو قاطعانه با آن مخالف است و ترامپ در بهترین حالت نسبت به آن بی تفاوت است.

پس از یک سال بمباران و جنگ شدید، غزه ویران شده است، اما کوشنر- مشاور و داماد ترامپ- توسعه دهنده املاک و مستغلات، فرصتی را در آن می‌بیند. او می‌خواهد «مردم را به بیرون منتقل کند و سپس آن را تمیز کند» تا راه را برای توسعه «اموال بسیار ارزشمند» «آب ساحلی» باز کند. همچنین ترامپ مدت‌هاست که خواهان هتلی در اسرائیل بوده است. به عبارتی آنچه در هر دو مشترک است جاه‌طلبی است که انها را به یکدیگر نزدیک می‌کند. و چیزی که هیچ اهمیتی ندارد جان میلیون‌ها مردمی است که بی‌گناه در آتش خواسته‌های آنها از دست می‌رود.

در انتها نیز باید گفت که به اعتقاد برخی ناظران بین المللی در صورتی که ترامپ در انتخابات پیش‌روی پیروز شود، امکان تشدید تنش در خاورمیانه افزایش خواهد یافت. ترامپ آنقدر از قدرت خود بر روی نخست وزیر اسرائیل اطمینان دارد که در یک تجمع در میان هوادارانش در ایالت پنسیلوانیا گفت نتانیاهو به حرف‌های جو بایدن گوش نمی‌دهد و این را همه می‌دانند و معتقد است اگر او رئیس‌جمهور شود، نتانیاهو ۱۰۰ درصد به حرفش گوش خواهد داد. همچنین باید گفت ترامپ و نتانیاهو چهره‌های هستند که به نظر می‌رسد در گشودن زخم‌های جدید مهارت بیشتری نسبت به التیام زخم‌های قدیمی دارند. به قول دیوید روتکف- نویسنده هاآرتص- اتحاد نتانیاهو-ترامپ یک «ازدواج در جهنم» بین رهبران است.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1247311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =